تبیان، دستیار زندگی
پرویز سروری نماینده مجلس هشتم در گفتگوی اختصاصی با موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان گفت: غفلت نهادهای حاکمیت از جمله مجلس و دولت سبب شده تا ما به واردکنندة محصولات فرهنگی تبدیل شویم در حالی که حمایت از صنایع و محصولات فرهنگی چه بسا اهمیتی به مراتب بیشتر از
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با عزم مجلس نهم به صادرکنندة بزرگ محصولات فرهنگی تبدیل خواهیم شد

پرویز سروری

پرویز سروری نماینده مجلس هشتم در گفتگوی اختصاصی با موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان گفت: غفلت نهادهای حاکمیت از جمله مجلس و دولت سبب شده تا ما به واردکنندة محصولات فرهنگی تبدیل شویم در حالی که حمایت از صنایع و محصولات فرهنگی چه بسا اهمیتی به مراتب بیشتر از هوافضا و نانوتکنولوژی برای ما داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی، بخش سیاسی موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در گفتگوی اختصاصی با پرویز سروری به بررسی میزان رشد صنایع فرهنگی پرداخت.

سروری در این گفتگو با تکیه بر تلاش مجلس برای رشد صنایع فرهنگی ، چنین گفته است : «امروزه با رشد فناوری های ارتباطات و اطلاعات و حرکت به سمت جهانی سازی، استفاده از محصولات فرهنگی در جهان روز به روز بیشتر شده است. در طول بیست سال گذشته مراجعه مردم به نهادهای فرهنگی دو تا سه برابر کاهش یافته و از طرفی استفاده از محصولات فرهنگی (فیلم، انیمیشن، کتاب، مجله، بازی های رایانه ای، اسباب بازی و ...) تا هزار برابر بیشتر شده است. ابرقدرت های سلطه گر جهان، صنایع سنگین و سنتی خود از قبیل فولاد، خودروسازی و ... را کنار گذاشته و بر روی صنایع فرهنگی تمرکز کرده اند. طبق برخی پیش بینی ها، تا سال 2015 صنایع فرهنگی بزرگترین بخش اقتصاد آمریکا خواهد بود. در حال حاضر آمریکا، فرانسه و انگلیس به ترتیب بزرگترین صادرکنندگان محصولات فرهنگی در جهان می باشند. کشورهای غربی به جای اینکه به کشورهای دیگر سرباز اعزام کنند و قلب مردم را هدف قرار دهند، با فرستادن محصولات فرهنگی مغز مردم را هدف قرار می دهند. در آینده نزدیک هر ملتی که از قدرت رقابت پذیری فرهنگی بیشتری برخوردار باشد، لاجرم در عرصه های نظامی و اقتصادی نیز ممتاز و متمایز خواهد بود.

دو کارکرد مهم صنایع فرهنگی در حوزه اقتصاد، اشتغال زایی و سودآوری بالای آن است.

میزان سرمایه گذاری لازم برای ایجاد یک شغل مستقیم در صنایعی نظیر پتروشیمی، سیمان و حتی خودروسازی، به بیش از صدها میلیون تومان میرسد؛ درحالی که در صنایع فرهنگی این مبلغ به طور میانگین بین 30 تا 50 میلیون تومان برآورد می شود. از آن جا که کشور با مشکل بیکاری روبروست، صنایع فرهنگی بهترین فرصت برای حل این مشکل می باشد و بنابراین باید از اولویت های برنامه های اشتغال زایی مجلس و دولت باشد.

از طرف دیگر صنایع فرهنگی یکی از پرسودترین حوزه های اقتصادی است. چرا که با سرمایة کمتر، اشتغال زایی بهتر و نیز زمان بازگشت سرمایه کمتر، ثروت بیشتری خلق می کند. برای نمونه سود فیلم 300، بیش از سود یک سال شرکت ایران خودرو بوده است. در ایران نیز کتاب «دا» تاکنون بیش از 9 میلیارد تومان فروش داشته است و یا یکی از فیلم های شبکه خانگی در یک روز بیش از یک میلیارد تومان فروخته است. توجه دولت و مجلس به این صنعت در راستای تولید آثار فاخر ارزشی و ملی، می تواند منجر به ثروت آفرینی ملی شده و مصداقی از جهاد اقتصادی باشد. »

تنظیم: هومن بهلولی