تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیة اللّه بهجت مدظله به من فرمودند: «مطلبى هست كه فقط به تو مى‏گویم تا بدانى در چه موقعیتى قرار دارى. گاهى از اوقات حضرت رضاعلیه السلام برآورده شدن بعضى از حاجات را به حضرت معصومه‏علیها السلام ارجاع مى‏دهند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیارتی بی نظیر

آیت الله بهجت ره
حضرت آیة اللّه بهجت مدظله به من فرمودند: «مطلبى هست كه فقط به تو مى‏گویم تا بدانى در چه موقعیتى قرار دارى. گاهى از اوقات حضرت رضاعلیه السلام برآورده شدن بعضى از حاجات را به حضرت معصومه‏علیها السلام ارجاع مى‏دهند

.

یکی از توصیه های که بزرگان و عرفا و اهل دل به ما کرده اند توجه واقعی و قلبی و مداومت و زیارت حضرت معصومه علیها سلام است که بسیاری از علما وقتی به مشکلات علمی بر می خوردند با توسل به ایشان مشکلات حل می شد و حتی سفارش شده مشکلات مالی و معنوی خود را با توسل به ایشان مطرح کنید تا پاسخ خود را بگیرید.

اهمیت زیارت حضرت معصومه از زبان آیت الله بهجت ره

ایرانى‏ها میزبان جمعى از سلاله‏هاى پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله هستند كه بركات دو شخصیت عزیز و گرانقدر از آنان، نمود بیشترى دارد؛ یكى آقا امام رضاعلیه السلام و دیگرى حضرت معصومه‏علیها السلام.

بركات وجودى حضرت معصومه‏علیها السلام، امرى است كه صاحبان بصیرت، بارها بدان اشاره كرده‏اند.

تولیت سابق محترم آستانه مقدسه حضرت معصومه‏علیها السلام نقل مى‏كنند:

روزى، حضرت آیة اللّه بهجت مدظله به من فرمودند:

«مطلبى هست كه فقط به تو مى‏گویم تا بدانى در چه موقعیتى قرار دارى. گاهى از اوقات حضرت رضاعلیه السلام برآورده شدن بعضى از حاجات را به حضرت معصومه‏علیها السلام ارجاع مى‏دهند.

همین روزها آقایى پیش من آمد و گفت: حاجتى داشتم و به زیارت حضرت رضاعلیه السلام مشرف شدم و عرض حال كردم، به من گفته شد: باید بروى قم نزد حضرت معصومه. به قم آمدم و محضر آن حضرت عرض حاجت كردم، حاجتم برآورده شد. مواظب باش ببین كجا هستى، در حرم حضرت معصومه‏علیها السلام فرشتگانى هستند كه ناظر اعمال و رفتار كسانى مى‏باشند كه آنجا مى‏روند (1)

 ممكن است كسى تصور كند مقام و عظمتى كه امروزه بارگاه حضرت معصومه‏علیها السلام دارد، به جهت موقعیت و عظمتى است كه شهر قم دارد .

و ایشان به واسطه حضور در قم و دفن در این شهر، مورد توجه شیعیان و دوستداران اهل‏بیت‏علیهم السلام قرار گرفته‏اند. اما آنچه از روایات و سخنان معصومان‏علیهم السلام پیرامون آن حضرت برمى‏آید، این است كه ایشان، ذاتاً والامقام و داراى موقعیتى متفاوت از سایر امامزادگان هستند و این علوّ مقام، ایشان را به مقام عظیم معصومان‏علیهم السلام نزدیك كرده است.

یعنى علاوه بر اینكه اثرگذارى و تلاش ایشان در حفظ و تقویت اسلام، به آن بزرگوار عظمت داده؛ كمالات ذاتى و نفسانى ایشان نیز خصوصیت ویژه‏اى است كه در كمتر كسى دیده مى‏شود كه در اینجا، با توجه به گنجایش این مقاله به پاره‏اى از آنها اشاره مى‏كنیم:

1. مقام شفاعت حضرت معصومه‏علیها السلام‏

   امام صادق‏علیه السلام مى‏فرمایند: «آگاه باشید براى خدا حرمى است و آن مكّه است؛ براى رسول خداصلى الله علیه وآله حرمى است و آن مدینه است؛ براى امیرمؤمنان على‏علیه السلام حرمى است و آن كوفه است و قم كوفه كوچك است.

بدانید كه بهشت داراى هشت در است كه سه در آن، از قم گشوده مى‏شود...». تا این جاى حدیث، درباره فضیلت شهر قم است - مانند احادیث متعدّد و مختلفى كه در فضیلت این شهر وارد شده است - ولى ادامه گفتار حضرت، به صورت مستقل درباره حضرت معصومه‏علیها السلام است.

 حضرت مى‏فرمایند: «تُقبَضُ فیها امراةٌ مِن وُلدى، اسمها فاطمة بنتُ مُوسى و تَدخُلُ بشفاعتها شیعتى الجنّةَ بأجْمَعِهِم»؛(3)بحارالانوار: ج 60، ص 228.

در قم بانویى از فرزندان من كه نامش فاطمه دختر موسى بن جعفر است از دنیا مى‏رود، بانویى كه به شفاعت او در روز قیامت همه شیعیانم وارد بهشت مى‏شوند».

در روایتى دیگر مى‏فرمایند: «و سَتُدْفَنُ فیها اِمرأةٌ من اَولادى تُسمّى‏ فاطمةُ فَمَنْ زارَها وَجَبَتْ له الجَّنةُ»؛بحار، ج 60، ص 216. به زودى در قم بانویى از فرزندان من به نام فاطمه دفن مى‏شود، كسى كه مرقد او را زیارت كند بهشت بر او واجب مى‏گردد».

   توجه به چند نكته مهم است:

* این جمله را امام صادق‏علیه السلام در سال ولادت امام كاظم‏علیه السلام - بیش از 45 سال قبل از ولادت حضرت معصومه‏علیها السلام و حدود 70 سال قبل از رحلت ایشان و دفنشان در قم - بیان فرمودند.

* دو مقام مهم براى حضرت معصومه‏علیها السلام در این دو روایت بیان شده‏است؛ یكى مقام شفاعت عام و دیگرى وجوب بهشت رفتن زائر آن حضرت.

*كسانى كه در روز قیامت شفاعت مى‏كنند متعدد و فراوان هستند ولى درباره كمتر كسى وارد شده كه همه شیعیان را شفاعت مى‏كند مگر حضرت زهراعلیها السلام.

آیت الله بهجت ره

حضرت معصومه‏علیها السلام نمایى از حضرت زهراعلیها السلام‏

شباهت‌های متعددی را می‌توان بین حضرت زهرا(س) و حضرت معصومه(س) بیان كرد كه همه، حكایت از شرافت ذاتی حضرت دارند.

  مرحوم آیة اللّه العظمى مرعشى نجفى‏قدس سره از پدر بزرگوار خود - آیة اللّه سیدمحمود مرعشى - نقل مى‏كند كه او در نجف اشرف زندگى مى‏كرد و بسیار مشتاق بود به طریقى محل دفن جده‏اش حضرت زهراعلیها السلام را پیدا و زیارت كند.

براى این مقصود ختم مجرّبى را - كه شامل چهل شب عبادت در حرم امیرالمؤمنین‏علیه السلام و امور دیگر بود - انجام داد تا شاید حضرت على‏علیه السلام او را به محلّ قبر شریف حضرت زهراعلیها السلام راهنمایى كند. شب چهلم، بعد از انجام ختم و توسّل فراوان، به بستر خواب رفت.

در عالم خواب به محضر امام باقرعلیه السلام یا امام صادق‏علیه السلام رسید. امام به او فرمود: «علیك بكریمة اهل البیت - به زیارت كریمه اهل بیت‏علیهم السلام برو -» پدرم تصور كرده بود منظور امام، زیارت حضرت زهراعلیها السلام است؛ لذا به امام عرض مى‏كند: قربانت گردم؛ من نیز برنامه ختم را براى همین منظور انجام داده‏ام تا قبر آن حضرت را نشانم دهید. امام مى‏فرماید: «منظور من قبر شریف حضرت معصومه‏علیها السلام در قم است.

محلّ دفن حضرت زهرا از اسرار الهى است. طبق وصیت خانم باید قبر مخفى بماند و من نمى‏توانم قبر حضرت فاطمه‏علیها السلام را بر خلاف وصیّت او معلوم كنم. به زیارت حضرت معصومه‏علیها السلام برو گویا به زیارت حضرت زهراعلیها السلام رفته‏اى».كریمة اهل بیت‏علیهم السلام: على اكبر مهدى پور، ص 45-43.

  سپس حضرت آیةاللّه مرعشى نجفى‏قدس سره مى‏فرمایند: به سفارش پدرم براى زیارت قبر حضرت زهراعلیها السلام به زیارت حضرت معصومه‏علیها السلام در قم مشرف شدم اما مرحوم حاج شیخ عبدالكریم حائرى - مؤسس حوزه علمیه قم مرا در قم نگهداشتند.

علاوه بر روایات فراوانى كه از پیشوایان معصوم پیرامون ‏فضیلت زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام رسیده، هنگامى كه یكى از محدثان ‏برجسته قم، به نام «سعدبن ‏سعد» به محضر مقدس امام رضا علیه السلام شرفیاب ‏مى‏شود، امام هشتم خطاب به ایشان مى‏فرماید: «یا سعد عندكم لناقبر»؛ «اى سعد!از ما در نزد شما قبرى هست.»

 سعد مى‏گوید:

«فدایت ‏شوم،آیا قبر فاطمه دختر(موسى‏بن جعفر)(علیهماالسلام) را مى‏فرمایید؟» مى‏فرماید: «نعم، من زارها عارفا بحقها فله ‏الجنه‏»؛ «آرى، هر كس او را زیارت كند، در حالى كه به حق او عارف باشد، بهشت از آن اوست.»

در این حدیث تعبیر «عارفا بحقها» بسیار تعبیر بلندى است كه ‏فقط در لسان حجج الهى چنین تعبیرى به كار مى‏رود. امام صادق علیه السلام در این رابطه مى‏فرماید:

«من زارها وجبت له الجنه‏»؛ «هر كس او را زیارت كند، بهشت ‏بر او واجب گردد.» و در حدیث دیگرى آمده است: «ان زیارتها تعادل الجنه‏»؛ «زیارت او همسنگ بهشت است.»

زیارت ماثور

یكى از ویژگی‎هاى حضرت معصومه علیهاالسلام، ورود زیارتنامه ماثور از معصوم(علیهاالسلام) است، كه بعد از حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام او تنها بانوى ‏بزرگوارى است كه زیارت ماثور دارد.

بانوان برجسته‏اى چون: آمنه بنت وهب، فاطمه بنت اسد، خدیجه بنت ‏خویلد، فاطمه ام البنین، زینب كبرى، حكیمه خاتون و نرجس خاتون‏ كه هیچ شك و تردیدى در مقام بلند و جایگاه رفیع آنها نیست، هیچكدام زیارت ماثور ندارند. و این، نشانگر مقام بسیار والاى ‏این بانوى اسلام در میان مخدرات اهل‎بیت عصمت و طهارت مى‏باشد. (2)

و به خاطر همین ویژگی های استثنایی حضرت معصومه علیها السلام  است که ایشان می توانند شفیع همه شیعان جهان باشند و هرکس دست به دامان این حضرت شده نتیجه گرفته ولی شرط مستجاب شدن توسلها زیارت واقعی کردن است یعنی وقتی وارد حرم ملکوتی ایشان می شوید دل را از غیر جدا کرده و متوجه ایشان باشید پس وقتی توجه انسان الهی شد ایشان نیز در جواب السلام علیک یا حضرت معصومه پاسخ شما را خواهد داد و خواهد گفت: و علیک سلام

به امید شناخت واقعی اهل بیت علیهما سلام


منبع :

1-     ماهنامه كوثر، سال اول، شماره 12، ص 10.

2-     ماهنامه كوثر، ش 35، هادى دانشور .

3-     بحار الانوار

تهیه و فرآوری : جواد دلاوری ، گروه حوزه علمیه تبیان