تبیان، دستیار زندگی
اگر از شما بپرسند که طولانی ترین رود دنیا چیست چه پاسخی خواهید داد؟ زاینده رود؟ کارون؟ یا شاید رود آمازون؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طولانی‌ترین رود دنیا

طولانی‌ترین رود دنیا

اگر از شما بپرسند که طولانی ترین رود دنیا چیست چه پاسخی خواهید داد؟ زاینده رود؟ کارون؟ یا شاید رود آمازون؟ بگذارید شما را یک راهنمایی کنیم. مادر حضرت موسی، برای حفظ جان فرزندش از دست سربازان فرعون، فرزند را درون سبدی می گذارد و آن را درون همین رود می گذارد.

 حالا می توانید نام این رود را حدس بزنید؟ کاملا درست است: رود نیل.

شاید تعدادی از شما بپرسید: پس آمازون چه؟ راستش را بخواهید طول رود مازون 6400 کیلومتر است در حالی که نیل 6695 کیلومتر درازا دارد. این رود 9 کشور آفریقایی از جمله مصر، اوگاندا و سودان را طی می کند و سرانجام به دریای مدیترانه وارد می شود.

اما در گذشته های دور نیل برای آفریقایی ها و به ویژه برای مصری ها صرفا یک رود نبوده است. نیل در شکل دادن به تمدن مصری نقش بسیار مهمی داشته است. تمدنی که 5300 سال پیش شکل گرفت و به مدت 3000 سال درخشید. این رود زمین های سوزان مصر را حاصلخیز کرد. طغیان هر ساله ی آب رودخانه باعث می شد که زمین های کشاورزی مصریان انباشته از خاک حاصلخیز شود. به این ترتیب مردم به کشت و کار می پرداختند. علاوه بر این، رود نیل، شاه راهِ مصر هم محسوب می شده و قایق های تجاری از روی آن عبور می کردند.برخی از بزرگترین آثار باستانی جهان – از جمله اهرام و مجسمه های غول پیکر مانند ابوالهول – در کنار همین رود خفته اند. اگر زمانی گذرتان به رود نیل افتاد، در زمان گذشته سفر کرده اید؛ زیرا رودی را تماشا می کنید که مصریان باستان هم 5000 سال پیش، پس از یک روز کارِ طاقت فرسا بر ساحل آن می نشستند و غروب خورشید را تماشا می کردند. فقط یادتان باشد که در این رود آب تنی نکنید زیرا با تمام زیبایی اش، تمساح های خطرناکی هم دارد.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:هدهد

مطالب مرتبط:

چشم‌های پرندگان

اندکی دانستنی

مهاجرت پرندگان

کلوت چیست؟

ماه زیبای سمان

زلزله چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.