تبیان، دستیار زندگی
تزئین ظروف سفره هفت سین راه های مختلفی دارد.که یكی از ساده ترین راه ها، استفاده از رنگ ویترای برای نقاشی بر روی ظروف است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با ما هفت سین بچینید


تزئین ظروف سفره هفت سین راه های مختلفی دارد.که یكی از ساده ترین راه ها، استفاده از رنگ ویترای برای نقاشی بر روی ظروف است.

هفت سین

6 عدد ظرف پایه دارشیشه ای را خوب بشویید و خوب خشك كنید. با استفاده از تیوپ های رنگ ویترای طرح مورد نظرتان را روی ظرف های پایه دار بكشید و به دلخواه رنگ آمیزی كنید.

ظرف را 24 ساعت كنار بگذارید تا رنگ ویترای كاملاً خشك شود. برای تثبیت رنگ می توانید طبق دستور روی جعبه رنگ ویترای ظرفی را كه نقاشی كرده اید در فر حرارت بدهید.

اگر دوست داشتید می توانید طرح های مشبكی را با رنگ ویترای بكشید و جاهای خالی را با چسب بپوشانید و در اكلیل های رنگی بغلتانید تا طرح زیبایی روی ظرف ها ایجاد بشود. می توانید وسایل هفت سین را داخل این ظرف های زیبا بریزید.

تزیین تخم مرغ

ابتدا سوراخ ریزی در هر دو سر تخم مرغ ایجاد كنید. از یك سر تخم مرغ فوت كنید تا مواد داخل آن خارج شود و آن را خوب بشویید. حالامی توانید با مقداری رنگ یا مداد شمعی روی تخم مرغ ها هر طور كه دوست دارید نقاشی كنید.

روش دیگر این كه از تخم مرغ به عنوان ظرف سبزه استفاده كنید. كمی از سر تخم مرغ جدا كنید و با تكه هایی از پنبه مرطوب داخلش را پر كنید، بعد از سبزه عید كه كمی سبز شده داخل آن بگذارید و هر روز كمی آب روی آن بپاشید تا موقع سال تحویل سبزه ها رشد می كند.

تزئین تنگ ماهی

بهترین و مناسب ترین رنگ برای شیشه ، رنگ ویترای است. چند رنگ قابل حل شدن در آب را در پالت بریزید و انگشت خود را در رنگ فرو كرده و روی سطح تنگ لكه هایی با فاصله های مختلف ایجاد كنید. این لكه ها به جای پولك های ماهی هستند.

برای تكمیل آن كافی است با استفاده از قلم موی باریك و رنگی تیره برای هر یك از ماهی ها چشم و دهان و باله نقاشی كنید.

روش دیگر این كه می توانید با استفاده از خمیر كاغذ ، روی تنگ ماهی و در قسمت پائین آن، برگ های شبیه برگ های ته آب طراحی كنید و آنها را به رنگ سبز درآورید.

روش دیگر استفاده از گوش ماهی هایی است كه با رنگ های آكریلیك طلایی و نقره ای آنها را رنگ كرده اید.

این گوش ماهی ها را دورتادور تنگ ماهی در دو تا سه ردیف بچسبانید تا تنگ ماهی شما جلوه زیبایی داشته باشد.

اگر از تخم مرغ واقعی استفاده می كنید، تعدادی سوراخ كوچك در انتهای هر تخم مرغ ایجاد كنید و زرده آن را بیرون بیاورید یا اینكه تخم مرغ را پخته و آن را سفت كنید

روش دیگر برای تخم مرغهای رنگی سفره هفت سین 

با استفاده از موارد زیر می توانید با مواد ساده و معمولی، تخم مرغهای رنگی زیبایی برای سفره هفت سین امسال درست كنید. دراین متن سعی داریم 4 نوع تزیین تخم مرغ را آموزش دهیم. بخاطر داشته باشید هرگز تخم مرغهایی كه مدتی خارج از یخچال بوده و یا رنگ آمیزی شده اند را نخورید.

تخم مرغ های صدفی

مواد لازم:

* تخم مرغهای واقعی یا پلاستیكی

* كاسه كریستال

* رنگهای اكریلیك به رنگ زرد، صورتی، سفید، آبی، سبز و طلایی

* اسفنج و آب

* ماسه سفید

* صدف و دانه های مروارید

تخم مرغ صدفی

طرز تهیه:

** اگر از تخم مرغ واقعی استفاده می كنید، تعدادی سوراخ كوچك در انتهای هر تخم مرغ ایجاد كنید و زرده آن را بیرون بیاورید یا اینكه تخم مرغ را پخته و آن را سفت كنید.

** تخم مرغهایتان را رنگ كنید. این رنگهای اكریلیك صدفی در 3 گروه تركیبی استفاده می شوند: زرد، سفید و صورتی؛ زرد، سفید و سبز؛ صورتی، سفید و طلایی كه می توانید هر كدام از این رنگها را كنارهم قرار دهید.

** این رنگها را در ظرفی بریزید و اسفنج رادر آب و سپس در رنگها فرو كنید و روی تخم مرغها بكشید.

** در قسمتهایی كه می خواهید روشن تر شوند، از رنگ استفاده كنید. بدین صورت كه بگذارید رنگ قبلی خشك شود سپس با اسفنج به همان روش قبلی بر روی قسمتهای مذكور رنگ سفید بزنید.

** در یك كاسه كریستال كم عمق كمی ماسه سفید بریزید و مانند شكل بالا، تخم مرغها را درون آن قرار دهید. می توانید میان تخم مرغها را با صدف و دانه های مروارید تزیین كنید.

تخم مرغهای به نخ كشیده شده

می توانید سفره هفت سین تان را با گلدانی پر از تخم مرغهای به نخ كشیده شده، تزیین كنید:

مواد لازم:

* تعدادی بادكنك كوچك

* قیچی

* نخ گلدوزی یا خیاطی

* آهار یا نخ آهارزده شده

طرز تهیه:

** بادكنكها را مقدار كمی باد كنید و سر آنها را محكم ببندید.

** حدود 30 تا 40 سانتیمتر نخ گلدوزی یاخیاطی را در رنگهای مختلف و متنوع انتخاب و به آهار آغشته كنید. هرتكه نخ را جداگانه در آهار فرو كرده و بیرون بیاورید.

** نخها را به دور بادكنكها بپیچید. این نخهای آهارزده شده بدون نیاز به چسب به دور بادكنكها می چسبند. پیچیدن نخها را تا جایی كه بادكنكهابه شكل تخم مرغ شوند، ادامه دهید.

** یك تكه نخ به سر بادكنكهای بادشده بپیچید و گره بزنید. سپس آنها را مانند شكل روبرو به شاخه درختی آویزان كرده و امتداد این نخها را گره بزنید و شاخه را درگلدان بكارید. می توانید تخم مرغهایی كه با این روش درست كرده اید را در ظرفی نیز قرار دهید.

نقاشی كردن روی تخم مرغ دشواراست زیرا باید تمام جهات آ ن را رنگ كنید، برای این كار می توانید از یك مقوای لوله شده استفاده كنید و تخم مرغ را روی آن قرار داده و پس از رنگ آمیزی و خشك شدن یك طرف ، آن را به طرف دیگر بچرخانید

تزیین تخم مرغ با یك گل رز ساده می تواند جلوه خاصی به سفره هفت سین شما ببخشد.

مواد لازم:

* تخم مرغ پخته سفت

* رنگ

* چسب مایع

* گل رز مینیاتوری خشك شده (كه می توانید آن را به صورت آماده از گل فروشی ها خریداری كنید.)

* چند عدد جاشمعی كریستال

طرز تهیه:

** تخم مرغها را رنگ كنید و بگذارید خشك شوند.

**در قسمت انتهایی و كوچك تخم مرغ، چسب مایع بمالید.

** 4 یا 6 گل رز مینیاتوری خشك شده را بر روی چسبها چسبانیده و بگذارید خشك شوند.

** تخم مرغها را مانند شكل بالا روی جاشمعی های كریستال قراردهید.

تخم مرغ رنگی

تخم مرغهای رنگی

مواد لازم:

* تخم مرغهای پخته سفت شده به مقدار دلخواه

* مقوا

* چسب مایع بی رنگ

* رنگ اكریلیك و قلم مو

* مداد و پاك كن

نكته مهم:

اگر می خواهید رنگ زمینه رامطابق رنگ طبیعی پوست تخم مرغ، سفید یا قهوه ای انتخاب كنید، دقت كنید از تخم مرغهای معمولی استفاده كنید. برای اینكه رنگهای دیگر را در زمینه به كار ببرید، تخم مرغ را با رنگ غلی1 رنگ كنید و بگذارید خشك شود. نقاشی كردن روی تخم مرغ دشواراست زیرا باید تمام جهات آ ن را رنگ كنید، برای این كار می توانید از یك مقوای لوله شده استفاده كنید و تخم مرغ را روی آن قرار داده و پس از رنگ آمیزی و خشك شدن یك طرف ، آن را به طرف دیگر بچرخانید یا می توانید از جبعه تخم مرغ استفاده كنید و پس از رنگ آمیزی و خشك شدن نیمه بالای آن، تخم مرغ را برگردانید و طرف دیگر را رنگ كنید.همانطور كه درعكس روبرو مشاهده می كنید، می توانید به سلیقه خودتان، ابتدا روی تخم مرغ بامداد طرح بكشید و سپس با رنگ آكریلیك طراحی های روی زمینه را رنگ كنید. همچنین می توانید روی مقوا شكلهای مختلفی بكشید، سپس آنها را بریده و با چسب مایع بی رنگ روی تخم مرغ بچسبانید.

فرآوری : کهتری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:

بیتوته

سایت جدیدترین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.