تبیان، دستیار زندگی
سال 2011 برای غول رسانه ای جهان، رابرت مرداک، سالی توام با رسوایی ها بود. سالی که طی آن با افشای رسوایی شنود تلفنی افراد مطرحی همچون دو فرزند ولیعهد انگلیس، شوک عظیمی بر وی وارد آمد .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسوایی جهانی مرداک


سال 2011 برای غول رسانه ای جهان، "رابرت مرداک"، سالی توام با رسوایی ها بود.


مرداک

. سالی که طی آن با افشای رسوایی شنود تلفنی افراد مطرحی همچون دو فرزند ولیعهد انگلیس، شوک عظیمی بر وی وارد آمد . موضوع از آنجا شروع شد که پلیس انگلیس به خانواده های قربانیان بمب گذاری هفتم ژوئیه اعلام کرد که تماس های تلفنی آنها توسط کارآگان خصوصی هفته نامه ی ""News of the World ، از گروه رسانه ای "نیوز اینترنشنال" با مدیریت "رابرت مرداک" شنود شده است . این افشاگری باعث آشکار شدن همدستی گسترده و غیر قانونی بین "کلایو گودمن" ، خبرنگار "نیوز آو در ورلد" و کارآگاهانی که پیگیر حادثه ی بمب گذاری 7 جولای 2005 بودند، شد تا از این راه به اخبار دست اولی در راستای این حادثه نایل آیند. اما موضوع به همین جا ختم نشد و مشخص گردید که كارآگاهان خصوصی هفته ی نامه "اخبار جهان" تلفن همراه "میلی داولر" ، دختر دانش آموز نوجوانی را كه طی حادثه ای به قتل رسیده بود را نیز ، شنود كرده اند و پیام های تلفنی وی را پاک کرده اند و این امر موجب شد که خانواده ی این دختر گمان كنند كه فرزندشان زنده است. از سوی دیگر روزنامه ی "نیوز آو د ورلد"  سه ماه پیش از افشای شنود تلفنی نیز به صورت علنی از كسانی كه از آن ها استراق سمع شده عذرخواهی كرده و این اِعمال این جریان را (شنود) کاملا بر عهده گرفت.

درست در همین زمان بود که رسانه‌ های مختلف انگلیسی با انتشار خبرهایی جداگانه به این موضوع پرداختند و با اشاره به این شنود غیرقانونی، تاکید کردند که چندی پیش چنین اتفاقی توسط روزنامه مرداک برای خانواده‌ های نظامیان انگلیسی كشته شده در عراق و افغانستان نیز روی داده است . با گسترش این خبر ، شایعه ی توقیف شدن هفته نامه ی " "News of the Worldنیز به سرعت تیتر اول رسانه های جهان شد. در این راستا ، "تام واتسون" از نمایندگان حزب كارگر در مجلس عوام انگلیس با استقبال از بسته شدن"news of the world" گفت: "این خبر یک پیروزی برای مردم در سراسر كشور بود كه بالاخره از شر این نشریه خلاص شدند."

درست در همین زمان بود که رسانه‌ های مختلف انگلیسی با انتشار خبرهایی جداگانه به این موضوع پرداختند و با اشاره به این شنود غیرقانونی، تاکید کردند که چندی پیش چنین اتفاقی توسط روزنامه مرداک برای خانواده‌ های نظامیان انگلیسی كشته شده در عراق و افغانستان نیز روی داده است

با برانگیخته شدن خشم مردم انگلیس بخاطر رسوایی شنود تلفنی، مرداک تصمیم گرفت نشریه را تعطیل کند تا نشان دهد به افکار عمومی توجه کرده‌. (حائز اهمیت آنکه وی همچنان از "ربکا بروکز" مدیر موسسه ای که نشریه را منتشر می‌ کرد دفاع نمود.) البته دور از تصور است که این جریان با بسته شدن هفته نامه تمام شود، در واقع این رسوایی درباره ی نفوذ "رابرت مرداک" در میان سیاست‌ مداران بریتانیایی سوال‌ هایی را ایجاد کرد و حتی باعث شد حذب مخالف دولت یکی از قرارداد‌ های مهم وی، یعنی قرارداد "بی‌ اس‌ کای ‌پی" (B.S.K.P) را زیر سوال برده و خواهان باز‌بینی آن شود که این روند به نوبه ی خود شرایط را بحرانی تر از پیش نمود.

با سر و صداهای برخاسته از این ماجرا زمزه هایی از توقیف این هفته نامه به گوش می رسید که ناگهان، "مرداک" با زیرکی تمام این نشریه را تعطیل نموده و هدف از این کار را درک و اهمیت به افکار عمومی اعلام کرد. هفته نامه ی "News of the World" ، در 10 ژوئن 2011 متوقف شد و سردبیر آن در آخرین شماره با عذرخواهی از مردم نوشت: "خیلی ساده ‌است، ما از راهمان منحرف شدیم."

مرداک-روزنامه

"رابرت مرداک" كه صاحب رسانه‌ های فراونی در انگلیس می باشد و چندی پیش از این رسوایی ، اجازه ی تصاحب بخشی از سهام شبكه ی ماهواره ‌ای "اسكای" (SKY) را نیز به دست آورده بود، با این رسوایی قراردادهای وی نیمه تمام ماند. در این راستا "ایندیپندنت" نوشت : "در یک روز واقعا افتضاح دیگر برای "رابرت مرداک" كه به واسطه ی رسوایی عمیق استراق سمع به وجود آمد ، نهاد دولتی مخابرات و ارتباطات انگلیس كه نظر آن در انتقال "بی اسكای بی" موثر است اعلام كرد كه به دقت در حال بررسی اتهامات مطرح شده علیه نیوز اینترنشنال است و همچنین تاكید كرد كه وظیفه دارد مطمئن شود مرداک و مدیران اجرایی ارشد وی مجموعه ‌ای مناسب و لایق برای در دست گرفتن كنترل "بی اسكای بی" هستند یا خیر."

رسانه هایی که علاوه بر جاسوسی و سرقت اطلاعان، با به تصویر کشیدن انواع برنامه های متنوع و مردم پسند، افکار، طرز زندگی، عقاید و دیگر ابعاد زیست مردم را تحت شعاع قرار داده و در راستای اهداف خویش پیش می برد

این رویداد در واقع نشان از اوج نفوذ "رابرت مرداک" در میان سردمداران انگلیسی می باشد و متوقف سازی هفته نامه ی "یوز آود وورد" نیز، یک نمایش و صحنه سازی برای فروکش نمودن خشم عمومی مردم انگلستان بوده است که با گذشت اندک زمانی جایگزینی برای آن گذاشته شد تا بر اهداف جهان خوارانه و سودجویانه ی امپراطوری مرداک خدشه ای وارد نگردد . آنچه که در این میان از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد گسترش روزافزون فعالیت های جهان خوارانه ی مرداک است که در سطح جهان توسط انواع رسانه های صوتی، تصویری ، شنیداری و دیداری اِعمال می شود. رسانه هایی که علاوه بر جاسوسی و سرقت اطلاعان، با به تصویر کشیدن انواع برنامه های متنوع و مردم پسند، افکار، طرز زندگی، عقاید و دیگر ابعاد زیست مردم را تحت شعاع قرار داده و در راستای اهداف خویش پیش می برد و اگر چنین پیش روَد چندی نمی گذرد که نه تنها اهداف رابرت مرداک بلکه عظیم ترین هدف صهیونیست یعنی، سیطره ی جهانی اسراییل تحقق خواهد یافت زیرا دیگر فکر و عملی نیست که از چشم این مافیای جهانی پوشیده باشد. طی این روند، رفتار و اَعمال افراد نیز شکلی را به خود می گیرد که برنامه ریزان این طرح جهانی توسط جنگ نرم آن را بر اذهان عمومی تحمیل نموده اند و این بزرگترین فاجعه ی جهانی محسوب می شود.

پی نوشت:

در 7 جولای 2005 میلادی چهار انفجار تروریستی در متروی لندن و یکی در ایستگاه اتوبوس ، زنگ خطری برای جلوگیری از گسترش بنیاد گرایی اسلامی در جهان بود . در این حملات تروریستی 52 نفر کشته و بیش از 700 نفر زخمی شدند ، چهار مرد اسلامگرا که سه تن از آنها متولد بریتانیا بودند به عنوان عوامل انتخاری انفجارها معرفی شدند . پس از این حادثه ی تروریستی بلیر بار دیگر بر مبارزه با افراط گرایی اسلامی تاکید کرد و آنرا ایدئولوژی شرارت نامید.

آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان