تبیان، دستیار زندگی
کاربران اینترنت از جمله دانشجویانی که در کمپ های دانشگاهی زندگی می کنند گزارش دادند که آنها از طریق تلفن های همراه و کامپیوترهایشان به یوتیوب، فیس بوک و توییتر دسترسی دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چینی ها از فیلتر رد شدند!


کاربران اینترنت از جمله دانشجویانی که در کمپ های دانشگاهی زندگی می کنند گزارش دادند که آنها از طریق تلفن های همراه و کامپیوترهایشان به یوتیوب، فیس بوک و توییتر دسترسی دارند.

چین

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران از Ciol، برخی از کاربران اینترنتی چینی در هفته جاری به وب سایتهایی که از سوی دولت این کشور مسدود شده است نظیر یوتیوب، فیس بوک و توییتر دسترسی داشته باشند، البته این اتفاق خوشایند به خاطر رخنه در فایروال فیلترینگ Great Firewall چین بود. هنوز مشخص نیست چه عاملی سبب شکستن این فایروال شده است به هر حال از چهارشنبه به بعد، دسترسی به شکل محدودیت های قبل برگشت.

هفته گذشته نیز کاربران چینی آزادی دسترسی به سایت شبکه اجتماعی گوگل پلاس را بدست آوردند، با این حال هنوز دسترسی به این شبکه اجتماعی از طریق کامپیوترهای دسکتاپی امکان پذیر نیست اما دسترسی از طریق هر گونه دستگاه سیار امکان پذیر است.

به دلیل بروز مشکل در نرم‌افزار دیواره بزرگ آتش چین موسوم به Great Firewall، دسترسی به برخی سایت‌های ممنوعه در این کشور، برای مدتی کوتاه امکان‌پذیر شد. دیواره بزرگ آتش چین یکی از اهرم‌های دولتمردان این کشور برای کنترل محتویات اینترنت به شمار می‌رود. دلایل بروز اشکال در این نرم‌افزار سانسورکننده، در پس پرده‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش ایتنا به نقل از رویترز، بر این اساس در هفته جاری برخی کاربران چینی توانستند به سایت‌های فیلترشده‌ای همچون یوتیوب، فیس‌بوک و توییتر به طور مستقیم و بدون نیاز به استفاده از VPN دسترسی پیدا کنند.

به دلیل بروز مشکل در نرم‌افزار دیواره بزرگ آتش چین موسوم به Great Firewall، دسترسی به برخی سایت‌های ممنوعه در این کشور، برای مدتی کوتاه امکان‌پذیر شد

در چین سایت‌های اینترنتی بسیاری فیلتر است که برای نمونه علاوه بر سه سایت فوق، می‌توان به برخی شبکه‌های اجتماعی و نیز سرویس‌دهنده‌هایی همچون بلاگ اسپات، وردپرس و بلاگر اشاره کرد. حتی در سال 2007، نسخه چینی سایت ویکی‌پدیا نیز برای مدتی از دسترس کاربران خارج شده بود.

حکومت چین دسترسی نامحدود به شبکه‌های اجتماعی را عامل بروز بی‌ثباتی در این کشور قلمداد می‌کند. بر اساس این گزارش، کاربران چینی در اظهارات خود، با اشتیاق در مورد این آزادی موقت سخن گفته‌اند.

Arvin Xie یکی از کاربران سایت ویبو (Weibo) گفت من به طور اتفاقی متوجه شدم که می‌توانم به یوتیوب دسترسی داشته باشم! به دور زدن دیواره آتش هم نیاز نیست! ویبو یک سایت میکروبلاگینگ چینی است که افراد می‌توانند پیام‌های کوتاهی در آن منتشر سازد. این سایت تقریباً عملکردی مشابه توییتر دارد.

در چین سایت‌های اینترنتی بسیاری فیلتر است که برای نمونه علاوه بر سه سایت فوق، می‌توان به برخی شبکه‌های اجتماعی و نیز سرویس‌دهنده‌هایی همچون بلاگ اسپات، وردپرس و بلاگر اشاره کرد. حتی در سال 2007، نسخه چینی سایت ویکی‌پدیا نیز برای مدتی از دسترس کاربران خارج شده بود

Zhang Wenjin دانشجوی 23 ساله دانشگاه Jiao Tong نیز گفت من دیروز برای اولین بار از فیس‌بوک استفاده کردم. وی با اشاره به این که در فیس‌بوک یک حساب برای خود ایجاد کرده است، اظهار داشت: مطمئنم دیروز کاربران چینی بسیاری وارد این سایت شده‌اند. با این حال این آزادی، موقت بوده است و روز چهارشنبه سایت‌های فیس بوک، یوتیوب و توییتر مجدداً به روی کاربران چینی بسته شد.

بخش ارتباطات تبیان

منبع : ایران وب نیوز