تبیان، دستیار زندگی
مؤلف در بخشی از مقدمه کتاب آورده است: «یکی از مسائلی که در آن خطبه ها مورد بحث واقع شد و بیش از دیگر موضوعات درباره‌اش بحث کردم ازدواج جوانان و تشکیل خانواده بود. این مسئله را بدین جهت انتخاب کردم که در شرایط کنونی جامعه یک ضرورت بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواج، موانع و راه‌حل‌ها


مؤلف در بخشی از مقدمه کتاب آورده است: «یکی از مسائلی که در آن خطبه ها مورد بحث واقع شد و بیش از دیگر موضوعات درباره‌اش بحث کردم ازدواج جوانان و تشکیل خانواده بود. این مسئله را بدین جهت انتخاب کردم که در شرایط کنونی جامعه یک ضرورت بود.

ازدواج، موانع و راه‌حل‌ها

«ازدواج، موانع و راه‌حل‌ها»/ آیت‌الله ابراهیم امینی/ موسسه بوستان کتاب

اثر حاضر، علاوه بر پرداختن به اهمیت و ضرورت ازدواج، موانع آن را به تفصیل بررسی کرده و راه‌حل‌های معقول و منطقی را ارایه کرده است.

کتاب حاضر در پنج بخش، ازدواج و موانع و راه‌حل‌های آن را بررسی کرده است. ازدواج از دیدگاه اسلام: اهداف و منافع، ضرورت دقت در انتخاب همسر و صفات همسر خوب، راه‌های شناخت همسر، مناسب‌ترین سنین ازدواج و علل تاخیر و راه‌حل‌ها و مسوولان ازدواج، عناوین بخش‌های پنجگانه این اثرند.

مؤلف در بخشی از مقدمه کتاب آورده است: «یکی از مسائلی که در آن خطبه ها مورد بحث واقع شد و بیش از دیگر موضوعات درباره‌اش بحث کردم ازدواج جوانان و تشکیل خانواده بود. این مسئله را بدین جهت انتخاب کردم که در شرایط کنونی جامعه یک ضرورت بود. در طول چند سال و در جلسات متعدد، مسائل مختلف آن را مورد بحث قرار دادم و به مقداری که وقت اجازه می‌داد درباره‌اش بحث کردم. من در انتخاب این موضوع احساس وظیفه کردم اما مقدار تأثیرش را در جامعه نمی‌دانم؛ امیدوارم بی اثر نباشد.»

نویسنده در این کتاب به بررسی ضرورت تشکیل خانواده از دیدگاه اسلام می‌پردازد و می‌نویسد: «ازدواج اگر با معیارهای صحیح انجام بپذیرد، بسیاری از نعمت‌ها و برکت‌های خداوند متعال، نصیب انسان و جامعه شده و استعدادهای فراوانی شکوفا می‌شود، زیرا خداوند سبحان، این پیوند را مجرای عنایت‌های ویژه خود قرار داده است.

این همه تاکید قرآن و پیشوایان معصوم(علیهم‌السلام) هم از آن‌روست که این برکات الهی در جامعه نازل شود و مردم از انحراف و ارتکاب گناه محفوظ بمانند و به عذاب گرفتار نشوند. درباره ضرورت ازدواج، احادیث فراوانی هست

این همه تاکید قرآن و پیشوایان معصوم(علیهم‌السلام) هم از آن‌روست که این برکات الهی در جامعه نازل شود و مردم از انحراف و ارتکاب گناه محفوظ بمانند و به عذاب گرفتار نشوند. درباره ضرورت ازدواج، احادیث فراوانی هست، برای نمونه برخی از آنها را نقل می‌کنیم: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: «ازدواج، سنت من است، هرکس از آن سرباز زند از من نیست». به همین مضمون، احادیث دیگری از آن پیامبر بزرگ(ص) رسیده است؛ از جمله: ازدواج، سنت من است هرکس از آن سرباز زند از سنت من سرپیچی کرده است. آن بزرگوار در حدیث دیگری فرمود: هیچ بنایی در اسلام، بنیان‌گذاری نشده که نزد خدا محبوب‌تر از ازدواج باشد.»

آیت‌الله امینی معتقد است که آرامش و الفت که با ازدواج حاصل می‌شود، آن‌قدر پراهمیت است که خداوند متعال آن را یکی از آیات بزرگ خویش معرفی کرده است و می‌فرماید: «یکی از آیات الهی این است که برای شما از جنس خودتان جفتی را بیافرید تا با او انس بگیرید و آرامش بیابید و در بین شما دوستی و مهربانی قرار داد و در این امر برای افرادی که اهل تفکر باشند آیات و نشانه‌هایی وجود دارد(روم، آیه 21)».

به نظر نویسنده، انسان به همدل و همراز نیاز دارد تا در پناه او آرامش بگیرد و با کسب آرامش به زندگی انسانی خود ادامه دهد. امام رضا(ع) فرمود: «بنده خدا به فایده‌ای دست نمی‌یابد که بهتر از همسر شایسته باشد؛ همسری که وقتی او را می‌بیند شادمانش گرداند و در غیابش از نفس خود و مال او نگه‌داری کند.»

چاپ دوم کتاب «ازدواج، موانع و راه‌حل‌ها» با شمارگان 1500 نسخه، 220 صفحه و بهای 35000 ریال راهی بازار نشر شد.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پاتوق کتاب