تبیان، دستیار زندگی
گزارش‌های اولیه از حوزه‌های انتخاباتی سراسر کشور از مشارکت خیره کننده مردم در پای صندوق‌های رای خبر می‌دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جشن مشارکت بالای مرد در انتخابات مجلس نهم


گزارش‌های اولیه از حوزه‌های انتخاباتی سراسر کشور از مشارکت خیره کننده مردم در پای صندوق‌های رای خبر می‌دهد.

انتخابات

برآوردهای اولیه از حضور مردم در انتخابات در سراسر کشور از مشارکت نزدیک به 70 درصدی مردم حکایت می کند.

هم چنین گزارش های رسیده حکایت از حضور 45 درصدی مردم تهران در انتخابات 12 اسفند ماه دارد.

تا ساعت 22 شامگاه جمعه 12 اسفند مشارکتی بالغ بر 68 درصد در سراسر کشور رقم خورده بود که این میزان در شهر تهران از مرز 40 درصد گذشته بود.

تحلیل های اولیه از نظرات و آرا رای دهندگان نشان دهنده پیروزی گسترده اصولگرایان است.

میزان مشارکت مردم در پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 71.1 درصد بوده است که تعداد شرکت کنندگان در آن بالغ بر 24.6 میلیون نفر بوده است. بعد از رکورد مجلس پنجم که رکوردار تاریخی حضور مردم در همه ادوار مجلس در تاریخ مجلس شورای اسلامی است، به ترتیب مجالس ششم با 69.3 درصد مشارکت، مجلس دوم با 64.6 درصد مشارکت و مجلس سوم با 59.7 درصد مشارکت رتبه های بعدی را در اختیار دارند.

در سطح كشور ‌‌2 /‌‌64 مشاركت داشته‌ایم كه بالاترین مشاركت مربوط به استان كهگیلویه و بویراحمد با مشاركت ‌‌88 درصد بوده است

تکمیلی : آمار نهایی مشارکت مردم در انتخابات بیش از 64 درصد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت كشور؛ مصطفی محمد نجار وزیر كشور در جمع خبرنگاران میزان مشاركت مردم در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را حدود ‌‌2 /‌‌64 درصد اعلام كرد.وزیر كشور همچنین اعلام كرد: در حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات میزان مشاركت ‌‌48 درصد بوده است. همچنین در شهرستان‌های تهران میزان مشاركت ‌‌73 /‌‌56 بوده است كه میانگین كل در استان تهران از این ارقام ‌‌52 درصد است.وزیركشور همچنین اعلام كرد: در سطح كشور ‌‌2 /‌‌64 مشاركت داشته‌ایم كه بالاترین مشاركت مربوط به استان كهگیلویه و بویراحمد با مشاركت ‌‌88 درصد بوده است.

در حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات میزان مشاركت ‌‌48 درصد بوده است.

وی همچنین گفت: ‌‌46 هزار و ‌‌924 شعبه اخذ رای كار شمارش رای در ‌‌4 هزار و ‌‌53 شعبه به پایان رسیده است.نجار افزود: كل آراء ماخوذه ‌‌26 میلیون و ‌‌472 هزار و ‌‌76  نفر بوده است.وی با اشاره به درصد مشاركت مردم در این دور از انتخابات در سطح كشورگفت: مردم ما با این مشاركت سیلی محكمی به صورت دشمن زدند.نجار اظهار كرد: تاكنون مشكل خاصی در بحث انتخابات نداشته‌ایم.وی افزود: از ‌‌45 حوزه كه تجمیع آرا نهایی شده‌اند، ‌‌135 نماینده پس از تایید شورای نگهبان به مجلس راه می‌یابند.

فراوری: یوسف قاضی زاده
بخش سیاست تبیان

منبع :جهان، پایگاه اطلاع رسانی وزارت كشور