تبیان، دستیار زندگی
خمینی حضرت امام خمینی (ره) از فرزندان حضرت زهرا(س) است و در مکتب او پرورش یافته و عمر شریف خویش را در اهداف والای اسلام واهل بیت(ع) سپری نموده است. هم زمانی میلاد امام خمینی و میلاد فاطمه زهرا(س) بر اهمیت این مناسبت، دو چند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فاطمه علیها سلام در اندیشه امام خمینی


حضرت امام خمینی (ره) از فرزندان حضرت زهرا(س) است و در مکتب او پرورش یافته و عمر شریف خویش را در اهداف والای اسلام واهل بیت(ع) سپری نموده است. هم زمانی میلاد امام خمینی و میلاد فاطمه زهرا(س) بر اهمیت این مناسبت، دو چندان، افزوده است. حضرت امام در برخی از پیام ها و سخنرانی های خود به ترسیم و توصیف شخصیت جاودانه فاطمه زهرا(س) پرداخته اند، اما به این نکته نیز باید توجه داشت که آنچه بیان کرده اند تنها اشاره به بخشی از فضایل بی پایان و وصف ناشدنی زهرای مرضیه(س) است، که تبیین همه آن، اصولا از قدرت بشر خارج است.

اینک سخنان حضرت امام را تحت عناوینی چند ، به شما خواننده گرامی تقدیم می داریم:

1- فاطمه (س) مایه افتخار

دردنیایی که درآن زندگی می کنیم، از گذشته تا حال، انسان ها برحسب دیدگاه خود از جهان و انسان و زندگی، به اشیاء یا اشخاصی افتخار می کرده اند و آنها را مایه فخر و مباهات خود دانسته اند، اما حضرت امام، فاطمه زهرا( س) را مایه افتخار می دانند.

الف) افتخار جهان هستی

روز پر افتخار ولادت زنی [ است] که از معجزات تاریخ و افتخارات عالم وجود است.(1)

" زنی که عالم به او افتخار دارد."(2)

ب) افتخار خاندان وحی

" زنی که افتخار خاندان وحی، و چون خورشیدی بر تارک اسلام می درخشد."(3)

" تاریخ اسلام گواه احترامات بی حد رسول خدا(ص) به این مولود شریف است."(4)

ج) افتخار پیروان او

" برای زن ها کمال افتخار است که روزتولد حضرت صدیقه را روز زن قرار داده اند، افتخار است و مسؤولیت."(5)

2- فاطمه (س) تجلی کمال است.

" تمام هویت انسانی در او جلوه گر است. "(6)

" تمام ابعادی که برای زن و برای یک انسان متصور است در فاطمه زهرا(س) جلوه کرده و بوده است. "(7)

" یک انسان به تمام معنی انسان، تمام نسخه انسانیت ، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان، ... تمام حیثیت زن، تمام شخصیت زن ، فردا[ روز میلاد] موجود شد."(8)

" تمام هویت های کمالی که در انسان متصور است و در زن تصور دارد، تمام، در این زن است."(9)

3- مقامات معنوی حضرت زهرا(س)

الف) " نور او قبل از خلقت بشر آفریده شده است."(10)

" اصولاً رسول اکرم(ص) و ائمه( علیهم السلام) طبق روایاتی که داریم قبل از این عالم ، انواری بوده اند در ظل عرش... و مقاماتی دارند الی ماشاءالله... چنانکه به حسب روایات این مقامات معنوی برای حضرت زهرا(س) هم هست."(11)

ب) موجودی ملکوتی و جبروتی

" او [ فاطمه زهرا] موجود ملکوتی است که در عالم انسان ظاهر شده است، بلکه موجود الهی جبروتی در صورت یک زن ظاهر شد است."(12)

" معنویات، جلوه های ملکوتی، جلوه های الهی، جلوه های جبروتی، جلوه های ملکی و ناسوتی همه در این موجود است."(13)

ج) مجمع اوصاف انبیاء(ع)

" فردا [ روز ولادت فاطمه زهرا] همچون زنی متولد می شود که تمام خاصه های انبیاء در اوست."(14)

د) تسبیحات فاطمه زهرا بهترین تعقیبات نماز

" و ازجمله تعقیبات شریفه، تسبیحات صدیقه طاهره (س) است که رسول خدا(ص) ، آن را به فاطمه (س) عطا فرمود. از حضرت صادق (ع) مرویست که این تسبیحات در هر روز، در تعقیبات هر نمازی پیش من محبوب تر است ازهزار رکعت نماز در هر روز.(15)

و) مراوده با جبرئیل، بالاترین فضیلت زهرا(س)

" من راجع به حضرت صدیقه (س) خودم را قاصر می دانم ذکری بکنم، فقط اکتفا می کنم به یک روایت که در کافی شریفه است و با سند معتبر نقل شده و آن روایت این است که حضرت صادق (ع) می فرماید:

فاطمه (س) بعد از پدرش 75 روز زنده بودند، در این دنیا بودند و حزن و شدت بر ایشان غلبه داشت و جبرئیل امین می آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عرض می کرد و مسائلی از آینده نقل می کرد.

ظاهر روایت این است که در این 75 روز ، مراوده ای بوده است  یعنی رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است و گمان ندارم که غیر از طبقه اول از انبیاء عظام درباره کسی اینطور وارد شده باشد... مساله آمدن جبرئیل برای کسی یک مسأله ساده نیست ، خیال نشود که جبرئیل برای هر کسی می آید و امکان دارد بیاید، این یک تناسب لازم است بین روح آن کسی که جبرئیل می خواهد بیاید و مقام جبرئیل که روح اعظم است، چه ما قائل بشویم به این که قضیه ی  تنزل جبرئیل ، به واسطه روح اعظم خود این ولی است یا پیغمبر است، او تنزیل می دهد او را و وارد می کند تا مرتبه پایین، یا بگوییم که خیر، حق تعالی او را مأمور می کند که برو و این مسایل را بگو... تا تناسب مابین روح این کسی که جبرئیل می آید پیش او و بین جبرئیل که روح اعظم است نباشد، امکان ندارد این معنا، و این تناسب بین جبرئیل که روح اعظم است و انبیاء درجه اول بوده است مثل رسول خدا و موسی و عیسی و ابراهیم و امثال اینها، بین همه کس نبوده است... در هر صورت من این شرافت و فضیلت را از همه فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کرده اند، با این که آنها هم فضایل بزرگی است، این فضیلت را من بالاتر از همه می دانم... و این از فضایلی است که مختص حضرت صدیقه (س) است. "(16)

ز) صحیفه فاطمیة

نتیجه رفت و آمدهای بسیار جبرئیل و گفتگوی با فاطمه زهراء، جمع مطالبی در مجموعه ای شد که صحیفه فاطمیه خوانده می شد.

" ما مفتخریم که ادعیه حیات بخش که او را قرآن صاعد می خوانند از ائمه معصومین ما است، مناجات شعبانیه امامان و دعای عرفات حسین بن علی( علیهما السلام)، و صحیفه سجادیه ، این زبور آل محمد و صحیفه فاطمیه که کتاب الهام شده از جانب خداوند تعالی به زهرای مرضیه است، از ماست."(17)

" درظرف 75 روز جبرئیل امین رفت و آمد داشته است و مسائل را در آتیه ای که واقع می شده ، مسائل را ذکر کرده است و حضرت امیر هم آنها را نوشته است، کاتب وحی بوده است حضرت امیر، همان طوری که کاتب وحی رسول خدا بوده است والبته وحی به معنای آوردن احکام، تمام شد به رفتن رسول اکرم، کاتب وحی حضرت صدیقه دراین 75 روز بوده است. "(18)

" و شاید یکی از مسائلی که گفته است راجع به مسائلی است که در عهد ذریه بلند پایه او حضرت صاحب ( عج) است .  برای او ذکر کرده است، که مسائل ایران جزء آن مسائل باشد، ما نمی دانیم ، ممکن است".(19)

4- پرورش یافتگان مکتب زهرا(س)

" این خانه کوچک فاطمه(س) و این افرادی که در آن خانه تربیت شدند که به حسب عدد، چهار پنج نفر بودند و به حسب واقع، تمام قدرت حق تعالی را تجلی دادند، خدمت هایی کردند که ما را و شما را و همه بشر را به اعجاب در آورده است. "(20)

" زنی که در حجره ای کوچک و خانه ای محقر، انسانهایی تربیت کرد که نورشان از بسیط خاک تا آن سوی افلاک و از عالم ملک تا آن سوی ملکوت اعلی می درخشید، صلوات و سلام خداوند تعالی براین حجره محقری که جلوه گاه  نورعظمت الهی و پرورشگاه زبدگان اولاد آدم است. "(21)

" در ناحیه معنویات ، آنقدر در مرتبه بالا بودند که دست ملکوتی ها هم به آن نمی رسید و در جنبه های تربیتی آنقدر بوده است که هر چه انسان می بیند برکات در بلاد مسلمین هست و خصوصا در مثل بلاد ماها، اینها از برکت آنهاست. (22)

" زنی که دخترش در مقابل حکومت های جبار ایستاد و آن خطبه را خواند."(23)

5-  لزوم تشکیل حکومت اسلامی

" ما برای اینکه وحدت امت اسلام را تأمین کنیم ، برای این که وطن اسلام را از تصرف و نفوذ استعمارگران و دولت های دست نشانده آنها خارج و آزاد کنیم راهی نداریم جز اینکه تشکیل حکومت بدهیم... چنانکه حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه خود می فرماید که امامت برای حفظ نظام و تبدیل افتراق مسلمین به اتحاد است."(24)

6- زهرا(س) الگوی زندگی

" الگو ، حضرت زهرا است، الگو پیغمبر اسلام است. "(25)

" ما باید تبعیت کنیم و زندگی خود را برای آنها قرار دهیم."(26)

" ما باید سرمشق از این خاندان بگیریم، بانوان ما از بانوانشان و مردان ما، از مردانشان، بلکه همه، از همه آنها، آنها زندگی خودشان را وقف کردند از برای طرفداری مظلومین  و احیای سنت الهی."(27)

" این خاندان... برای ملت ها و مستضعفین قیام کردند در مقابل کسانی که می خواستند مستضعفین را از بین ببرند."(28)

" خطبه فاطمه زهرا سلام الله علیها در مقابل حکومت و قیام امیرالمؤمنین و صبر امیرالمؤمنین و... فداکاری دو فرزندعزیزش... اسلام را زنده کردند و برای ما و شما برادرهای عزیز الگو شدند... ما هم الگوی آنها را، تبعیت از آنها را می پذیریم."(29)

" همه باید به او( حضرت زهرا سلام الله علیها ) اقتدا کنیم و همه باید دستورمان از اسلام را به وسیله او و فرزندان او بگیریم و همان طوری که او بوده است باشیم ."(30)

7- میلاد حضرت زهرا(س)

" اگرروزی باید روز زن باشد، چه روزی والاتر و افتخارآمیزتراز روز ولادت با سعادت فاطمه زهرا سلام الله علیها  است. "(31)

" روز ولادت سرتاسر سعادت صدیقه طاهره را که والاترین روز برای انتخاب روز زن است، به ملت شریف ایران، خصوصا زنان محترم ، تبریک و تهنیت عرض می کنم."(32)

" مبارک باد بر ملت عظیم الشان ایران به ویژه زنان بزرگوار، روز مبارک زن، روز شرافتمند عنصر تابناکی که زیربنای فضیلت های انسانی و ارزش های والای خلیفة الله در جهان است. "(33)

8- ناتوانی از درک و ترسیم شخصیت فاطمه زهرا(س)

" فاطمه زهرا زنی است که افتخار خاندان وحی می باشد و چون خورشیدی بر تارک اسلام عزیز می درخشد، زنی که فضایل او همطراز فضایل بی نهایت پیغمبر اکرم و خاندان عصمت و طهارت بود، زنی که هر کس با هر بینش درباره او گفتاری دارد و از عهده ستایش او برنیامده، که احادیثی که از خاندان وحی رسیده به اندازه فهم مستمعان بوده و دریا را در کوزه ای نتوان گنجاند و دیگران هر چه گفته اند به مقدار فهم خود بوده، نه به اندازه مرتبت او، پس اولی آنکه ازاین وادی شگفت درگذریم."(35)

پی نوشتها:

1- صحیفه نور ، ج 16، ص 125، چاپ وزارت ارشاد اسلامی.

2- همان، ج 6، ص 187.

3- همان، ج 12، ص 72.

4- همان، ج 14، ص 201.

5- همان، ج 19، ص 278.

6- همان، ج 6، ص 194.

7- همان، ج 6، ص 185.

8 و 9- همان.

10- به گفتار علامه امینی درباره فاطمه زهرا، ص 39 و 107 مراجعه شود.

11-  ولایت فقیه، ص 58، انتشارات آزادی قم.

12 و 13- صحیفه نور، ج 6، ص 185.

14- همان.

15- همان، ص 408.

16- صحیفه نور، ج 19، ص 278.

17- وصیت نامه سیاسی ، الهی امام (ره).

18-  صحیفه نور، ج 19، ص 278.

19- همان.

20- همان، ج 16، ص 167.

21- همان، ص 125.

22- همان، ج 17، ص 216.

23- همان، ج 6، ص 187.

24- ولایت فقیه، ص 36.

25- صحیفه نور، ج 7، ص 17.

26 و 27 و 28- همان، ج 5، ص 283.

29- همان، ج 16، ص 67.

30- همان، ج 19، ص 120.

31- همان، ج 12، ص 72.

32- همان، ج 14، ص 201.

33- همان، ج 16، ص 125.

34- همان، ج 12، ص 72.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.