تبیان، دستیار زندگی
از امام محمد باقر علیه‌السلام مروی است که هر بنده ای که دست‌ها را به سوی خدا بلند کند حقّ تعالی شرم می‌کند که دست‌های او را خالی برگرداند پس چون دعا کنید دست‌ها را فرو میاورید مگر آنکه بر سر و روی خود بکشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فضایل تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها


امام صادق علیه السلام فرمود: تسبیح فاطمه سلام الله علیها را بعد از هر نماز خواندن بهتر است نزد من از آنکه هزار رکعت نماز بگزارد در هر روزی و در روایت معتبر از حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام مرویست که عبادت الهی کرده نشده است به چیزی از تسبیح و تمجید که بهتر از تسبیح فاطمه سلام الله علیها باشد و اگر چیزی از آن بهتر می‌بود حضرت رسول صلی الله علیه و آله آن را به حضرت فاطمه سلام الله علیهاعطا می‌فرمود .


ذکر

تعقیباتی است که بعد از هر نماز خوانده شود و آن بسیار است و ما در اینجا به چند امر از آن اکتفا می نماییم :

اوّل تسبیح حضرت فاطمه زهرا صلوات اللّه علیها است و احادیث در فضیلت این زیاده از حدّ و احصاء است از حضرت صادق علیه‌السلام منقول است که ما امر می‌کنیم کودکان خود را به تسبیح فاطمه سلام الله علیها چنانکه امر می‌کنیم ایشان را به نماز پس آن را ترک مکن که هر که مداومت نماید بر آن شقی و بدبخت نمی‌شود و در روایات معتبره وارد شده که ذکر کثیر که خدا در قرآن مجید به آن امر فرموده تسبیح حضرت فاطمه سلام الله علیها است و هر که بعد از هر نماز بر آن مداومت نماید خدا را بسیار یاد کرده و به آیه کریمه ((وَاذْکُرُوا اللّهَ ذِکْراً کَثیراً)) عمل نموده و به سند معتبر از امام محمّد باقر علیه‌السلام مرویست که هر که تسبیح فاطمه سلام اللّه علیها را بگوید و بعد از آن استغفار کند خدا او را بیامرزد و آن بر زبان صد هست و در میزان عمل هزار و شیطان را دور می‌کند و خدا را خوشنود می‌گرداند و به سندهای صحیح از حضرت صادق علیه‌السلام منقولست که هر که تسبیح فاطمه سلام الله علیها را بعد از نماز بگوید پیش از آنکه پاها را از هیئت نماز بگرداند آمرزیده شود و بهشت او را واجب گردد .

در حدیث معتبر دیگر فرمود که تسبیح فاطمه سلام الله علیها را بعد از هر نماز خواندن بهتر است نزد من از آنکه هزار رکعت نماز بگذارد در هر روزی و در روایت معتبر از حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام مرویست که عبادت الهی کرده نشده است به چیزی از تسبیح و تمجید که بهتر از تسبیح فاطمه سلام الله علیها باشد و اگر چیزی از آن بهتر می‌بود حضرت رسول صلی الله علیه و آله آن را به حضرت فاطمه سلام الله علیهاعطا می‌فرمود .

در کیفیّت آن اختلافی در احادیث هست و اشهر و اظهر آن است که سی و چهار مرتبه اَللّهُ اَکْبَرُ و سی و سه مرتبه اَلْحَمْدُلِلّهِ و سی و سه مرتبه سبحان اللهِ بگوید و در بعضی روایات سبحان اللهِ پیش از اَلْحَمْدُلِلّهِ وارد شده و بعضی از علماء جمع به این نحو کرده‌اند که بعد از نماز به طریق اوّل بخواند و در هنگام خواب رفتن به طریق ثانی و ظاهراً مطلقاً به طریق اوّل که مشهور است اَوْلی باشد و سنّت است که بعد از اتمام کردن یک نوبت لااِلهَ اِلا اللّهُ بگوید چنانکه از حضرت صادق علیه‌السلام مرویست که هر که بعد از هر نماز فریضه تسبیح فاطمه سلام الله علیها را بگوید و در عقب آن یک مرتبه لا اِلهَ اِلا اللّهُ بگوید خدا او را بیامرزد.

در حدیث صحیح از حضرت امام موسی علیه‌السلام منقول است که مؤمن می‌باید خالی نباشد از پنج چیز: مسواک و شانه و سجّاده که بر روی آن نماز کند و تسبیحی که در آن سی و چهار دانه باشد و انگشتر عقیقی و ظاهر آن است که خام و پخته هر دو خوب است و خام بهتر است

بهتر آن است که به تسبیح تربت حضرت امام حسین علیه‌السلام حساب آن را نگاه دارد و در جمیع اذکار سنّت است و پیوسته تسبیح تربت آن حضرت را با خود داشتن مستحبّ است و حرز از بلاها است و مورث ثواب بی انتها است و منقولست که در ابتدا حضرت فاطمه سلام الله علیها رشته ای از پشم تابیده بودند و بر آن گره‌ها زده بودند و به آن تسبیح می‌گفتند تا آنکه حضرت حمزة بن عبدالمطلّب رضی الله عنه شهید شد پس حضرت فاطمه سلام الله علیها از تربت قبر آن شهید بزرگوار خاک برگرفت و تسبیح ساخت و به آن تسبیح می‌کرد مردم نیز چنان کردند .

فضیلت تسبیح تربت امام حسین علیه‌السلام

و چون سیدالشهدا حسین بن علیّ علیهماالسلام شهید شد سنّت شد که از تربت آن امام مظلوم تسبیح سازند و با آن ذکر گویند از حضرت صاحب الامر علیه‌السلام مرویست که هر که تسبیح تربت امام حسین علیه‌السلام در دست داشته باشد و ذکر را فراموش کند ثواب ذِکر برای او نوشته می‌شود و از حضرت صادق علیه‌السلام منقول است که تسبیح تربت آن حضرت ذکر می‌کند و تسبیح می‌گوید بی آنکه آدمی بگوید و فرمود که یک ذکر یا استغفار که با آن گفته می‌شود برابر است با هفتاد ذکر که با چیز دیگر گفته شود و اگر بی ذکر بگرداند به هر دانه هفت تسبیح برای او نوشته می‌شود و به روایت دیگر اگر با ذکر بگرداند به هر دانه چهل حَسَنه برای او نوشته می‌شود و مروی است که حوریان بهشت چون ملکی را می‌بینند که به زمین می‌آید از او التماس می‌کنند که تسبیح و تربت حضرت حسین علیه‌السلام را برای ما بیاور .

هر که تسبیح تربت امام حسین علیه‌السلام در دست داشته باشد و ذکر را فراموش کند ثواب ذِکر برای او نوشته می‌شود و از حضرت صادق علیه‌السلام منقول است که تسبیح تربت آن حضرت ذکر می‌کند و تسبیح می‌گوید بی آنکه آدمی بگوید و فرمود که یک ذکر یا استغفار که با آن گفته می‌شود برابر است با هفتاد ذکر که با چیز دیگر گفته شود

در حدیث صحیح از حضرت امام موسی علیه‌السلام منقول است که مؤمن می‌باید خالی نباشد از پنج چیز: مسواک و شانه و سجّاده که بر روی آن نماز کند و تسبیحی که در آن سی و چهار دانه باشد و انگشتر عقیقی و ظاهر آن است که خام و پخته هر دو خوب است و خام بهتر است.

از حضرت صادق علیه‌السلام منقول است که هر که به تسبیح تربت قبر امام حسین علیه‌السلام یک تسبیح بگوید حق تعالی برای او چهار صد حسنه بنویسد و چهارصد گناه از او محو کند و چهارصد حاجت او را برآورد و چهارصد درجه برای او بلند کند و مروی است که مستحبّ است که رشته‌اش کبود باشد به رنگ آسمان و از بعضی روایات مستفاد می‌شود که زنان را به انگشتان شمردن افضل است و لکن احادیث فضیلت تربت مطلقاً اکثر و اقوی است .

دعاء بعد از فراغت از نماز

و در حدیث صحیح منقول است که چون حضرت صادق علیه‌السلام از نماز فارغ می‌شدند دست‌ها را بالای سر مبارک خود بلند می‌کردند و دعاء می‌نمودند و از امام محمد باقر علیه‌السلام مروی است که هر بنده ای که دست‌ها را به سوی خدا بلند کند حقّ تعالی شرم می‌کند که دست‌های او را خالی برگرداند پس چون دعا کنید دست‌ها را فرو میاورید مگر آنکه بر سر و روی خود بکشید.

فراوری : زهرا اجلال

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع :

سایت حوزه

سایت عرفان

کتاب بحار الانوار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.