تبیان، دستیار زندگی
علی مطهری، کاندیدای منتقد دولت در گفتگوی منتشر شده است در موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در خصوص عملکرد مجلس هشتم گفت :مجلس دو کار اصلی دارد: قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون. پس نمایندگانی که وارد مجلس می شوند اولاباید لا اقل در یکی از رشته های مورد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجلس علاوه بر قانونگذاری، ناظر بر اجرای قانون نیز هست

علی مطهری

علی مطهری، کاندیدای منتقد دولت در گفتگوی منتشر شده است در موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در خصوص عملکرد مجلس هشتم گفت :مجلس دو کار اصلی دارد: قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون. پس نمایندگانی که وارد مجلس می شوند اولاباید لا اقل در یکی از رشته های مورد نیاز جامعه تخصص داشته باشندتا در یکی از کمیسیون های تخصصی مفید واقع شوند .از طرفی نماینده باید قدرت تجزیه و تحلیل هم داشته باشد تا بتواند قانون گذار خوبی باشد.

به گزارش روابط عمومی، بخش سیاسی موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در گفتگوی منتشر شده از علی مطهری، به بررسی عملکرد مجلس هشتم پرداخت.

مطهری رابطه مجلس و دولت را ایننچنین بررسی کرده است : «مجلس غیر از قانونگذاری ناظر بر اجرای قانون است. ما نمی توانیم بگوییم که رفتار مجلس نهم چگونه خواهد بود چرا که همه چیز به رفتار دولت بستگی دارد و اگر دولت یک دولت قانون مدار باشد و قبول داشته باشد که در ریل قانون حرکت کند ما مشکلی با دولت نخواهیم داشت.

همین الان هم از نقاط قوت دولت حمایت می کنیم و بارها حمایت کردیم اما اگر دولت بخواهد به برخی از رویه ها همچنان ادامه دهد که مثلا این قانون را قبول ندارم و اجرا نمی کنم، در اجرای قانون بودجه به دلخواه خودش عمل کند و بودجه ها را جابجا کند و یا در اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها به تشخیص خودش عمل کند و کاری به قانون مجلس نداشته باشد و یارانه بخش تولید را پرداخت نکند، در این صورت مجلس باز برخورد می کند.

همه چیز به رفتار دولت بستگی دارد . ما که با دولت کینه و دشمنی نداریم دولت اگر در مسیر قانون حرکت کند مجلس هم همکاری خواهد کرد.

مجلس هشتم در مجموع مجلس خوبی بود.این مجلس با دو پدیده جدید مواجه شد . یکی بحران سال 88 که باعث شد دست مجلس در برخی امور بسته باشد.

پدیده دیگر ویژگی این دولت است که به هرحال دولت جسوری است یعنی آنچنان اعتقادی به مجلس ندارد و معمولا به تشخیص خودش عمل می کند و در واقع ما با یک دولت ویژه ای طرف هستیم و این طبعا کار مجلس را مشکل می کرد و با وجود همه اینها دیدید که مجلس آقای کردان و آقای بهبهانی را استیضاح و بر کنار کرد و وزیر اقتصاد را نیز بعد از حادثه اختلاس سه هزار میلیاردی استیضاح کرد.

عوامل مختلفی موثر بود. یکی اینکه نمایندگان مجلس از عملکرد وزیر اقتصاد قطع نظر ازداستان اختلاس راضی بودند و ایشان را وزیر موفقی می دانستند. دوم اینکه عذر خواهی ایشان در نطق دفاعیه شان در تصمیم نمایندگان موثر بود . سوم اینکه در نطق های استیضاح کنندگان نقاط ضعفی بود که به نفع وزیر تمام شد.البته ورود آقای لاریجانی به مسئله نیز موثر بود.ولی من احتمال می دهم اگر ایشان هم ورود پیدا نمی کرد باز احتمال اینکه استیضاح رای نیاورد زیاد بود.»

تنظیم: هومن بهلولی