تبیان، دستیار زندگی
هرگاه زن و مردی كه بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتكب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه شوند، به شلاق تا 99 ضربه محكوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اكراه باشد فقط اكراه‌كننده تعزیر می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حبس از 10 روز تا 2 ماه برای زنان بدحجاب


هرگاه زن و مردی كه بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتكب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه شوند، به شلاق تا 99 ضربه محكوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اكراه باشد فقط اكراه‌كننده تعزیر می‌شود.

بدحجاب

طبق قانون مجازات اسلامی، زنانی كه بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از 10 روز تا 2 ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محكوم خواهند شد؛ اما باید از مسئولان این سوال را پرسید كه تاكنون چه میزان به این قانون عمل شده است.

یكی از مواردی كه موجب برخورد قضایی و تعیین مجازات توسط دستگاه قضایی می‌شود، بحث جرایم ضد عفت و اخلاق عمومی است كه در فصل هجدهم كتاب پنجم قانون مجازات اسلامی و در بخش تعزیرات به آن پرداخته شده است كه نگاهی به آن خواهیم داشت:

* ماده 637- هرگاه زن و مردی كه بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتكب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه شوند، به شلاق تا 99 ضربه محكوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اكراه باشد فقط اكراه‌كننده تعزیر می‌شود.

* ماده 638- هركس علنا در انظار و اماكن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی كند علاوه بر كیفر عمل به حبس از ده روز تا 2 ماه یا 74 ضربه شلاق محكوم می‌شود و در صورتی كه مرتكب عملی شود كه نفس آن عمل دارای كیفر نیست ولی عفت عمومی را جریحه‌دار كند فقط به حبس از 10 روز تا 2 ماه یا 74 ضربه شلاق محكوم خواهد شد.

تبصره- زنانی كه بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از 10 روز تا 2 ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محكوم خواهند شد.

ماده 640- هركس نوشته یا طرح، گراور، نقاشی، تصاویر، مطبوعات، اعلانات، علایم، فیلم، نوار سینما یا به طور كلی هر چیز كه عفت و اخلاق عمومی را جریحه‌دار كند برای تجارت توزیع كند و به نمایش و معرض انظار عمومی گذارد، بسازد یا برای تجارت و توزیع نگاه دارد؛به حبس از 3 ماه تا یك سال و جزای نقدی از یك میلیون و پانصد هزار ریال تا 6 میلیون ریال و تا 74 ضربه شلاق یا به یك یا دو مجازات مذكور محكوم خواهند شد

* ماده 639- افراد زیر به حبس از یك تا ده سال محكوم می‌شوند و در مورد بند الف علاوه بر مجازات مقرر، محل مربوطه به طور موقت با نظر دادگاه بسته خواهد شد:

الف: كسی كه مركز فساد یا فحشا دایر یا اداره كند.

ب: كسی كه مردم را به فساد یا فحشا تشویق كرده یا موجبات آن را فراهم كند.

تبصره- هرگاه بر عمل فوق عنوان قوادی صدق كند علاوه بر مجازات مذكور به حد قوادی نیز محكوم می‌شود.

*ماده 640- اشخاص ذیل به حبس از 3 ماه تا یك سال و جزای نقدی از یك میلیون و پانصد هزار ریال تا 6 میلیون ریال و تا 74 ضربه شلاق یا به یك یا دو مجازات مذكور محكوم خواهند شد:

1- هركس نوشته یا طرح، گراور، نقاشی، تصاویر، مطبوعات، اعلانات، علایم، فیلم، نوار سینما یا به طور كلی هر چیز كه عفت و اخلاق عمومی را جریحه‌دار كند برای تجارت توزیع كند و به نمایش و معرض انظار عمومی گذارد، بسازد یا برای تجارت و توزیع نگاه دارد.

بدحجاب

2- هركس اشیاء مذكور را به منظور اهداف فوق شخصا یا به وسیله دیگری وارد یا صادر كند و یا به نحوی از انحاء متصدی یا واسطه تجارت و هرقسم معامله دیگر شود یا از كرایه دادن آنها تحصیل مال كند.

3- هركس برای تشویق به معامله اشیای مذكور در فوق یا ترویج آن اشیاء به نحوی از انحاء اعلان و یا فاعل یكی از اعمال ممنوعه فوق و یا محل به دست آوردن آن را معرفی كند.

تبصره 1- مفاد این ماده شامل اشیائی نخواهد بود كه با رعایت موازین شرعی و برای مقاصد علمی یا هر مصلحت حلال عقلایی دیگر تهیه یا خرید و فروش و مورد استفاده متعارف علمی قرار می‌گیرد.

تبصره 2- اشیای مذكور ضبط و محو آثار می‌شود و جهت استفاده لازم به دستگاه دولتی ذیربط تحویل خواهد شد.

* ماده 641- هرگاه كسی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت كند علاوه بر اجرای مقررات خاص شركت مخابرات، مرتكب به حبس از یك تا 6 ماه محكوم خواهد شد.

ماده 637- هرگاه زن و مردی كه بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتكب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه شوند، به شلاق تا 99 ضربه محكوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اكراه باشد فقط اكراه‌كننده تعزیر می‌شود

با توجه به موارد ذكر شده، باید این سوال را از مسئولان قضایی و دولتی پرسید كه با توجه به اینكه قانون تقریبا دست آنها را برای برخورد با مخلان اخلاق عمومی بازگذاشته است چرا همچنان باید شاهد بروز گسترده انواع پدیده‌های ضدعفت اخلاق عمومی، از پوشش‌های نامناسب دختران و پسران جوان گرفته تا پخش گسترده و بی‌مهابای محصولاتی باشیم كه فرهنگ عمومی را مورد هجمه قرار داده‌اند باشیم؟

یكی از نمودهای اقتدار نیروی انتظامی زمانی است كه بتواند با این پدیده‌ها بدون در نظر گرفتن مصلحت‌اندیشی‌ها و بیم از واكنش این عده قلیل، برخورد كند و این را بداند كه در این راه حمایت گسترده مردمی را به دنبال خود خواهد داشت

بخش حقوق تبیان


منبع: فارس