تبیان، دستیار زندگی
روش زندگی، کیفیت زندگی شما را مشخص می‌کند و راهتان را معین می‌سازد.بنابراین آیا از روشی که برای خود برگزیده‌اید و مطابق آن زندگی می‌کنید راضی هستید؟ آیا این روش همان روشی بوده که همیشه مطلوب شما بوده یا اینکه سال‌هاست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی در مدار منطق

چگونه روش زندگی‌مان را اصلاح کنیم؟


روش زندگی، کیفیت زندگی شما را مشخص می‌کند و راهتان را معین می‌سازد.بنابراین آیا از روشی که برای خود برگزیده‌اید و مطابق آن زندگی می‌کنید راضی هستید؟ آیا این روش همان روشی بوده که همیشه مطلوب شما بوده یا اینکه سال‌هاست... .

زندگی در مدار منطق

روش زندگی هر فرد می‌تواند تا حدود زیادی نوع زندگی او را مشخص کند و اسباب شادمانی یا ناراحتی‌اش فراهم آورد.

روش زندگی، کیفیت زندگی شما را مشخص می‌کند و راهتان را معین می‌سازد. بنابراین آیا از روشی که برای خود برگزیده‌اید و مطابق آن زندگی می‌کنید راضی هستید؟ آیا این روش همان روشی بوده که همیشه مطلوب شما بوده یا اینکه سال‌هاست به این می‌اندیشید که چگونه می‌توانید آن را تغییر دهید؟ آیا تاکنون به فکر تحولی در روش زندگی خود بوده‌اید؟ البته فراموش نکنید که قدرت باورهای گذشته شما برای اینکه نگذارد تغییر ی در وضع کنونی‌تان به وجود آید بسیار زیاد است.

آن باورها و شیوه‌های عمیق گذشته آن قدر عمیق و قدرتمندند که نمی‌گذارند شما راه و روش منحصر به فردی برای خود برگزینید اما اگر خودتان بخواهید می‌توانید تمام این زنجیرهای قدرتمند باورها، روش‌ها و افکار گذشته را رها کنید و آینده جدیدی را برای خود رقم بزنید.

بپذیرید که باورهای شما قدرت آن را دارند که ذهنتان را تغییر دهند. شاید فکر کنید که هیچ کنترلی بر افکاری که به سرتان خطور می‌کنند ندارید اما فراموش نکنید که افکار شما تنها در سر شما وجود ندارند بلکه مانند یک سیستم انرژی قوی بر کل باورهای شما تأثیر می‌گذارند و در نتیجه مسیر زندگی و نوع تصمیمات و انتخاب‌های شما را هم مشخص می‌کنند.

با این اوصاف می توان افراد را به دو دست تقسیم نمود:

** افرادی که سعی می‌کنند گذشته را فراموش کرده یا اشتباهات خود را اصلاح کنند.

** افرادی که دوراندیش هســتند و به آینده فکر می‌کنند. اما زمان حال چه تأثیری خواهد داشت؟ اگر شما بخواهید زندگی را فقط در ندامت و پشیمانی بگذرانید، می‌توانید فقــط به زمان حال توجه داشته باشید.

در ادامه به بررسی چند عامل می‌پردازیم که می‌توانند به شما کمک کنند:

افزایش آگاهی

تعداد زیادی از افراد در دنیای خــود زندگی می‌کنند. آنــــها کار می‌کنند، امرار معــــاش می‌کنند ولی ذهنشان پر از افکار گوناگون است و همـــــواره مضطرب و نگــران هستند. اگر بخــــواهید در زمان حال زندگی کنید، باید توانایی خود را برای تمرکزکردن افزایش دهید و نسبت به آنچه در زمان حال اتفاق می‌افتد، آگاهـــانه عمل کنید.

ارزیابی روزانه

عملکردهای خود را به صــورت روزانه ارزیابی کنید. هر شب قبـــــل از خــــواب، روی آنچه در طول روز انجــــــام داده‌اید فـــــکرکنید و از خود بپرسید که آیا اعمـــــال خوبی را انجام داده‌اید یا خیر. اگر اشتباهی انجام داده‌اید سعی کنید آن ‌را اصلاح کنید، این امر باعث می‌شود فردای بهتـــــری داشته باشید. یادداشت‌های روزانه می‌تواند به شما در به کارگیری روش‌های فوق در زندگی کمک کند.

فراموش کردن خاطرات گذشته

شما مجبورید که گذشته را فراموش کنید و قـدم به سوی آینده بردارید. یکی از مواردی که به شما کمک می‌کند خاطرات گذشته را فراموش کنید، پیغام‌های ناخودآگاه است که باعـث می‌شود شما از گذشته به سمت زمان حال حرکت کنید.

از سخت بودن روش کنترل خود نگران نباشید؛ زیرا این ذهن ناخودآگاه شــــماست که فرایند کنترل را انجام می‌دهد. اگر ذهن ناخودآگاه شما هنوز روی گذشته تمرکز می‌کند، شما باید به‌طور کامل مســائل مربوط به گذشته را پاکسازی‌ کنید. این امر از طریق استفاده از وسایل سمعی و بصری تحقق می‌یابد.

داشتن اشتیاق در انجام کارها

اشتیاق عاملی است که اگر بتوانید از آن بهره‌مند باشید، یعنی انگیزه و شوق لازم را داشته باشید، حتما موفق خواهید شد بهتر زندگی کنید.همه ما می‌خواهیم زندگی‌مان را عوض کنیم اما اگر انگیزه لازم را نداشته باشیم موفق نخواهیم شد. بنابراین مسئولیت کامل همه ابعاد زندگی خود را با اشتیاق بپذیرید. شما ویژگی‌های شخصیتی‌تان را خودتان انتخاب می‌کنید؛ اگر خجالتی یا ترسو هستید فراموش نکنید که خودتان آنها را برگزیده‌اید. البته ما گاهی به جای خودمان دیگران را سرزنش می‌کنیم؛ یعنی می‌خواهیم آنها کاری برایمان انجام دهند. ساده‌ترین کار این است که سرزنش را متوجه دیگران کنیم زیرا پذیرفتن مسئولیت مشکل است.پس بدون احساس گناه بپذیرید که هر امری در زندگی شما پیش آمده، ارزش آن به اندازه مسئولیتی است که برای آن قائل هستید و از هر مشکلی می‌توانید چیزی بیاموزید. شما می‌توانید بدون هیچ بهانه‌ای و بدون اینکه خودتان را سرزنش کنید زندگی خوبی داشته باشید.

علت اینکه می‌خواهیم کار خود را توجیه کنیم این است که ناخواسته و از روی غرور و خودخواهی خود، می‌خواهیم مسئولیت امور را از خود سلب کنیم و دیگران یا شرایط را ناراحت‌کننده و مقصر بدانیم

خودداری از سرزنش

دست از سرزنش کردن خودتان و دیگران بردارید! سعی کنید خصوصیات فردی و شرایطی را که برای شما وجود دارد انتخاب خود بدانید نه شرایطی که دیگران برایتان به وجود آورده‌اند. به جای اینکه والدین یا مربیان و معلمان خود را عامل انجام خطاهای خود بدانید، گذشته را رها کنید و برای لحظه‌ای که در آن هستید اقدامی مثبت انجام دهید.

سعی کنید خصوصیات فردی و شرایطی را که برای شما وجود دارد انتخاب خود بدانید نه شرایطی که دیگران برایتان به وجود آورده‌اند.

توجیه نکنید

معمولا وقتی ما نمی‌‌توانیم به چیزهایی که می‌‌خواهیم برسیم و موفق شویم، شروع می‌کنیم به توجیه کردن خود و شکایت کردن از دیگران و با آوردن هزاران بهانه، مسئولیت چیزی را که باعث ناراحتی یا شکست ما شده، به چیزی یا کسی که خارج از وجود خودمان است نسبت می‌دهیم. علت اینکه می‌خواهیم کار خود را توجیه کنیم این است که ناخواسته و از روی غرور و خودخواهی خود، می‌خواهیم مسئولیت امور را از خود سلب کنیم و دیگران یا شرایط را ناراحت‌کننده و مقصر بدانیم اما هرگز قدرت‌ را برای تغییر‌دادن شرایط و متحول ساختن خود دست کم نگیریم. یقین داشته باشیم در درون ما قدرتی وجود دارد که می‌توانیم در مدتی نسبتا کوتاه تغییراتی اساسی در خود به وجود آوریم.

بنابراین قدرتی را که در درون خود دارید تا تغییراتی اساسی به وجود آورید، دست‌کم نگیرید و بهانه‌هایتان را فراموش کنید. بدین ترتیب می‌توانید افراد مناسب، شرایط مناسب، کار مناسب و سلامتی مورد نظرتان را جذب کنید. برای این کار تنها کاری که باید انجام دهید این است که توجه داشته باشید"اگر ذهن خود را اصلاح کنید، بقیه ابعاد زندگی شما درست خواهد شد".

زندگی در مدار منطق

پذیرش ضعفها

باور کنید همه ما ضعف‌هایی داریم. ما باید به ضعف‌ها و نقص‌هایی که داریم توجه داشته باشیم و درصدد رفع آنها برآییم اما نباید بگذاریم همین ضعف‌ها و کاستی‌ها مانع پیشرفت ما شوند، به ویژه هنگامی که می‌خواهیم کار جدیدی را شروع کنیم؛ یا هرگاه که ترس بر ما غلبه می‌کند یا می‌خواهیم تغییرات مثبتی را در زندگی خود به وجود بیاوریم. زیاد به خودتان سخت نگیرید، به خود یادآور شوید که هیچ‌کس کامل نیست و تمام تلاش‌تان را برای رسیدن به هدف‌تان به کار ببندید. فراموش نکنید پذیرش خود یکی دیگر از جنبه‌های دستیابی به موفقیت و شناخت خویشتن است اما موضوع مهم آن است که شما باید بدون اینکه خود را سرزنش کنید یا بیش از حد درگیر احساسات شوید، بعضی مشکلاتی را که در گذشته پیش‌رو داشته‌اید و هنوز هم با آنها روبه‌رو هستید شناسایی کنید. شما می‌توانید ابتدا با آنچه هستید- چه خوب و چه بد- آشتی کنید و بپذیرید که ضعف‌هایی دارید که حتما می‌توانید بر آنها غلبه کنید.

چرا می‌خواهیم تغییر کنیم ؟

دانستن اینکه چرا می‌خواهیم تغییر کنیم بسیار مهم است. بیشتر ما تحت تاثیر شرایط یا یک واکنش در برابر احساس ضعف و بی‌کفایتی و نیاز به رفع آنها، خواهان رشد و تغییر خود هستیم اما این برای موفق شدن ما کافی نیست زیرا در این صورت تنها درصدد برطرف کردن نقایص خود هستیم ولی جایگزینی برای ضعف‌های خود نداریم. فراموش نکنید شما زمانی می‌توانید واقعا موفق شوید که در درون خود به شدت خواهان درک درستی از عشق، مهربانی، سپاسگزاری، تحول و... باشید. هنگامی که انگیزه کافی برای تغییر داشته باشید و بدانید که خواهان به دست آ‌وردن چه چیزهایی هستید، حتما موفق خواهید شد. بنابراین هنگام تصمیم‌گیری حتما از خود بپرسید چرا می‌خواهم اینگونه باشم؟ چرا می‌خواهم تغییر کنم؟ و دوست دارم پس از این چگونه باشم؟ در واقع باید بدانیم چه چیزی برای ما مهم است، اولویت‌هایمان چیست و ارزش‌هایمان کدام است. با دانستن این نکات برای پیشرفت بیشتر هیچ‌گاه اولویت‌ها و ارزش‌هایمان را نادیده نمی‌گیریم زیرا در غیر این صورت دیر یا زود احساس پشیمانی و ناامیدی می‌کنیم.

فرآوری : مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: همشهری آنلاین همراه با تغییرات و اضافات

مطالب مرتبط:

مقایسه می کنم، پس هستم!

دشمن های درونی ات را بشناس!

احساس ارزشمندی کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.