تبیان، دستیار زندگی
گشت و گذار در اطراف تهران، برای خیلی از مسافران نوروزی فرصت خوبی است تا از هیاهو و شلوغی پایتخت فرار کنند و به طبیعت حاشیه شهر پناه ببرند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنگه‌ دل‌گشا!
تنگه‌ دل‌گشا!


گشت و گذار در اطراف تهران، برای خیلی از مسافران نوروزی فرصت خوبی است تا از هیاهو و شلوغی پایتخت فرار کنند و به طبیعت حاشیه شهر پناه ببرند. تنگه واشی یکی از آن مناطقی است که شاید برای تهرانی ها نیازی به معرفی نداشته باشد اما مسافران نوروزی که در عید امسال سری به تهران می زنند، بد نیست اطلاعاتی درباره این جاذبه گردشگری کسب کنند.

تنگه‌واشی یا ساواشی مهم‌ترین جاذبه گردشگری شهرستان فیروزكوه است كه از آن به «بهشت گمشده» تعبیر كرده‌اند. برای زیبایی این تنگه همین بس كه شاهان خوشگذران قاجار كه همواره بهترین مناطق را برای ییلاق خود برمی‌گزیدند، از این تنگه به عنوان محلی ییلاقی بهره می‌بردند و وجود یكی از 3 كتیبه مشهور فتحعلی‌شاه در این تنگه خود گویای این نكته است.

در تاریخ این‌گونه ثبت شده است كه فتحعلی‌شاه قاجار باتوجه به این‌كه پیش از سلطنتش در شیراز ساكن بوده است، تحت تاثیر حجاری‌ها و سنگ‌تراشی‌های موجود در آن منطقه قرار داشته است

تنگه واشی به طول حدود 300 متر و با دیواره‌های صخره‌ای بلند به ارتفاع حدود 100 متر محل عبور رودخانه‌ای است که از کوه‌های ساواشی سر چشمه می‌گیرد و از میان دشت می‌گذرد. در فصل تابستان که آب به کمترین میزان خود می‌رسد، عمق آن به حدی است که در برخی نقاط تا زیر زانوی شما را خیس کند. یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های این تنگه، همین عبور کل مسیر از میان آب است.

تنگه‌ دل‌گشا!

در تاریخ این‌گونه ثبت شده است كه فتحعلی‌شاه قاجار باتوجه به این‌كه پیش از سلطنتش در شیراز ساكن بوده است، تحت تاثیر حجاری‌ها و سنگ‌تراشی‌های موجود در آن منطقه قرار داشته است. به همین سبب هنگامی كه به حكومت می‌رسد دستور تراش سه كتیبه را می‌دهد. یكی از این كتیبه‌ها در چشمه‌علی شهرری واقع شده است. كتیبه دیگر در تونل وانا در جاده هراز قرار دارد و بزرگ‌ترین كتیبه نیز كتیبه تنگه‌واشی است.

در این نقش برجسته، فتحعلی‌شاه قاجار به همراه چند تن دیگر كه اسامی‌شان در كنار سنگ‌نوشته ذكر شده است، سوار بر اسب مشغول شكار هستند.

اگر از سمت تهران به سمت ساواشی حركت می‌كنید، مسیر دسترسی به تنگه تقریباً یك كیلومتر قبل از فیروزكوه واقع شده است. برای رسیدن به تنگه باید از روستای جلیزجند عبور كنید، روستایی خوش آب و هوا با مزارع و باغات فراوان كه نصیب‌شان از آب بر سرسبزی‌شان افزوده است

فصل واقعی تنگه واشی، تابستان است؛ فرصتی برای این كه كفش‌های مدل‌دار را كنار بگذارید، به یك دمپایی البته از جنس پشت بسته‌اش بسنده كنید تا شاید در برابر سیل و هجمه آب بتواند مقاومت كند و آن‌گاه چترهای‌تان را ببندید، به خود بگویید امروز روز آب است و آن‌وقت به شكوفه‌های روح‌تان مژده دهید كه امروز به اندازه تمام روزهای سال سیراب‌تان می‌كنم.

تنگه‌ دل‌گشا!

سفر به تنگه‌واشی یعنی پذیرایی خیس شدن در مهمانی آب؛ یعنی غوطه خوردن در قطره‌قطره‌هایی كه خنكی‌اش بند بند وجودتان را محصور می‌كند و این یعنی، نگران نشوید اگر در میان جریان آب رودخانه گاهی سنگینی آب بر قدرت شما غلبه كند و مجبور شوید برای لحظاتی بر خنكای آب آرامش بگیرید.

اگر از سمت تهران به سمت ساواشی حركت می‌كنید، مسیر دسترسی به تنگه تقریباً یك كیلومتر قبل از فیروزكوه واقع شده است. برای رسیدن به تنگه باید از روستای جلیزجند عبور كنید، روستایی خوش آب و هوا با مزارع و باغات فراوان كه نصیب‌شان از آب بر سرسبزی‌شان افزوده است.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم، ویژه نامه گردشگری تهران

فیلم های مرتبط:

خانه های صخره ای میمند

ماسوله، سرزمین ستارگان روشن

جنگل های دریایی حراء

اردهال، سرزمین مقدس

بازار و حمام 1100 ساله عقدا