تبیان، دستیار زندگی
اوایل ازدواج، به خصوص در دوران نامزدی همیشه این خطر وجود دارد که یک حرف کوچک یک جنجال بزرگ به پا کند. چون شما هنوز همدیگر را به قدر کافی نمی شناسید، روش گفتگو با هم را نمی دانید و مهم تر از آن تجربه ای از دنیا تاهل و ریزه کاری هایش ندارید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفت‌وگو قبل از سوءتفاهم


اوایل ازدواج، به خصوص در دوران نامزدی همیشه این خطر وجود دارد که یک حرف کوچک یک جنجال بزرگ به پا کند. چون شما هنوز همدیگر را به قدر کافی نمی شناسید، روش گفتگو با هم را نمی دانید و مهم تر از آن تجربه ای از دنیا تاهل و ریزه کاری هایش ندارید. بنابراین زیاد پیش می آید که به جای گفتگو، به روش مجادله متوصل شوید و هر کدام از شما سعی کند حرف خودش را به کرسی بنشاند.

گفت‌وگو قبل از سوءتفاهم

ما برای شمایی که در این وضعیت هستید، چند پیشنهاد داریم که کمک می کند بتوانید با گفتگوی بیشتر و جر و بحث کمتر روابط خود را مدیریت کنید.

- شروع صحبت باید به گونه ای باشد كه برای همسرتان قابل قبول باشد. هنر گفت وگو شیوه ای دارد كه اگر به همه ظرایف آن توجه شوید بی تردید پایانی خوش خواهند داشت.

- یادتان باشد در پی محكوم كردن همسرتان نباشید. هیچ گاه جملات خود را چنین آغاز نكنید: «یادت هست كه دیروز به من چی گفتی؟» یا «تو چرا این طوری حرف می زنی؟»

- موقع شناس باشید. وقتی بعد از مدت ها همدیگر را می بینید یا وقتی در شرایط استرس زایی هستید، سر گلایه را باز نکنید و با بحث های خسته كننده و تنش آمیز همسرتان را آزار ندهید. چنین شروعی بار منفی به همراه خواهد داشت و سبب جبهه گیری و بحث از سوی زن و مرد می شود. در این شرایط حتی گفتن یک جمله: این لباس چیه که پوشیدی، می تواند آتش یک بلوا را روشن کند.

- وقتی زمان برای گفت وگو مناسب شد نوبت به طرح صحیح مساله می رسد. به یاد داشته باشید در شرایط و زمانی مسایل خود را مطرح كنید كه همسرتان آمادگی شنیدن داشته باشد و همواره در ابتدای صحبت تاكید كنید قصد شما از مطرح كردن موضوع رفع سوءتفاهم است و جدال های بیهوده راه به جایی نمی برد. با طرح درست موضوع، همسرتان با دقت به مساله فكر كرده و با حوصله درباره آن صحبت می كند.

وقتی بعد از مدت ها همدیگر را می بینید یا وقتی در شرایط استرس زایی هستید، سر گلایه را باز نکنید و با بحث های خسته كننده و تنش آمیز همسرتان را آزار ندهید. چنین شروعی بار منفی به همراه خواهد داشت و سبب جبهه گیری و بحث از سوی زن و مرد می شود

- باید یاد بگیریم كه مهم ترین مساله در ارتباط میان زن و شوهر این است كه چشم و گوشی برای دیدن و شنیدن مسایل یكدیگر داشته باشند. شرف، اخلاق و انسانیت زوجین به كار آید و زن و مرد بتوانند با صحبت و عدالت و انصاف به موضوع نگاه كنند.

- چنانچه در هنگام گفت وگو خواست حرفی بزند مانعش نشوید گرچه برای حرف زدن شاید بهتر است آسیاب به نوبت باشد. سراپا گوش باشید. فرصت برای اظهارنظر به یكدیگر بدهید. با این رفتارتان ثابت می كنید او نیز حق و حقوق دارد همان طور كه شما! از طرفی همسر شما با حرف زدن تخلیه روانی می شود. وقتی گفته هایش تمام شد، آرامش و راحتی زیادی احساس خواهد كرد. مطمئن باشید كه خواهد گفت: «من هم حرفم را زدم» به این ترتیب امكان رسیدن به تفاهم فراهم می شود.

- همیشه به یاد داشته باشید كه قرار است هنگام بروز اختلاف از خودتان بهترین خلق و خو و از همسرمان بهترین رفتار را ببینید نه «بد» و «بدترین» را!

فراوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از همپرواز، سلامت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.