تبیان، دستیار زندگی
رهبر کره شمالی، اواخر سال 1390 دارفانی را وداع گفت و جانشینی‌اش را به فرزندش منتقل کرد. روندی که امید می‌رود بتواند تغییری در سیاست‌های این کشور فراهم آورد؛ البته امیدی بسیار کم فروغ!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جانشینی رهبر کره شمالی


رهبر کره شمالی، اواخر سال 1390 دارفانی را وداع گفت و جانشینی‌اش را به فرزندش منتقل کرد. روندی که امید می‌رود بتواند تغییری در سیاست‌های این کشور فراهم آورد؛ البته امیدی بسیار کم فروغ!

اواخر سال 1390 خبری به تیتر اول اکثر خبرگزاری‌ها و شبکه‌های تلویزیونی جهان تبدیل شد، درگذشت رهبر کره شمالی در پایتخت این کشور در سن 69 سالگی. دلیل مرگ وی عارضه قلبی یا سکته اعلام شد.

رهبر کره شمالی-کیم جونگ ایل

این در حالی بود که  کیم جونگ ایل برای اولین بار در سال 2008 نیز با سکته قلبی مواجه شده بود اما این بار سکته، مرگ وی را در پی داشت. در پی مرگ کیم جونگ ایل، فروشگاه‌ها و ادارات در این کشور تعطیل شد، پرچم‌ها به حالت نیمه افراشته درآمد و پیونگ یانگ در ماتم فرو رفت.  خیابان‌های پیونگ یانگ به صورت غیر معمولی آرام است و تمامی پرچم‌ها نیز به حالت نیمه افراشته درآمده‌اند. تلویزیون دولتی چین نیز کره‌ای‌ها را نشان داد که از ته دل در خیابان‌ها گریه می‌کردند. هم‌چنین گروه‌هایی از مردم در مقابل تصاویر کیم جونگ ایل تجمع کرده و به سوگواری پرداختند. آواز خواندن، رقصیدن و انجام هر نوع سرگرمی تا 29 دسامبر (8 دی ماه) در کره ‌شمالی ممنوع شد و دولت 12 روز عزای عمومی اعلام کرد.

تلویزیون دولتی کره شمالی ساعاتی بعد از اعلام خبر درگذشت کیم جونگ ایل، رهبر این کشور اعلام کرد که کیم جونگ اون، پسر رهبر سابق، با لقب وارث جانشین پدر شده است. کیم جونگ اون سومین نسل از خاندان کیم است که در نظام کمونیستی کره شمالی به رهبری ‌رسید و قدرت حکومتی را در اختیار گرفت. کیم ایل سونگ، نخستین رهبر نظام کمونیستی کره شمالی، هنگام حکومت بر این کشور از عنوان رئیس جمهوری دموکراتیک خلق کره استفاده می‌کرد اما پس از درگذشت او، کاربرد این لقب، ظاهرا به منظور حفظ حرمت بنیانگذار نظام کمونیستی این کشور، متوقف شد. کیم جونگ ایل، فرزند کیم ایل سونگ، با لقب "رهبر اعظم" یا رهبر ارشد یا "رهبر عزیز" بر کره شمالی حکومت کرد .

تلویزیون دولتی کره شمالی ساعاتی بعد از اعلام خبر درگذشت کیم جونگ ایل، رهبر این کشور اعلام کرد که کیم جونگ اون، پسر رهبر سابق، با لقب وارث جانشین پدر شده است. کیم جونگ اون سومین نسل از خاندان کیم است که در نظام کمونیستی کره شمالی به رهبری ‌رسید و قدرت حکومتی را در اختیار گرفت

در اطلاعیه‌ای که در مورد جانشینی کیم جونگ ایل از تلویزیون دولتی کره شمالی خوانده شد، آمده بود که "مهار ارابه انقلاب عظیم کره را اینک کیم جونگ اون در دست دارد که وارث کبیر آرمان‌های انقلاب و مرام خود اتکایی کشور و رهبر حزب، ارتش و خلق ماست." این اطلاعیه ‌افزود بود که "رهبری داهیانه کیم جونگ اون تضمین کننده پیگیری اهداف انقلاب در خلال نسل‌های متوالی است، اهدافی که کیم ایل سونگ پایه گذاشت و کیم جونگ ایل به پیروزی هدایت کرد."

رهبر کره شمالی-کیم جونگ اون

در انی شرایط مانند بسیاری دیگر از جنبه‌های زندگی در کره شمالی، از جمله شرح حال کیم جونگ ایل، زندگی‌نامه کیم جونگ اون هم چندان روشن نبوده و ابهاماتی در آن وجود دارد. اما بر اساس اعلام دولت کره  مردم و ارتش این کشور باید کاملا صادقانه از کیم جونگ اون، به عنوان "جانشین بزرگ" تبعیت کرده و وی را "مقدس" بشمار آورند.

کیم جونگ ایل سال 2010 جوانترین فرزند خود را به عنوان ژنرال ارتش این کشور منصوب کرد. سپس پست‌های معاون رئیس کمیسیون مرکزی ارتش در حزب حاکم و عضویت کمیته مرکزی این کمیسیون به وی اعطا شد. اقدامی که در واقع تایید جانشینی وی تفسیر شد .مرگ کیم جونگ ایل 17 سال پس از در اختیار گرفتن سکان هدایت کره شمالی از پدرش رخ داد. طبق گزارش‌های منتشر شده، کیم جونگ ایل که در کره شمالی به "رهبر عزیز" معروف شده است، از بیماری دیابت و امراض قلبی رنج می‌برد.

کیم جونگ اون، کوچکترین پسر کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی از سومین همسر او "کو یونگ هوی" است. کو یونگ هوی، همسر سوم کیم جونگ ایل، چند سال پیش درگذشت. کیم جونگ اون در سال 1983 و یا اوایل 1984 متولد شده است. در ابتدا پیش‌بینی نمی‌شد که وی گزینه نهایی برای جانشینی پدرش باشد. تحلیل‌گران توجه خود را برروی پسران دیگر رهبر کره شمالی مانند "کیم جونگ نام" و برادر بزرگ‌ترش، "کیم جونگ چول" متمرکز کرده بودند، اما پس از اینکه خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی در ژانویه سال 2009 گزارش داد کیم جونگ ایل، جوان‌ترین پسر خود را به عنوان جانشین انتخاب کرده، گمانه‌زنی‌ها درخصوص امکان رسیدن کیم جونگ اون به سمت رهبری کره شمالی افزایش یافت. ناظران کره شمالی هم‌چنین اعلام کردند، انتصاب کیم جونگ اون به عنوان رئیس کمیسیون دفاعی ملی نشان‌دهنده انتخاب او به عنوان رهبر آینده کره شمالی از سوی پدرش است. در تاریخ دوم ژوئن 2009 آژانس اطلاعاتی کره جنوبی با ارائه گزارشی به پارلمان این کشور اعلام کرد، به مقامات کره شمالی دستور داده شده تا از انتخاب کیم جونگ اون به عنوان رهبر آینده کره شمالی حمایت کنند.

کیم جونگ ایل سال 2010 جوانترین فرزند خود را به عنوان ژنرال ارتش این کشور منصوب کرد. سپس پست‌های معاون رئیس کمیسیون مرکزی ارتش در حزب حاکم و عضویت کمیته مرکزی این کمیسیون به وی اعطا شد

در همین حال گمانه‌زنی‌هایی حاکی از آن است که "چانگ سونگ تائک"، همسر خواهر کیم جونگ ایل نیز به عنوان قدرت پشت پرده، پس از درگذشت رهبر کره شمالی در کنار کیم جونگ اون خواهد بود. وی هم‌اکنون رئیس بخش اداری حزب کارگران کره شمالی است. برخی تحلیل‌گران می‌گویند: تا زمانی که کیم جونگ اون آمادگی کامل برای رهبری کره شمالی را کسب کند، چانگ سونگ تائک، نایب‌السلطنه او خواهد بود.

اطلاعات اندکی درخصوص کیم جونگ اون در دست است، اما گفته می‌شود مادر او همسر مورد علاقه کیم جونگ ایل بوده است. در یک کتاب که در سال 2003 منتشر شد، نویسنده ژاپنی آن نوشته است: همسر سوم کیم جونگ ایل و مادر کیم جونگ اون، محبوب‌ترین همسر رهبر کره شمالی بوده است. گفته می‌شود در سال 2004 با مرگ "کو یونگ هوی" به خاطر ابتلا به سرطان سینه شانس کیم جونگ اون برای رسیدن به سمت جانشینی پدر کمرنگ‌ شد.

رهبر کره شمالی-کیم جونگ نام

با این وجود اخراج "کیم جونگ نام"، پسر دیگر کیم جونگ ایل از ژاپن در تاریخ مه 2001  و مشکلات اخلاقی "کیم جونگ چول"، پسر دیگر رهبر کره شمالی، شانس کیم جونگ اون را برای جانشینی پدر افزایش داد. کیم جونگ اون که در سوئیس تحصیل کرده، همانند سایر برادرانش تحت تاثیر فرهنگ غرب قرار نگرفت و هنگام تحصیل در یک کشور غربی پس از اتمام کلاس‌هایش به خانه بازمی‌گشت و برای صرف شام در بیرون از منزل با مقامات سفارت کره شمالی همراه می‌شد. پس از بازگشت به پیونگ یانگ، وی وارد دانشگاه نظامی کیم ایل سونگ شد. اطلاعات اندکی درخصوص شخصیت وی در دست است. در اوت سال 2010 کیم جونگ ایل به چین سفر کرد. یک ایستگاه تلویزیونی کره جنوبی به نقل از یک مقام کره جنوبی گزارش داد: کیم جونگ اون نیز در این سفر همراه پدر بوده است. گفته می‌شود جانشین رهبر کره شمالی یکی از طرفداران مسابقات حرفه‌ای بسکتبال آمریکا (NBA) است. اما امکان تائید این جزئیات همانند سایر اطلاعات در کره شمالی مرموز، امکان‌پذیر نیست.

اما نکته جالب توجه در این میان  عدم تغییر در سیاست خارجی  این کشور است. کره شمالی اعلام کرده است که پیونگ ‌یانگ اصول سیاست خارجی فعلی خود را در پی مرگ کیم جونگ ایل، رهبر پیشین این کشور، حفظ خواهد کرد و لذا کره جنوبی و دیگر کشورها نباید هیچ تغییری را در سیاست پیونگ‌یانگ در دوران رهبری جدید انتظار داشته باشند.

کمیسیون دفاع ملی کره شمالی در بیانیه خود تصریح کرد که ما با وقار و اطمینان اعلام می‌کنیم سیاستمداران ساده‌انگار در سراسر جهان، همچون گروه دست‌نشانده در کره جنوبی، نباید انتظار داشته باشند هیچ دگرگونی از سوی ما صورت گیرد.

این مساله دقیقا نکته بر باد رفتن امیدها از تغییر سیاست این کشور در دوران زمامداری رهبر جدید است. اما با این حال تحلیل‌گران امیدوارند که در آینده نه چندان دور تغییری هرچند کوچک در سیاست‌های این کشور به وقوع بپیوندد.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان