تبیان، دستیار زندگی
کتاب «هستی» نوشته فرهاد حسن‌زاده از مجموعه رمان نوجوان امروز، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در فرهنگسرای انقلاب با حضور نویسنده، محمدرضا گودرزى و فرزانه رحمانى و جمعی از اهالی فرهنگ نقد شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«هستی»،رمان نوجوان
هستی

کتاب «هستی» نوشته فرهاد حسن‌زاده از مجموعه رمان نوجوان امروز، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در فرهنگسرای انقلاب با حضور نویسنده، محمدرضا گودرزى و فرزانه رحمانى و جمعی از اهالی فرهنگ نقد شد.

فرزانه رحمانی در نوزدهمین نشست “نگاهی دیگر”‌ که به نقد و بررسی رمان “هستی”‌ اختصاص داشت، جنبه های مثبت این رمان را متاثر از حضور نویسنده در این فضا دانست و گفت: بهترین زاویه‌ای که نویسنده می‌توانست برای پیشبرد داستانش انتخاب کند راوی «اول ‌شخص» بود.

محمدرضا گودرزی، منتقد و نویسنده، خاطر نشان کرد: در این اثر از تکنیک تاخیر برای بیان مطالب استفاده شده و نویسنده خیلی خوب از این تکنیک استفاده کرده است.

فرهاد حسن زاده درباره شرایط نوشتن این اثر گفت: من برای این‌که بتوانم با تمرکز این رمان را بنویسم از انبار یک انتشارات استفاده کردم و 6 ماه روزی 4 ساعت در این انبار به نگارش مشغول بودم. جالب این‌که وقتی این کار را می‌نوشتم، گاهی خواب هستی را می‌دیدم.

موضوع این اثر به شروع جنگ در آبادان و مهاجرت ساکنان آن مربوط می‌شود و شخصیت اصلی آن دختری به نام «هستی» است. دخترکی با رفتارهای پسرانه که طرفدار تیم «صنعت نفت» است، فوتبال بازی می‌کند و از بوی گازوئیل خوشش می‌آید. هستی حلال مشکلات خانواده است. این رمان سراسر گره است و هر بار این گره‌ها به دست هستی گشوده می‌شود. او و پدرش مناسبات دوستانه‌ای ندارند اما نویسنده فضایی فراهم می‌کند که این دو همکاری کنند و پدر ارزش «هستی» را در زندگی بشناسد.

گرچه رمان حاوی نگاه واقع‌گرایانه‌ یک دختر نوجوان به زندگی و جنگ است، اما نگاه شوخ‌طبعانه خاص «فرهاد حسن‌زاده» در این رمان نیز کاملاً مشهود است؛ نگاهی که با ظرافت مخاطب نوجوان را با ارزش‌هایی شجاعت، فداکاری و میهن‌پرستی آشنا می‌کند و این ارزش‌ها را در کنار مفاهیم تلخی چون جنگ، فقر و ترس قرار می‌دهد، بی‌آن‌که او را از این تلخی دلزده کند.

“دیو دیگ بسر”‌،”‌قصه های کوتی کوتی”‌ ،”‌ آقای رنگی و گربه ناقلا”‌ ،”‌ همان لنگه کفش بنفش “، از دیگر کتابهایی است که انتشارات کانون از این نویسنده چاپ کرده است.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:هدهد(فریبا زرقلمی)

مطالب مرتبط:

جشنی با 33 شمع روشن

چند کتاب جدیدوخواندنی

منم! فرزند مکه و منا!

سفر به سرزمین لک لک ها

یک جنگل پر از امکانات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.