تبیان، دستیار زندگی
استاكس نت، برخلاف ویروس‌ های رایانه ای كه به رایانه‌ های شخصی و دیگر دستگاه‌ های كاربران حمله می كنند، سیستم های زیرساخت ‌ حیاتی، به ویژه سیستم ‌های كنترل صنعتی از قبیل سیستم‌ های SCADA به كار برده شده در كنترل سانتریفیوژهای مورد استفاده در رآكتور هسته‌
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورود موج جدید ویروس رایانه ای


استاكس نت، برخلاف ویروس‌ های رایانه ای كه به رایانه‌ های شخصی و دیگر دستگاه‌ های كاربران حمله می كنند، سیستم های زیرساخت ‌ حیاتی، به ویژه سیستم ‌های كنترل صنعتی از قبیل سیستم‌ های SCADA به كار برده شده در كنترل سانتریفیوژهای مورد استفاده در رآكتور هسته‌ ای را مورد هدف قرار می ‌دهد.


استاکس نت-ویروس رایانه

امروزه اشاعه ی انواع ویروس های رایانه ای امری بدیهی گشته اما استفاده ی برخی دولت مردان از ویروس ها قابل تامل و حائز اهمیت فراوان می باشد. در این راستا، اخیرا رییس پیشین "سیا" (CIA) از اقدامات هماهنگ ایالات متحده آمریكا و رژیم صهیونیستی از آغاز اقدام به اخلال در برنامه هسته ‌ای ایران با بدافزار رایانه‌ ای‌ "استاکس ‌نت" (Stuxnet) پرده برداشت. این در حالی است كه در سال 89 نیز اخباری از سوی رسانه ‌های غربی مبنی بر نفوذ ویروس رایانه‌ ای "استاكس ‌نت" به سیستم‌ های بخش صنعتی و ایجاد اخلال در عملكرد تجهیزات هسته‌ ای كشورمان منتشر شد كه در نهایت به انتشار اخباری حاوی پاک بودن سیستم ‌های اصلی انجامید. با این حال "مایک هیدن"، رییس پیشین آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) اخیرا در گفت ‌وگو با برنامه ی خبری Minutes60"" در شبكه ی تلویزیونی "سی بی اس"، حمله به برنامه ی هسته ‌ای ایران را با بدافزار رایانه ای استاکس‌ نت، ایده بزرگ و خوبی دانسته است .این ژنرال بازنشسته ی ارتش آمریكا اذعان كرده است كه آمریكا و یا رژیم صهیونیستی و یا هر دوی این كشورها، اقدام برای تخریب برنامه هسته‌ ای ایران با استفاده از "تروجان استاكس ‌نت" را آغاز كرده ‌اند.

"استاكس ‌نت" كِرم جاسوسی بود كه در سال 89 توانست خودش را در دل سیستم‌ های بخش صنعت به صورت پنهانی حدود 8 ماه جا كند

استاكس نت، برخلاف ویروس‌ های رایانه ای كه به رایانه‌ های شخصی و دیگر دستگاه‌ های كاربران حمله می كنند، سیستم های زیرساخت ‌ حیاتی، به ویژه سیستم ‌های كنترل صنعتی از قبیل سیستم‌ های SCADA (سامانه ‌های کنترل سرپرستی و گردآوری اطلاعات) به كار برده شده در كنترل سانتریفیوژهای مورد استفاده در رآكتور هسته‌ ای را مورد هدف قرار می ‌دهد. براساس تفسیر متخصصان آزمایشگاه "کسپرسکی"، تبهکاران سایبری که "استاکس‌ نت" را ایجاد کرده‌ اند، نسخه جدید درایور را چند بار در سال ایجاد می ‌کنند که برای بارگذاری ماژول اصلی برنامه مخرب استفاده می ‌شود. به ‌محض حمله ‌های جدید برنامه‌ ریزی‌ شده، چند پارامتر درایور مانند کلید رجیستری با کمک یک برنامه خاص تغییر داده می ‌شود. این فایل بسته به نوع کار می‌ تواند به وسیله یک گواهی دیجیتال حقوقی نیز امضا شود یا به ‌طور کلی بدون امضا باقی بماند.

"استاكس ‌نت" كِرم جاسوسی بود كه در سال 89 توانست خودش را در دل سیستم‌ های بخش صنعت به صورت پنهانی حدود 8 ماه جا كند؛ در آن زمان اعلام شد كه منشاء ورود آن سیستم‌ های اسكادای زیمنس بوده است. در آن مقطع این گمان وجود داشت كه این كرم ماموریت مختل كردن نیروگاه برق هسته ای بوشهر یا تاسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز را داشته است.

استاكس نت، برخلاف ویروس‌ های رایانه ای كه به رایانه‌ های شخصی و دیگر دستگاه‌ های كاربران حمله می كنند، سیستم های زیرساخت ‌ حیاتی، به ویژه سیستم ‌های كنترل صنعتی از قبیل سیستم‌ های SCADA (سامانه ‌های کنترل سرپرستی و گردآوری اطلاعات) به كار برده شده در كنترل سانتریفیوژهای مورد استفاده در رآكتور هسته‌ ای را مورد هدف قرار می ‌دهد

اگرچه اذعان شد كه شواهد كافی برای نتیجه ‌گیری در مورد آنچه كه هدف این كرم بوده یا كسانی كه آن را ساخته ‌اند، وجود ندارد. رییس سازمان انرژی اتمی در همان زمان در ارتباط با جوسازی رسانه ‌های غربی مبنی بر نفوذ ویروس به سیستم‌ های كامپیوتری نیروگاه بوشهر گفت: از یک سال پیش اقدامات حفاظتی و مصونیت ‌سازی كامپیوترها را آغاز كردیم و از دو ماه پیش نیز با پیش‌ بینی ‌های قبلی اقدامات لازم را جهت جلوگیری از ورود ویروس تشدید كردیم.

استاکس نت

"علی ‌اكبر صالحی" یكی از مسوولان نیروگاه بوشهر اعلام كرد كه فقط لپ ‌تاپ ‌های شخصی برخی از كاركنان این نیروگاه هدف ویروس قرار گرفته و آلوده شده است، تاكید كرد: "همان ‌طور كه اشاره كردم این آلودگی به سیستم اصلی ما نرسیده و در برخی از لپ ‌تاپ‌ های شخصی مشاهده شده كه اقدامات لازم نیز در این ارتباط انجام شده، ولی سیستم اصلی ما پاک است." محمود جعفری ( مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر) هم در این باره به شبكه ی "العالم" گفته بود: "كرم جاسوسی استاكس ‌نت هیچ خسارتی به سیستم ‌های اصلی نیروگاه اتمی بوشهر نزده است و كلیه ی رایانه‌ های نیروگاه در حال انجام كار طبیعی خود هستند." در آن زمان با توجه به سطح بالای پیشرفتگی استاكس نت، برخی این گمان را مطرح كردند كه استاكس ‌نت از سوی هكرهایی طراحی شده كه مورد حمایت دولتی قرار داشته ‌اند و در این میان برخی به آمریكا و برخی دیگر به رژیم صهیونیستی به عنوان عامل ساخت این كرم اینترنتی اشاره كردند.

در هر حال ویروس استاكس ‌نت توانست توانمندی بخش داخل را بالا ببرد، به‌ طوری كه همكاری بخش‌ های داخل كشور در حوزه ی امنیت به گونه ‌ای‌ گشت كه اگر ویروس مشابهی به سیستم ‌های داخلی حمله كند، می ‌تواند اثر آن ‌را سریع ‌تر خنثی كند. چرا كه طبق اعلام صورت گرفته، متخصصان سازمان انرژی اتمی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دست به دست هم دادند، از یک اشراف و اطلاعات خوبی برخوردار شدند و به‌ خوبی توانستند با این ویروس مقابله كنند و این امر باعث شد كه ما به خیلی از اقدامات فنی دیگر نیز دست پیدا كنیم

فرآوری:آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: ایسنا / همشهری آنلاین / ویکیپدیا