تبیان، دستیار زندگی
آسیب‌های ناشی از مسافرت طولانی در حالی که وضعیت بدن در مدت طولانی ساکن است، شامل آسیب‌های عضلانی اسکلتی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر طولانی باعث درد کمر، گردن و زانو می‌شود


آسیب‌های ناشی از مسافرت طولانی در حالی که وضعیت بدن در مدت طولانی ساکن است، شامل آسیب‌های عضلانی اسکلتی و عروقی می‌شود.


مسافرت

مشکلات عضلانی اسکلتی، ارمغان زندگی ماشینی است و با مخارج کمرشکن، دردهای طولانی و مقاوم به درمان، از کارافتادگی و حتی معلولیت، جایگاه ویژه‌ای بین بیماری‌های غیرواگیر یافته است. آنچه مهم است این است که بدانیم چه عواملی باعث بروز مشکلات اسکلتی عضلانی به ویژه در سفر می‌شود و برای پیشگیری از ابتلا به آن چه باید کرد؟

مسافرت همیشه با خطراتی در زمینه بروز مشکلات عضلانی اسکلتی نظیر کمردرد، گردن درد، درد زانو و سایر دردهای اندام‌ها همراه است، مخصوصا وقتی مجبور باشیم مدت طولانی در یک وضعیت و در خودرو بنشینیم. البته تنوع وسایل و امکانات مسافرتی می‌تواند در کاهش دردهای عضلانی، اسکلتی موثر باشد.

آنچه اهمیت دارد این است که با رعایت نکات بهداشتی و حفاظتی لازم از بروز این‌گونه مشکلات پیشگیری کنیم یا بروز آنها را به حداقل برسانیم و مهم‌تر اینکه این نکات را باید در تمامی اعمال روزمره زندگی و در ضمن مسافرت رعایت کنیم.

پوشیدن کفش، لباس و وضعیت بدنی مناسب و طرز قرار گرفتن بدن و وضعیت اندام‌ها در خودرو و حین انجام فعالیت‌های روزمره بسیار مفید خواهد بود.

افرادی که مبتلا به آرتروز هستند یا مفاصل آنها زمینه التهاب حاد دارد، وقتی برای مدت طولانی در یک جا ساکن باقی می‌مانند، دچار التهاب و چسبندگی مفاصل می‌شوند. به همین دلیل، بعد از مدتی وقتی از اتومبیل پیاده می‌شوند، مفاصل آنها از هم باز نمی‌شود.

بی‌حرکت بودن مفاصل روی تاندون‌ها خستگی ایجاد می‌کند و این خستگی موجب درد می‌شود. در این حالت فرد چون حرکت ندارد و تغذیه سلولی به خوبی صورت نمی‌گیرد، بی‌حرکتی طولانی سبب بروز مشکلاتی در غضروف مفاصل می‌شود.

همچنین وقتی عروق به مدت طولانی حرکت نداشته باشند، خون در آنها لخته می‌شود و مشکل ایجاد می‌کند

راه های جلوگیری از درد استخوان و عضلات در مسافرت طولانی

- برخی از دردهای کمر و گردن و زانو در اثر رانندگی‌های طولانی‌مدت مخصوصا در طول مسافرت بروز می‌کند. بنابراین بهتر است که سفر به زمان‌های کوتاه و منقطع تقسیم شود و بعد از کمی استراحت مجددا به آن ادامه داده شود.

رانندگی مداوم توصیه نمی‌شود و در مسافرت‌های طولانی لازم است که هر 45 دقیقه تا یک ساعت برای چند لحظه‌ای از ماشین پیاده شوید و چند قدمی راه بروید.

- اگر شما سرنشین هستید و برای مسافت طولانی مجبورید در اتومبیل بمانید، بهتر است هر چند دقیقه یکبار وضعیت خود را داخل اتومبیل تغییر دهید.

رانندگی

- در ضمن رانندگی توصیه می‌شود که صندلی تا حد امکان به فرمان نزدیک باشد، به طوری که هنگامی که پا روی ترمز یا کلاچ قرار می‌گیرد، زانو هم سطح مفصل لگن یا مختصری بالاتر از مفصل لگن قرار گیرد.

- پشتی صندلی باید عمودی باشد و در صورت امکان از یک بالشتک کوچک در فضای بین گودی کمر و صندلی استفاده شود.

- در حالی که رانندگی می‌کنید، پنجه پا، عضلات ساق و شانه‌های‌تان را کشش دهید.

- دست‌های‌تان را روی فرمان ماشین در وضعیت ساعت 3 و 7 قرار دهید، و به طور گاهگاهی آنها را به وضعیت 10 و 2 تغییر  مکان دهید.

- فرمان را به صورت آرام در دست بگیرید. به طور گاهگاهی دست‌تان را شل‌تر کنید و بعد دوباره آن را سفت کنید.

- نکته دیگر اینکه افراد در مسافرت اغلب به خاطر حمل وسایل دچار کمردرد می‌شوند، بنابراین بهتر است تمریناتی را که از قبل برای کاهش کمردرد به آنها توصیه شد، انجام دهند و باز هم در فواصل رانندگی یا نشستن‌های طولانی از خودرو یا وسیله نقلیه پیاده شوند و کمی نرمش کنند.

وقتی می‌خواهند وسایل را از زمین بردارند باید در وضعیت نشسته قرار گیرند و وسایل را بردارند و چنانچه قصد دارند آنها را با دست حمل کنند با هر دو دست این کار را انجام دهند، یعنی وسایل به دو قسمت ترجیحا هم وزن تقسیم شود و هر دو دست را به کار گیرند

- نکته‌ای که اهمیت دارد این است که در مسافرت اغلب افراد هنگام برداشتن وسایل و جابه‌جایی آنها از صندوق عقب ماشین دچار دردکمر می‌شوند، زیرا اصول صحیح را رعایت نمی‌کنند. در ضمن برداشتن وسایل از صندوق عقب باید فاصله خود را تا صندوق عقب به حداقل برسانند و از سپر ماشین به عنوان تکیه‌گاه برای یکی از پاها استفاده کنند و بعد اقدام به برداشتن وسایل از صندوق عقب کنند.

- به افراد مخصوصا سالمندان توصیه می‌شود که از پیاده‌روی‌های طولانی در سراشیبی‌ها و سربالایی‌های تند پرهیز کنند و حتی‌المقدور با خود صندلی مخصوص ببرند تا نیازی به نشستن روی زمین نباشد.

- در صورتی که سالمندی را با خود به سفر می‌برید بهتر است بیشتر از زمانی که در خانه هستید، مراقب او باشید. به دلیل مشکل پوکی استخوان و درد مفاصل بهتر است محیط اطراف سالمندان طوری نباشد که منجر به شکستگی استخوان‌ها شود.

- تمام این نکات باید در همه ایام زندگی مخصوصا در طول مسافرت رعایت شود تا از آرتروز، دردهای مفصلی، دردهای عضلانی اسکلتی و مشکلات این سیستم جلوگیری شود و افراد زندگی پرتحرک و بانشاط مخصوصا در تعطیلات نوروز داشته باشند.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع :

دکتر احمدرضا جمشیدی، فوق تخصص روماتولوژی،  عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

هفته نامه سلامت - دکتر تقی بغدادی، متخصص ارتوپدی و فوق‌تخصص ارتوپدی کودکان

همشهری آنلاین

مطالب مرتبط:

10 نکته‌ جالب درباره کمردرد

نشستن و ایستادن صحیح در کمردرد

چگونه درست و راحت بنشینیم؟

بلند كردن اشیاء هنگام کمردرد

روماتیسم مفصلی چیست؟

آرتروز؛ هر روز بیشتر از دیروز

وزن زیاد باعث تشدید آرتروز می شود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.