تبیان، دستیار زندگی
امروز شنبه برابر با سیزدهم اسفند 1390 و دهم ربیع الثانی1433 هجری قمری و سوم مارس سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیزدهم اسفند در آینه تاریخ معاصر

رخداد های تاریخی

امروز شنبه برابر با سیزدهم اسفند 1390 و دهم ربیع الثانی1433 هجری قمری و سوم مارس سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

13 اسفند 1365

عملیات كربلای 7 از نوع تك نیمه گسترده، درمنطقه عملیاتی حاج عمران آغازشد. در پایان این عملیات چند منطقه ازحاج عمران و ارتفاعات مهمی دراین منطقه عملیاتی از وجود دشمن بعثی پاك شد.

13 اسفند 1356

در پی آزادی 14 دانشجوی معترض به حكومت پهلوی، كه دوروز پیش سفارت ایران در آلمان شرقی را اشغال كرده بودند، دولت ایران سفیر خود را از این كشور فراخواند.

13 اسفند 1353

ایران و آمریكا قراردادی به ارزش 15 میلیارد دلار، به منظور احداث هشت نیروگاه اتمی امضا كردند.

13 اسفند 1353

روزنامه ها نوشتند: سروان نوروزی فرمانده گارد مستقر در دانشگاه آریامهر( صنعتی شریف كنونی) توسط یك ناشناس به قتل رسید.

13 اسفند 1352

یك هواپیمای نظامی ایران در ارتفاعات البرز سقوط كرد و هشت سرنشین آن كشته شدند.

13 اسفند 1349

براساس گزارش ساواك، نماینده سرویس زیتون (سازمان اطلاعاتی موساد درایران) در نامه‌‌ای به ریاست سازمان اطلاعات و امنیت كشور از وی خواست در طرح انتقال یهودیان عراق كه قرار است طی عملیاتی از بصره به داخل ایران و از ایران به اسرائیل انتقال داده شوند، با موساد همكاری نماید.

13 اسفند 1342

پس از سفر وزیر خارجه عراق به تهران، دولت ایران، حكومت جدید آن كشور را به رسمیت شناخت.

13 اسفند 1329

آیت ‏اللَّه 'میرزا محمد فیض قمی'، فقیه بزرگ و استاد برجسته حوزه علمیه قم، در گذشت .او از جمله عالمانی بود كه در دعوت از آیت‏اللَّه شیخ عبدالكریم حائری یزدی از اراك به قم و تاسیس حوزه علمیه قم، نقش مهمی ایفا كرد و پس از تاسیس حوزه، در كنار آیت‏اللَّه حائری، قرار گرفت.

13 اسفند 1324

'علی سهیلی' نخست وزیر سابق به اتهام دخالت در انتخابات بندرعباس و شهرضا، توقیف جراید، قیام علیه حكومت ملی و بالاخره خرید ابزار و مصالح ساختمانی از وزارت امور خارجه؛ مورد تعقیب قرار گرفت و پرونده وی به دیوان كشور ارجاع شد.

13 اسفند 1323

رونوشت تصویب نامه هیئت وزیران، درباره عوارض سینماهای تهران ابلاغ شد، هیئت وزیران، عوارض مختلفی را برای سینماهای تهران تصویب كرد.

13 اسفند 1299

هیئت وزیران به طور رسمی لغو قرارداد 1919 را اعلام كرد. این قرارداد درنهم اوت 1919 و در اواخر حكومت احمدشاه قاجار بین نخست وزیر وقت ایران، وثوق الدوله و سرپرسی كاكس، وزیر مختار انگلیس امضاء شد. این قرارداد ایران را عملاً تحت الحمایه انگلستان قرار می‌داد.

13 اسفند 1294

'محمد ولی خان سپهدارتنكابنی' با دریافت لقب 'سپهسالار اعظم' از سوی احمد شاه و پس از استعفای عبدالحسین میرزا فرمانفرما به رئیس‌الوزرایی انتخاب شد. در این دوره او سومین بار بود كه به این سمت می رسید.

13 اسفند 1235

'معاهده پاریس' بین ایران و انگلستان پس از جنگ دو كشور بر سر منطقه هرات، در فرانسه منعقد شد. به موجب این معاهده ، دولت ایران تعهد سپرد كه هرات و تمام خاك افغانستان را تخلیه نماید و انگلیسی‏ها نیز پذیرفتند كه قوای خود را از ایران خارج كنند و اسرای جنگی ایران را آزاد سازند.

تنظیم: هومن بهلولی