تبیان، دستیار زندگی
این روزها شهر حال و هوای دیگری پیدا کرده است در میان مردم شور و هیجانی تازه به چشم می‌خورد. مخصوصا بعد از ظهرها که سری به خیابان‌ها و مراکز خرید بزنید متوجه این تکاپو و حرکت خواهید شد. ماه اسفند ماه خانه تکانی و خریدهاست. خرید برای عید نوروز از سنت‌های دی
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه های بازار داغ خرید


این روزها شهر حال و هوای دیگری پیدا کرده است در میان مردم شور و هیجانی تازه به چشم می‌خورد. مخصوصا بعد از ظهرها که سری به خیابان‌ها و مراکز خرید بزنید متوجه این تکاپو و حرکت خواهید شد.

خرید عید

ماه اسفند ماه خانه تکانی و خریدهاست. خرید برای عید نوروز از سنت‌های دیرین ایرانیان است که نسل به نسل گذشته و همچنان رونق خود را تا زمان ما حفظ کرده است.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بازار خرید داغ‌تر از گذشته می‌شود. خرید اقلامی چون کیف، کفش، لباس، آجیل، شیرینی، شکلات، میوه و... . البته برخی از خانواده‌ها علاقه دارند همزمان با آغاز سال جدید وسایل و لوازم منزل را هم تغییر دهند. خیلی‌ها معتقدند بهتر است خرید عید را زودتر انجام دهند تا به روزهای پایانی سال موکول نشود. زیرا با نزدیک شدن به روزهای پایان سال، ترافیک در خیابان‌ها بیشتر می‌شود و به دلیل افزایش حضور مردم در خیابان‌ها مغازه‌ها و معابر نیز بسیار شلوغ است که گاه رفت و آمد به کندی صورت می‌گیرد. در این میان بخش اعظمی از وقت شهروندان در ترافیک و شلوغی خیابان‌ها صرف می‌شود. گرچه خرید مواد خوراکی مثل میوه، آجیل و شیرینی را به ناچار باید در روزهای پایانی سال انجام داد اما بسیاری از خریدهای دیگر را می‌توان به تدریج و چندین هفته قبل از پایان سال انجام داد تا در آرامش بیشتری این کار انجام شود و به دلیل خلوت تر بودن معابر و خیابان‌ها امکان یافتن جنس مورد نیاز بسیار بیشتر از زمان‌های شلوغ است.

باتوجه به آنچه گفته شد توصیه‌هایی برای خرید شب عید ضروری به نظر می‌رسد:

اگر خرید خود را به روزهای پایانی سال بیندازید بیشتر ضرر می‌کنید زیرا هم وقت شما را بسیار بیشتر از سایر روزها می‌گیرد و هم برخی فروشندگان سودجو به دلیل استقبال مردم از خرید، اجناس خود را به چندین برابر قیمت در معرض فروش می‌‌گذارند و حاضر نیستند ذره‌ای از مبلغ را به عنوان تخفیف کم کنند.

سعی کنید برای خرید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. وسایل نقلیه عمومی هم شما را سریعتر به مقصد می‌رساند و هم با مشکل یافتن جای پارک مواجه نخواهید شد. مهمتر از همه آن که از ترافیک شهری به میزان قابل ملاحظه‌ای کاسته می‌شود

اگر شاغل نیستید و در روزهای اولیه روز امکان خرید برای شما فراهم است، توصیه می‌کنیم حتی المقدور در ساعات اولیه روز خرید خود را انجام دهید. زیرا هم ترافیک در صبح کمتر است و هم بسیاری افرادی که شاغل هستند سعی می‌کنند بعد از ظهر برای خرید بروند که در این صورت ازدحام در خیابان، معابر و مغازه‌ها چندین برابر می‌شود.

خرید عید

در صورتی که وقت کمی برای خرید دارید بهتر است قبل از شروع کار، فهرستی از اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنید و در صورت امکان با سوال از افراد خبره، مکان‌های مورد نظر خود را برای خرید انتخاب کنید و سپس راهی شوید. در این حالت هم در وقت خود صرفه‌ جویی کرده‌اید و هم از خرید لوازم مورد نیاز خود چیزی را فراموش نکرده‌اید.

در صورتی که بودجه در نظر گرفته شما برای خرید عید محدود است، با اولویت بندی اقلام مورد نیاز خود سعی کنید ابتدا لوازم مورد نیاز خود را خریداری کنید و خرید اقلامی که کمتر ضروری است را به ماه‌های بعد واگذار کنید.

در روزهای پایانی سال، ممکن است برخی فروشندگان اجناسی را که مدتها در مغازه خود خاک خورده است را در قالب حراج و یا ارزان فروشی به مردم عرضه کنند. درست است که ارزان خریدن هنر است اما مراقب باشید گول ارزان بودن اجناس را نخورید و کیفیت را فدای کیفیت نکنید.

سعی کنید برای خرید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. وسایل نقلیه عمومی هم شما را سریعتر به مقصد می‌رساند و هم با مشکل یافتن جای پارک مواجه نخواهید شد. مهمتر از همه آن که از ترافیک شهری به میزان قابل ملاحظه‌ای کاسته می‌شود.

هنگام خرید به کیفیت و سالم بودن جنس بسیار دقت کنید زیرا اگر جنس خریداری شده دارای معایبی باشد، هم باید مجددا زمانی را برای تعویض آن صرف کنید و هم ممکن است فروشنده زیر بار پس گرفتن یا تعویض آن نرود.

اگر شاغل نیستید و در روزهای اولیه روز امکان خرید برای شما فراهم است، توصیه می‌کنیم حتی المقدور در ساعات اولیه روز خرید خود را انجام دهید. زیرا هم ترافیک در صبح کمتر است و هم بسیاری افرادی که شاغل هستند سعی می‌کنند بعد از ظهر برای خرید بروند که در این صورت ازدحام در خیابان، معابر و مغازه‌ها چندین برابر می‌شود

به منظور استفاده بیشتر همشهریان خود از وقت و زمان صرف شده در خرید، توصیه می‌کنیم از گشت و گذار غیر ضروری در مغازه‌ها و مراکز خرید اجتناب کنید تا دیگر هموطنانتان نیز با آرامش خاطر، فرصت خرید داشته باشند.

توصیه می‌کنیم برای خرید کفش در ساعات اولیه صبح اقدام کنید و یا اولین خرید خود را کفش قرار دهید. زیرا به دلیل پیاده‌روی های زیاد در سطح شهر و گشتن در مغازه‌ها و مراکز خرید پاهای شما متورم شده و ممکن است در خرید کفشی با سایز پای خود دچار اشتباه شوید. در این حالت وقتی به منزل مراجعه می‌کنید و پاهای شما به اندازه کافی استراحت می‌کند و به حالت عادی برمی‌‌گردد، می‌بینید که سایز کفش برای شما بزرگ است.

خرید عید

مراقب باشید هنگام خرید کالاهای خوراکی به کیفیت آن بیشتر از کمیت دقت کنید. همچنین مراقب باشید مواد غذایی خریداری شده از تازگی برخوردار باشد. چه بسا برخی مواد خوراکی مانده و فاسد را در بسته‌ بندی‌های بسیار زیبا عرضه کنند و شما قادر به تشخیص سلامت آن نیز نباشید. بنابراین سعی کنید اقلام خوراکی خود را از فروشگاه‌ها و مغازه‌های معتبر خریداری کنید.

اما با همه این تفاسیر مسوولان نیز باید تمام تلاش خود را برای نظارت بیشتر بر فروشندگان کالاهای مورد نیاز مردم تشدید کنند تا همه این اطمینان را داشته باشند که به هر فروشگاه یا مرکز خریدی مراجعه می‌کنند قبلا نظارتی بر روی آنها صورت گرفته و قیمت و جنس عرضه شده بر اساس استانداردهای تعریف شده و با نظارت دولت بوده است. همچنین صدا و سیما در آموزش مردم به خرید در ساعاتی که شلوغی کمتری دارد نقش موثری دارد. صدا و سیما می‌تواند برنامه‌هایی را تهیه و تدوین کند که در آن به مردم توصیه‌های لازم در خصوص خرید عید می‌کند. اینکه چه ساعاتی را برای خرید در نظر بگیرند و یا چه جاهایی از ترافیک و شلوغی کمتری برخوردار است.

در پایان به هموطنان عزیز توصیه می‌کنیم که از سفرهای غیر ضروری در شهر و گشت و گذارهای بی مورد و با منظور وقت گذرانی و پاساژگردی خودداری کنند تا دیگران نیز فرصت کافی برای رسیدن به مقصود خود داشته باشند.

بخش اجتماعی تبیان