تبیان، دستیار زندگی
یک کارت تبریک دست ساز می تواند هدیه جالبی برای یک دوست باشد به خصوص اگر کاغذ آن را خودتان در خانه با هر شکل و رنگ دلخواه درست کرده باشید... ...ماده اولیه این کاغذ چیزی نیست به جز شانه تخم مرغ
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خودمان کاغذ بسازیم!

خودمان کاغذ بسازیم!

یک کارت تبریک دست ساز می تواند هدیه جالبی برای یک دوست باشد به خصوص اگر کاغذ آن را خودتان در خانه با هر شکل و رنگ دلخواه درست کرده باشید!

ماده اولیه این کاغذ چیزی نیست به جز شانه تخم مرغ!

البته قبل از شروع کار لازم است که با استفاده از قاب های قدیمی موجود در منزل، دو عدد پالت مناسب برای کاغذتان بسازید.

انجام این کار بسیار ساده است و فقط کافیست شیشه قاب را بردارید. به جای آن توری فلزی یا پلاستیکی را محکم و کشیده به قاب منگنه نمایید. همچنین از قاب دیگری که کوچک تر است و شیشه آن برداشته شده به عنوان قالب استفاده نمایید.

به این ترتیب تمامی آن چه برای تهیه کاغذ نیاز دارید عبارتست از:

خودمان کاغذ بسازیم!

یک عدد شانه تخم مرغ

خودمان کاغذ بسازیم!

یک عدد اسفنج

خودمان کاغذ بسازیم!

یک عدد دستگاه مخلوط کن

خودمان کاغذ بسازیم!

یک قاشق برای صاف کردن سطح کاغذ

خودمان کاغذ بسازیم!

دو عدد پالت و یک قالب تهیه دیده شده در بالا

خودمان کاغذ بسازیم!

قبل از شروع کار و استفاده از مخلوط کن بهتر است این نکته متذکر شود که سعی کنید برای این کار از مخلوط کنی قدیمی که در آشپزی کاربرد ندارد استفاده نمایید چون احتمالا بعد از انجام این کار دیگر مناسب برای مواد غذایی نباشد!

بسیار خب! برای شروع کار شانه های تخم مرغ را با دست پاره کرده و تا جای ممکن ریز کنید. آن ها را در مخلوط بریزید و به مقدار دو برابر حجم کاغذ ها به آن آب اضافه نمایید. دقت کنید هر چه آب بیش تر باشد بهتر است و نگران زیاد شدن آن نباشید چون در نهایت این آب گرفته می شود.

خودمان کاغذ بسازیم!خودمان کاغذ بسازیم!

اکنون یک... دو ... سه! مخلوط کن را روشن نموده تا شروع به ترکیب نمودن کاغذ با آب کند. برای نتیجه بهتر این کار را در سرعت های مختلف انجام دهید و هر چه زمان بیشتری مخلوط شوند نتیجه بهتر و یک دست تر خواهد بود.

بهتر است در حین کار، گاهی دستگاه را خاموش کرده تا مواد ته نشین شده و دوباره مجدد روشن نمایید. توجه مهم این که: در حین کار حتما درب مخلوط کن را نگاه دارید وگرنه ممکن است کار دستتان بدهد!

خودمان کاغذ بسازیم!

بعد از مدتی مخلوط نمودن مایعی خمیر مانند حاصل می شود. اکنون پالتی را که درست کرده اید بر روی سینک ظرفشویی قرار دهید قاب خالی را روی آن قرار دهید. خمیر کاغذ را آهسته روی توری بریزید.

خودمان کاغذ بسازیم!خودمان کاغذ بسازیم!

سعی کنید خمیر را تا جای ممکن یک نواخت درون قاب بریزید. هنگامی که قاب تقریبا پر شد به کمک یک قاشق سطح آن را صاف کنید و پستی بلندی ها را یک نواخت سازید. البته در این مرحله خیلی به خمیر فشار وارد نکنید و این کار را آهسته انجام دهید.

خودمان کاغذ بسازیم!

بعد از آن که سطح خمیر یکدست شد می توانید خیلی با احتیاط قاب خالی را بردارید. اگر مشاهدده نمودید که سطح خیلی صاف نشد اشکالی ندارد کمی ناهمواری کاغذتان را زیبا می کند اما اگر ناهمواری ها زیاد بود باز هم نگران نشوید! خمیر را دوباره به مخلوط کن برگردانده و مجددا هم بزنید.

خودمان کاغذ بسازیم!

در این مرحله پالت دیگر را بر روی خمیر قرار می دهیم. بعد از کمی فشردن دو پالت به یکدیگر، اسفنج را روی سطح تور قرار دهید و کمی فشار دهید. با انجام این کار می بینید که مانده آب درون خمیر نیز خارج می شود، دقت کنید که اسفنج را بر روی تور نکشید و نقطه به نقطه فشار را وارد کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که دیگر صدای چکیدن آب از خمیر را نشنوید.

خودمان کاغذ بسازیم!

بعد از انجام این کار مرحله خشک سازی فرا رسیده است. برای این منظور پالت روی خمیر را برداشته و آن را با توری ساده جایگزین می کنیم. اکنون با یک حرکت تکنیکی مجموعه پالت، خمیر و توری را برگردانده به گونه ای که پالت روی خمیر آید.

خودمان کاغذ بسازیم!

بهترین وضعیت برای خشک شدن کاغذ این است که بر روی لبه های آن فشاری باشد. ما برای این منظور جعبه ابزاری را بر روی قاب دور پالت قرار دادیم. شما می توانید از کتاب یا هر چیز سنگین دیگری استفاده نمایید.

از این جا به بعد زمان خودش کار ها را پیش می برد و خمیر شما بعد از خشک شدن تبدیل به کاغذ می شود. در نهایت می توانید با کمی اتو کردن کاغذ از خشک شدن آن مطمئن شوید.

خودمان کاغذ بسازیم!

بعد از این که احساس کردید به قدر کافی در درست کردن کاغذ مهارت پیدا کردید می توانید با استفاده از گواش و یا رنگ های خورراکی به تهیه کاغذ رنگی بپردازید. هم چنین اگر از کاغذتان جهت ساخت کارت تبریک استفاده می کنید اضافه کردن مقداری گلبرگ خشک شده به خمیرتان می تواند آن را زیباتر کند!

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه : سارا قیصری

تنظیم : اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

دست مقوایی

گنبد هندسی کاغذی

چگونه کاغذ بسازیم