تبیان، دستیار زندگی
تنوع برنامه های تلویزیونی و افزایش شبکه ها، بسیاری از برنامه سازان و تولیدکنندگان محتوا را بر این داشته تا از طریق روش های گوناگون تعداد مخاطبان و میزان بازدید برنامه هایشان را افزایش دهند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای ورود به دنیای جدید دیجیتال،لطفاً تلویزیون خود را روشن کنید !


تنوع برنامه های تلویزیونی و افزایش شبکه ها، بسیاری از برنامه سازان و تولیدکنندگان محتوا را بر این داشته تا از طریق روش های گوناگون تعداد مخاطبان و میزان بازدید برنامه هایشان را افزایش دهند. در دهه اخیر با رشد فناوری در حوزه انتقال داده و به ویژه برودکست، کاهش حجم استفاده از سیستم های کابلی و پیدایش تلویزیون ها با کیفیت HD تحول عظیمی در سیستم های تلویزیونی به وجود آمده است.

برای ورود به دنیای جدید دیجیتال ، لطفاً تلویزیون خود را روشن کنید !

امروزه روش جدیدی برای انتقال انواع اطلاعات دیجیتال ، به صورت جدی در سراسر دنیا مطرح شده و آن هم استفاده از باند اینترنت است ؛ نفوذ اینترنت و افزایش کارایی این تکنولوژی جدید در زندگی امروزه سبب شده که دست اندرکاران شبکه های بزرگ و تولیدکنندگان محتوا بی تفاوت از کنار این فناوری جهانی عبور نکنند و در واقع دامنه وسیع امکان انتقال داده در شبکه اینترنت ، پیاده سازی شبکه های تحت این پروتکل را ایجاب می کند. این بستر قوی سبب پیدایش یک پیشنهاد جدید و بسیار کارا از طرف فعالان در این حوزه از فناوری شده است که راه حل جدید را با نام IPTV می شناساند. راه اندازی تلویزیون اینترنتی از جمله آخرین و جدیدترین راهکارها به حساب می آید که سبب شده مسوولان شبکه های کوچک و بزرگ برای حفظ و افزایش مخاطبان و به  طبع آن افزایش تبلیغات تجاری خود، به این فناوری تکیه کنند.

پایه IPTV بر روی بحث تبادل محتوای درخواستی اعم از موسیقی و فیلم های متنوع می باشد که با توجه به زیرساخت قوی شبکه ای، می توان کاربرد های ارزشمندی همچون شبکه های بازی رایانه ای، اینترنت و ارائه خدمات متنوع سازمانی از طریق تلویزیون را نیز بر روی آنها داشت. در واقع IPTV به افراد اجازه می دهد از دریچه تلویزیون های خود بتوانند به اختیار خود برنامه های مورد علاقه خود را مشاهده و در کنار آن سایر کارهای شخصی خود را انجام دهند.

به ارسال و پخش برنامه‌های تلویزیونی برای مشترکان از طریق زیرساخت باند وسیع و توسط پروتکل اینترنت IP-TV گفته می‌شود. البته این سرویس اغلب با سرویس‌های دیگری مانند ویدئو بر طبق تقاضا و تلفن اینترنتی و اینترنت پرسرعت، در قالب یک" بسته" به مشترکان ارائه می‌شود

به علت توسعهء باند وسیع و پیشرفت‌های چشمگیر در ارائه فناوری‌هایی چونADSL2+ که توان پخش محتوای چند‌رسانه‌ای را با کیفیت بالا دارد و نیز ارائه استاندارد‌های نوین فشرده‌سازی مانند MPEG-4 و کاهش هزینه‌های انتقال دیتا و...، بازارIP-TV پتانسیل بسیار خوبی برای رشد پیدا کرده است.

تلویزیون اینترنتی یا اینترنت TV درواقع یک پروتکل تلویزیونی است که از طریق اینترنت پخش و منتشر می شود و به تماشاگرانش امکان انتخاب برنامه دلخواهشان را از میان مرجعی از نمایش های تلویزیونی می دهد. اینترنت پرسرعت، وای فای، کابل و ماهواره از جمله زیرساخت هایی محسوب می شود که پخش تلویزیون اینترنتی را امکان پذیر می کند. IPTV سیستمی را تعریف می کند که با استفاده از پروتکل اینترنت و از طریق اتصالات باند پهن، برنامه های تلویزیونی را در هر مکانی پخش می کند. استفاده از این فناوری نیازمند داشتن اشتراک و یک دستگاه IPTV است. به این ترتیب تولیدکنندگان محتوای الکترونیکی با استفاده از سرویس های مختلف می توانند محصولات خود را ارائه کرده و از این طریق به راه های جدیدی برای درآمدزایی دست پیدا کنند. این فناوری جدید با نام هایی چون تلویزیون روی دسک تاپ (TOD) و تلویزیون از طریق پروتکل اینترنتی (IPTV) در سراسر دنیا شناخته شده است.

برای ورود به دنیای جدید دیجیتال ، لطفاً تلویزیون خود را روشن کنید !

این تکنولوژی جدید در دنیا به دو شیوه اینترنت محور و تلویزیون محور ارائه شده است. در شکل اول یعنی اینترنت محور، موسسات رادیویی و تلویزیونی ضمن قراردادن برنامه هایشان روی آنتن به کاربران خود این اجازه را می دهند که از طریق اتصال به اینترنت بتوانند تا حدی در برنامه دخل و تصرف کرده و آنچه را می خواهند دریافت کنند. برای این کار صفحات پخش برنامه به گونه ای طراحی می شود که مخاطب با کلیک کردن روی آیکون هایی در پایین، بالا و یا اطراف آن ها می تواند از امکانات خاص تلویزیون مجازی استفاده کند. اما در شیوه تلویزیون محور، کامپیوتری ابتدایی به نام Set-Top-Box به تلویزیون وصل می شود که توانایی اتصال به اینترنت را هم دارد. صفحات پخش برنامه مانند حالت قبل دارای آیکون هایی برای درگیر کردن هرچه بیشتر مخاطب با برنامه است. به این صورت هنگامی که کاربران در حال دیدن برنامه مورد علاقه خود هستند، می توانند با استفاده از ست تاپ باکس که خود شامل یک رایانه ابتدایی، کی برد و مودم است، پیام خود را از طریق شبکه برای فرستنده برنامه ارسال کنند و فرستنده یعنی موسسه رادیویی و تلویزیونی پس از دریافت پیام کاربر، امکانی را که درخواست کرده در اختیارش قرار می دهد.

پایه IPTV بر روی بحث تبادل محتوای درخواستی اعم از موسیقی و فیلم های متنوع می باشد که با توجه به زیرساخت قوی شبکه ای، می توان کاربرد های ارزشمندی همچون شبکه های بازی رایانه ای، اینترنت و ارائه خدمات متنوع سازمانی از طریق تلویزیون را نیز بر روی آنها داشت

استفاده از تلویزیون اینترنتی را در اکثر کشورهای توسعه یافته تبدیل به امری رایج شده است. آخرین تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که نگاه مردم اروپا و آمریکا به این پدیده عصر ارتباطات متفاوت بوده و اروپایی ها بیشتر مایل به ارتقای سطح کیفی برنامه ها و بهره برداری از امکانات تبلیغی تلویزیون اینترنتی هستند و آمریکایی ها از سرویس سینمای مجازی و سرویس های خدمات اینترنتی این تلویزیون استقبال می کنند. تلویزیون اینترنتی تاکنون در بازارهای بین المللی در کشورهای بسیاری از جمله ژاپن، هنگ کنگ، ایتالیا، فرانسه، ایرلند و انگلیس در حال رشد است خاورمیانه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس به شدت در حال روی آوردن به استفاده از این سیستم می باشند.

اما از جمله مشکلات IPTV یکی نبودن ویژگی های طراحی آن است؛ فراهم کنندگان این فناوری هنوز در تلاش برای یافتن یک استراتژی تجاری اند تا محصول خود را به صورت عمده به فروش رسانند. طبق جدیدترین مطالعات منتشره، شمار مشترکان سرویس IPTV طی 12 ماه تا پایان ماه ژوئن سال 2007 به 179درصد افزایش یافته است که براساس برآوردهای این گزارش در حدود هشت میلیون نفر اکنون از سرویس های IPTV استفاده می کنند و بیش از سه میلیون نفر در اروپا طی این مدت به شمار کاربران این سرویس افزوده شدند که اروپا را به یکی از بازارهای قوی در زمینه رشد این سرویس تبدیل کرده است.

برای ورود به دنیای جدید دیجیتال ، لطفاً تلویزیون خود را روشن کنید !

در ادامه مزایای استفاده از این تکنوژی به تشریح بیان خواهد شد

پخش دیجیتالی تلویزیون

سرویس‌های پخش دیجیتالی امروزی عموماً از طریق کابل یا ماهواره به مشترکان می‌رسند؛ اما ظهور نسخه‌های جدید و پرسرعت DSL (با توجه به گستردگی زیر ساخت آن) IP-TV را به رقیب جدی ارائه سرویس‌های تلویزیونی ماهواره و کابل تبدیل کرده است. از سوی دیگر، IP-TV نسبت به تلویزیون‌های معمولی توانایی رساندن تعداد زیادتری از کانال‌های تلویزیونی به مشترک را دارد. علاوه بر این، به علت ماهیت "بسته ای" دیتا و دوطرفه (تعاملی) بودن خط ارتباطی، بیننده قادر است که تصمیم بگیرد که "چه‌چیز" را "چه وقت" می‌خواهد ببیند.

پخش زنده تلویزیونی

به وسیله ی این تکنولوژی کنترل زمان را به دست بینندگان می باشد. Pause کردن، عقب یا جلو بردن برنامه و حتی ضبط برنامه های مورد علاقه بر اساس زمانبندی ویژگی منحصر به فرد این قابلیت می باشد. در عصر کنونی و با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی دیگر اثری از تلویزیون های آنالوگ حتی در خانه ی افراد نیز یافت نمی شود. بدین شکل با امکان جابجایی در زمان پخش، دیگر هیچ یک از افراد نگران از دست دادن برنامه ی مورد علاق ی خود نخواهد بود. بسیاری از اوقات یافت می شود که افراد به دلایل مختلف مجبور هستند مدتی را خارج از خانه و اتاق خود یا بدون دسترسی به تلویزیون سپری نمایند. IPTVاین امکان را به آنها می ‌دهد تا برنامه ی خود را  Pause  نموده و پس از بازگشت ادامه ی آن را تماشا نمایند !

تلویزیون اینترنتی

برای ورود به دنیای جدید دیجیتال ، لطفاً تلویزیون خود را روشن کنید !

مخاطبان تلویزیون از طریق اینترنت به بانک اطلاعاتی شبکه مورد نظر دست می یابند و هر کاربری خود تعیین می کند که چه چیزی را چگونه می خواهد ببیند. همچنین کاربر می تواند زمان پخش یک برنامه را تغییر داده، یا برنامه دلخواه خود را رزرو کند و بعد با پیغامی که داده می شود از زمان پخش آن برنامه باخبر شود و یا اینکه کاری کند که برنامه به طور خودکار برای او ذخیره شود. یکی از مزایای IPTV، قابلیت داشتن دستگاه های ضبط دیجیتالی (VCR) برای ضبط فوری برنامه های متعدد است؛ تلویزیون اینترنتی حتی بدون نیاز به گیرنده های متعدد، مشاهده تصویر در تصویر را امکان پذیر می کند. به این ترتیب افراد می توانند در حالی که یک برنامه را تماشا می کنند با استفاده از امکان تصویر در تصویر در کانال های دیگر به گشت و گذار بپردازند. کاربرد دیگر آن امکان مشاهده یک رویداد از زوایای مختلف و مشاهده همزمان آن از دو زاویه مختلف با استفاده از امکان تماشای تصویر در تصویر است.

مشترکان سرویس IPTV به هنگام تماشای تصاویر می توانند برای مواردی مانند ایمیل های دریافتی و پیام فوری، پیام دریافت کنند. بینندگان IPTV کنترل کامل بر روی قابلیت هایی چون برگشت، ارسال سریع، توقف و ادامه برنامه ها را خواهند داشت؛ همچنین می توانند از تلفن همراه یا رایانه جیبی (PDA) برای برنامه ریزی از راه دور IPTV استفاده کنند. به عنوان مثال اگر دیرهنگام به خانه باز می گردند می توانند با استفاده از دستگاه خود از راه دور دستگاه IPTV را برای ضبط برنامه مورد علاقه خود تنظیم کنند. سفارشات خرید اجناس، موسیقی و یا فیلم دلخواه از دیگر قسمت های تلویزیون اینترنتی به حساب می آید که باعث افزایش پویایی این فناوری جدید شده است.

مشترکان سرویس IPTV به هنگام تماشای تصاویر می توانند برای مواردی مانند ایمیل های دریافتی و پیام فوری، پیام دریافت کنند. بینندگان IPTV کنترل کامل بر روی قابلیت هایی چون برگشت، ارسال سریع، توقف و ادامه برنامه ها را خواهند داشت

اینترنت بر روی تلویزیون

دسترسی به دنیای اینترنت از طریق تلویزیون یکی دیگر از مزایای ممتاز این این سامانه می باشد. بسیاری از بیمارستان ها و هتل ها و سازمان ها هم اکنون سرویس اینترنت پرسرعت را حتی به صورت بی سیم ارایه می دهند. اما برای استفاده از این سرویس مشتری ناگزیر به استفاده از Notebook، Netbook، iPadیا مانند اینها می باشند. این در حالی است که بسیاری از افراد به دلیل شرایط خاص خود قادر به نشستن پشت میز نیستند و بسیاری از آنها نیز دسترسی به Laptopندارند. در این شرایط IPTV به کمک آنها آمده و به آنها کمک می کند تا در هر حالتی از تلویزیون اتاق خود به وسیله یک کی‌بورد بیسیم در اینترنت گام بردارند. شایان ذکر است که این امکان هیچ تداخلی با زیرساخت قبلی اینترنت ندارد و بر همان بستر پیاده سازی می شود و دسترسی بیسیم (Wi-Fi) و کابلی به اینترنت همچنان برقرار است.

برتری های این نوع استفاده از اینترنت به کمک موارد زیر ممکن می گردد:

*دسترسی به اینترنت از طریق تلویزیون

*کی‌بورد و هد ست و موس بیسیم

*امکان اتصال رایانه شخصی به طور همزمان

بازی

یکی دیگر از گزینه هایی که به ویژه برای کودکان از جذابیت بالایی برخوردار می باشد، دسترسی به بازی های متنوع از طریق تلویزیون می باشد. سرگرمی به معنای واقعی کلمه برای رده سنی کودکان و نوجوانان در این ویژگی جلوه می کند. با IPTV  به دلیل وجود پهنای باند کافی در امر تبادل اطلاعات فرد قادر است از امکان بازی های شبکه ای به صورت گروهی یا انفرادی استفاده نماید.

تبلیغات بر روی تلویزیون

برای ورود به دنیای جدید دیجیتال ، لطفاً تلویزیون خود را روشن کنید !

هم اکنون بسیاری از بنگاه های اقتصادی و بسیاری از سازمان ها و موسسات خدماتی و نهاد های دیگر تمایل فراوانی برای معرفی خود به مشتریان یکدیگر دارند. IPTV یک پتانسیل بسیار قدرتمند برای کسب درآمدهای جدید است.

این ویژگی IPTVجایگزین تبلیغات به روش سنتی گردیده است. بدین شکل که تبلیغات به صورت اتوماتیک از طریق سرورهای ویدیو به صورت زمان بندی شده برای افراد پخش می شود. همچنین امکان این وجود دارد که شما به صورت اختصاصی برای خود یا هر یک از مدیران ارشد شبکه ی اختصاصی تشکیل دهد و در آن به تبلیغ بپردازد.

محتوای درخواستی( VOD (Video on Demand

مدل سنتی نمایش تلویزیون به این شکل است که بیننده تنها قادر است تعداد محدودی از برنامه ها را بدون داشتن حق انتخاب دریافت کند. VOD این امکان را به بینندگان می دهد که از طریق منویی که در اختیار وی قرار می گیرد به طور آزادانه هر آنچه را که از دنیای فیلم و سریال و مستند می خواهد، انتخاب کند و با کیفیت HD به تماشای آنها بپردازد. بدین ترتیب با دادن اختیار انتخاب فیلم دلخواه، لحظاتی سرشار از لذت را به بیماران خود اهدا می نمایید. از مزایای عالی این بخش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

* دسترسی آسان از طریق منوی ساده

* ظرفیت نامحدود تزریق فیلم

* کیفیت HD

* پشتیبانی و به روز رسانی از راه دور

* به روز رسانی ساده و در محل

جعفری

بخش دانش و زندگی تبیان