تبیان، دستیار زندگی
"حر" به کارگردانی محمود عزیزی – تالار وحدت کارگردان تئاتر "حر" گفت: این نمایش یکی از چند پروژه ای است که از سال 66 آغاز شده است. دکتر محمود عزیزی نویسنده و کارگردان تئاتر "حر" در گفت وگو با خبرن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش تصویری از تئاتر "حر" به کارگردانی محمود عزیزی – تالار وحدت

کارگردان تئاتر "حر" گفت: این نمایش یکی از چند پروژه ای است که از سال 66 آغاز شده است.

دکتر محمود عزیزی نویسنده و کارگردان تئاتر "حر" در گفت وگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) افزود: تجربه ی من در این زمینه از نمایش مسلم و مختار شروع شد که حر هم ادامه ی همان تجارب است .

وی خاطر نشان کرد: این تجربیات، تحت عنوان تئاتر کامل به روی صحنه رفته است. تئاتر کامل، از چهار عنصر حرکات موزون، لحن آوازین موسیقی و کلام تشکیل شده است. این حرکت از بعد از انقلاب شروع شده و امروز تأثیرات عمیقی در تولید تئاتر در کشور داشته است؛ ولی چون به صورت مستمر انجام نشده، این تأثیرات ناخالص بوده است.

عزیزی افزود: نمایش "حر" آخرین کار از این مجموعه ی اجراهای تئاتر کامل است که پس از سالها فرصت اجرای آن را پیدا کردم .

وی تصریح کرد: شخصیت "حر" شخصیت نخستین شهید واقعه ی کربلاست. در قصه های عمومی تعزیه ،"حر" در میانه ی راه در تردید قرار می گیرد و در نهایت راه صلاح را انتخاب می کند؛  ولی در نشان دادن شخصیت حر در این نمایش سعی شده ابعاد گوناگون این شخصیت به صورت فرازهایی به نمایش درآید.

دکتر عزیزی افزود: در این نمایش سعی شده است خلق و خوی یک انسان، حال و هوا و خودخواهی های او و چیزهایی که دوست دارد؛ مثل قدرت، زن و فرزند و نیز بودن در تاریخ، به تصویر کشیده شود.

وی درباره فعالیت های آتی اش، گفت: اگر فرصتی باشد، از همین مجموعه ی تئاتر کامل قصد دارم سلمان فارسی را به روی صحنه ببرم. با این کار فکر می کنم به اندازه ی کافی حرکتم در چارچوب تئاتر کامل به نتیجه رسیده باشد. به هر حال پس از این ها احتمالا "تئاتر" شکوه و مرگ " ژوآکین موریتا " تنها نمایشنامه ی "پابلونرودا" به ترجمه خودم و رویای نیمه شب تابستان شکسپیر را به روی صحنه خواهم آورد.

وی درباره ی زمان اجرای این نمایش ها گفت: اگر برنامه ریزی سالن ها این امکان را به من بدهد، بلافاصله تمرین را شروع می کنم؛ ولی امکانات سالن و برنامه ریزی ها دست من نیست و همه چیز به برنامه ریزی مرکز هنرهای نمایشی برمی گرد