تبیان، دستیار زندگی
این کتاب حاصل رویکردی یگانه و عمیقا فکرشده به موفقیت مالی و پیروزی رهبر پیشگام صنعت ژاپن و دنیاست که اصول موفقیت وی بیزمان است و آموزه هایش منبع گرانبهایی برای مدیران امروز و رهبران فردا.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نه برای لقمه ای نان

رمزورازهای موفقیت های مالی و شخصی از زبان موسس ناسیونال و پاناسونیک


این کتاب حاصل رویکردی یگانه و عمیقا فکرشده به موفقیت مالی و پیروزی رهبر پیشگام صنعت ژاپن و دنیاست که اصول موفقیت وی بی زمان است و آموزه هایش منبع گرانبهایی برای مدیران امروز و رهبران فردا.


موسس ناسیونال و پاناسونیک

اخلاق مدیریت روشن بین «نه برای لقمه ای نان» فلسفه موفقیت مالی و پیروزی شخصی نوشته کونوسوکه ماتسوشیتا، با ترجمه محمود متحد از سوی انتشارات کندوکاو روانه بازار نشر شده است.

در پشت جلد کتاب عنوان شده که این کتاب حاصل رویکردی یگانه و عمیقا فکرشده به موفقیت مالی و پیروزی شخصی یکی از ماهرترین مدیران کسب و کار در قرن گذشته است. رهبر پیشگام صنعت ژاپن و دنیا که اصول موفقیت وی بی زمان است و آموزه هایش منبع گرانبهایی برای مدیران امروز و رهبران فرداست.

برخی جملات کلیدی او که موسس برند ناسیونال بود و بسیاری از محصولات شرکتش با نام پاناسونیک در میان مردم شناخته می شود، بدین شرح است:

- در مدیریت هرگز تنها یک پاسخ وجود ندارد. در برابر یک صد نفر بازرگان، یک صد راه برای پرداختن به بازرگانی وجود دارد.

- احساس مسئولیت نسبت به جامعه ، هسته ی داد و ستد سالم را پدید می آورد.

- یک مرد داد و ستد باید با هر گونه وضع و حالی که در اثر دگرگونی های سریع پدید می آید رویارویی کند.

- با خود می اندیشیدم این که من صاحب شرکت هستم به این معنی نیست که همه آن به من تعلق دارد، هر یک از کارمندان باید خود را به عنوان یک مدیر شرکت بداند.

- ما لوازم برقی می سازیم، اما مردم مهمترین فراورده های ما هستند. شرکت ما بیش از آنکه لوازم برقی بسازد، آدم می سازد.

- مهم است به یاد بسپاریم که یک بازرگان شایسته باید یک شهروند ارجمند باشد. وفاداری به گروه هنگامی فضیلت به شمار می آید که با اندیشه مدنی و دلبستگی برای همنوعان سازگار باشد.

- مدیرانی که کارکنانشان را بجای دارایی به عنوان بدهی در نظر می گیرند در کارشان شکست می خورند.

- یک مدیر باید دست کم شصت درصد وقت خود را به پرورش توانایی های کارمندانش اختصاص دهد.

- هدف اصلی و راستین آگهی بازرگانی نه فشار آوردن برای بالا بردن میزان فروش که رساندن خبرهای خوش به آگاهی مردم است.

- بدترین کار بی اعتنایی به شکایت است.

- هر زمان که در تنگنا قرار گرفتیم، بجای تلف کردن وقت در سخن گفتن، باید بی درنگ به یافتن راه حل بپردازیم.

ما لوازم برقی می سازیم، اما مردم مهمترین فراورده های ما هستند. شرکت ما بیش از آنکه لوازم برقی بسازد، آدم می سازد.

بنابراین گزارش، ماتسوشیتا علت موفقیت خود را چنین توصیف می‌کند: «کلید کامیابی در پدید آوردن محصول، داشتن درجه دکترا، یا داشتن بودجه کلان در واحد پژوهش و گسترش نبود. بلکه در تلاش، زحمت کشیدن و عرق ریختن کارکنان شرکت بود». وی رویکردی جدید و متفاوت از زمان خود به کارکنان خود داشت. از نظر وی، سرمایه‌های یک سازمان، کارکنان آن هستند. توجه به «خرد گروهی»، «نظام بخشی»، «تعیین مأموریت سازمان»، از شیوه‌های مدیریتی وی به شمار می‌آیند؛ شیوه‌هایی که پس از گذشت چندین دهه از پیاده‌سازی آنها توسط ماتسوشیتا، در سازمانهای کنونی مطرح می‌گردند .

با توجه به نحوه زندگی و عملکرد ماتسوشیتا، وی علاوه بر خصوصیاتی همچون خلاقیت، خطر پذیری، تلاش، فروتنی که ویژگی مشترک کارآفرینان دیگر نیز می‌باشد، دارای ویژگی فوق‌العاده‌ای بود که می‌توان آن را رمز موفقیت وی نامید و آن هم «ظرفیت بالا برای برانگیختن دیگران است».

«خدمت به مردم»: فراهم آوردن فراورده‌ها و خدمات با کیفیت بالا به قیمت عادلانه و معقول تا از این راه به راحتی زندگی و شادمانی مردم در سراسر جهان یاری داده شود.«انصاف و امانت»: منصف بودن در همه داد و ستد‌های بازرگانی و رفتار شخصی و همواره به داوری‌های آزاد پرداختن و رها شدن از پیش پندارها. «کار گروهی برای غایت همگانی»: گردآوری تواناییها و قدرت اراده برای انجام دادن هدف‌های مشترک در فضای اعتماد متقابل و رعایت کامل آزادی و استقلال فردی. «کوشش خستگی ناپذیر برای بهتر کارکردن. احترام به حقوق دیگران، حفظ نظم اجتماعی. «همسازی با قوانین طبیعی»: پیروی از قوانین طبیعی و سازگار ساختن اندیشه و عمل با اوضاع در حال تحول و دگرگونی، تا از این راه در همه کوششها، پیشرفت و کامیابی تدریجی ولی پیوسته باشد و حق‌شناسی در برابر نعمت‌ها.» از جمله اصول مدیریتی وی محسوب می شود.

کتاب«نه برای لقمه ای نان»  در دو بخش تنظیم شده که در بخش اول «منابع انسانی، خرد جمعی، مدیریت خلاق، روحیه خدمتگذاری، مسئولیت اجتماعی، چالش و رشد، مدیر ایده آل عناوین فصل های بخش اول هستند و در بخش دوم با سرفصل هایی چون:«شکستی در کار نیتس، دردسرهای شهرت، شراکت بدفرجام، اولویت با مشتری است، دروازه شیطان، رهبران فردا و...» مواجه می شویم.

این کتاب 160 صفحه ای با قیمت 5هزار تومان منتشر شده است.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: خبرآنلاین