تبیان، دستیار زندگی
معاون صدای سازمان صداوسیما، میزان مخاطبان شبکه‌های رادیویی را ۲۷ درصد عنوان کرد و از برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد شبکه‌های تخصصی رادیو خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند درصد مردم رادیو گوش می‌دهند؟


معاون صدای سازمان صداوسیما، میزان مخاطبان شبکه‌های رادیویی را 27 درصد عنوان کرد و از برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد شبکه‌های تخصصی رادیو خبر داد.

رادیو

معاون صدای سازمان صدا وسیما، میزان مخاطبان شبکه های رادیویی را 27 درصد عنوان کرد و از برنامه ریزی برای افزایش تعداد شبکه های تخصصی رادیو خبر داد.

'محمدحسین صوفی' در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ضریب نفوذ شبکه های رادیویی نسبت به هر شبکه فرق می کند و طبق آخرین نظرسنجی، مجموع مخاطبان رادیو 27 درصد است.

وی درباره امکان دریافت شبکه های رادیویی نیز گفت: میزان دسترسی مخاطبان به شبکه های رادیویی نسبت به هر شبکه فرق می کند زیرا برخی شبکه ها با وجود ملی و سراسری بودن، فقط در تهران شنیده می شوند و همچنان در عمل سراسری نشده اند.

معاون صدا، مشکل دیگر در دسترسی به شبکه های رادیویی را عدم پوشش امواج رادیویی در برخی جاده های کشور دانست و گفت: برخی شبکه ها در جاده ها و برخی روستاها قابل دریافت نیستند که باید این موانع را به سرعت برطرف کرد.

ایران، پیشتاز در جذب مخاطب و پوشش رادیویی

صوفی بالاترین میزان مخاطبان و نیز پوشش رادیویی در کشور را مربوط به شبکه سراسری ایران دانست و گفت: میزان نفوذ این شبکه در سراسر کشور 97 درصد برآورد می شود و مخاطبان می توانند در اقصی نقاط کشور امواج آن را دریافت کنند.

وی از شبکه های قرآن جوان و معارف به عنوان دیگر شبکه های رادیویی نام برد که به ترتیب بیشترین پوشش رادیویی را در کشور دارند.

این رسانه با گذشت بیش از 70 سال از راه اندازی همچنان رسانه ای مرجع و مورد اعتماد برای عمومی مردم در اقصی نقاط جهان است

افزایش رادیوهایی تخصصی

معاون صدای سازمان صدا وسیما درباره برنامه های آتی این سازمان در حوزه رادیو نیز گفت: در سال آینده بنا داریم تا بر تعداد شبکه های تخصصی رادیو بیافزاییم زیرا راه اندازی شبکه های رادیویی از اقدامات مبتکرانه و هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران است.

صوفی در ادامه افزود: رویکرد این است که شبکه های تخصصی را توسعه دهیم و در عین حال امکان دریافت شبکه های سراسری را برای مردم فراهم کنیم.

رادیو تئاتر ،

دریافت شبکه های رادیویی از طریق ستآپ باکس

معاون صدا، یکی از راه های دسترسی مردم به شبکه های رادیویی را استفاده از دستگاه های 'ستآپ باکس' (Set up box) دانست و افزود: استفاده از دستگاه ها در بیشتر نقاط کشور مرسوم شده است.

صوفی گفت: شیوه دیگر توسعه نفوذ امواج شبکه های رادیویی، از طریق اینترنت است زیرا بسیاری از این شبکه ها از طریق اینترنت و ماهواره قابل دریافت هستند.

وی ادامه داد: باید ایستگاه های فرستنده امواج رادیویی را افزایش دهیم تا مردم در مناطق مختلف و بخصوص جاده ها این شبکه ها را دریافت کنند.

رادیوهای بیگانه برای مخاطبان قابل اعتنا نیستند

معاون صدای جمهوری اسلامی ایران در ادامه این گفت وگو در پاسخ به سووالی درباره شبکه های رادیویی بیگانه که در ایران قابل دریافت است نیز گفت: نمی توان رقم دقیقی در این زمینه مشخص کرد زیرا بسیاری از این شبکه ها برای مدت یا مناسبتی خاص ایجاد و پس از دوره ای منحل می شوند.

صوفی افزود: در حوزه رادیو، تعداد شبکه های بیگانه قابل اعتنایی وجود ندارد که قابل اعتنا و محل رجوع مردم باشند.

شیوه دیگر توسعه نفوذ امواج شبکه های رادیویی، از طریق اینترنت است زیرا بسیاری از این شبکه ها از طریق اینترنت و ماهواره قابل دریافت هستند

تاثیر موسیقی در جذب مخاطب برای رادیوهای بیگانه

معاون صدا تاکید کرد: برخی شبکه های رادیویی بیگانه به خاطر پخش موسیقی مورد توجه برخی مخاطبان قرار گرفته بودند که با توجه به رویکرد جدید رادیو، میزان آن دسته از مخاطبان نیز کاهش یافت.

صوفی تاکید کرد: رادیو با افزایش پخش موسیقی و آهنگ ها و نیز ایجاد رادیو نوا تلاش کرد تا گرایش آن دسته از افرادی که به خاطر موسیقی به این گونه از رادیوهای بیگانه مراجعه می کردند، کاهش یابد.

رادیو

رادیو همچنان زنده است

معاون صدای در ادامه، رادیو را رسانه ای زنده خواند و گفت: این رسانه با گذشت بیش از 70 سال از راه اندازی همچنان رسانه ای مرجع و مورد اعتماد برای عمومی مردم در اقصی نقاط جهان است.

صوفی افزود: همین که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) پس از 70 سال، روزی را برای رادیو نامگذاری کرده، نشان می دهد که این رسانه با وجود پیشرفت های بوجود آمده در حوزه اطلاع رسانی همچنان جایگاه خود را دارد.

وی رادیو را رسانه ای صمیمی، ارزان، همراه با امکان دسترسی سریع و آسان توصیف کرد و گفت: هرچند استفاده از دیگر رسانه ها محدویت هایی برای انسان ایجاد می کنند اما با رادیو می توان به اطلاعات دست یافت و در عین حال به دیگر امور نیز پرداخت.

معاون صدای سازمان صدا وسیما تاکید کرد: رادیو باید در سپهر رسانه ای کشور و سبد رسانه ای خانواده ها زنده باقی بماند و فعال و پویا، محل رجوع مردم باشد.

وی خاطر نشان کرد که فناوری های نوین در عرصه ارتباطی و اطلاع رسانی نیز با همه پیشرفت های خود، رادیو را از یاد نبرده اند و در بستر خود زمینه را برای بهره گیری از برنامه های رادیویی فراهم کرده اند که از این میان می توان به تلفن همراه و اینترنت اشاره کرد.

بخش ارتباطات تبیان


منبع : مدیانیوز