تبیان، دستیار زندگی
صفحه نمایش های LCD، دارای یک لایه فیلم پلاریزه بر روی صفحه هستند، این لایه است که ما را قادر می سازد، تصاویری که در صفحه نمایش موجود می باشد را مشاهده کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صفحه نمایش کاملا شخصی


صفحه نمایش های LCD، دارای یک لایه فیلم پلاریزه بر روی صفحه هستند، این لایه است که ما را قادر می سازد، تصاویری که در صفحه نمایش موجود می باشد را مشاهده کنیم. در صورتی که این لایه در صفحه نمایش موجود نباشد، ما نیز نمی توانیم تصاویر موجود بر روی صفحه نمایش را مشاهده کنیم.

صفحه نمایش کاملا شخصی

در صورتی که لایه پلاریزه از روی صفحه نمایش حذف شود، هیچ چیزی بر روی صفحه نمایش را نمی توان مشاهده کرد و  همه افرادی که به صفحه نمایش نگاه می کنند، آن را تنها به صورت یک صفحه سفید خواهند دید.

اما اگر لایه پلاریزه را مقابل  صورت و چشم قرار دهید، تصاویر موجود بر روی صفحه نمایش را مشاهده می کنید. پس با توجه به مطالبی که گفته شد ، مشاهده تصاویر موجود بر روی صفحه نمایش، تنها در صورتی امکان پذیر است که  از یک لایه پلاریزه استفاده شود. حال این لایه بر روی مانیتور قرار میگیرد یا به صورت عینک بر روی صورت شما مورد استفاده قرار می گیرد.

برای ساخت عینک، شما می توانید لایه پلاریزه را از روی صفحه نمایش Monitor  خود حذف کرده، سپس در یک فریم عینک قرار دهید. به این ترتیب با استفاده از عینک تنها شما قادر به تماشای صفحه نمایش خواهید بود. این در حال است که سایرین صفحه نمایش را به صورت سفید می بینند.  با این روش شما می توانید یک کامپیوتر کاملا شخصی داشته باشید که برای همه قابل استفاده نیست!

یک روش ساده هم وجود دارد که می توانید، صفحه نمایش خود را از دید سایرین محفوظ دارید، برای انجام این کار شما به یک عینک ، Monitor قدیمی و مقداری تینر نیاز دارید.

در مرحله اول شما باید پیچ  های موجود در پشت Monitor را باز کنید.

صفحه نمایش کاملا شخصی

سپس Monitor را به سمت  صفحه نمایش برگردانید و به کمک یک کاتر، لبه بیرونی دستگاه را برش دهید. به این ترتیب می توانید لایه رویی صفحه نمایش را از آن جدا سازید. بر روی  قسمت رویی صفحه نمایش دو لایه فیلم نازک موجود است.

صفحه نمایش کاملا شخصی

در لایه اول، یک فیلم ضد رفلکس نور قرار دارد که ما به  آن نیازی نداریم. به همین علت این لایه را جدا کنید(در صورتی هم که  این لایه خراب یا تکه تکه شد، مشکلی به وجود نمی آید. در لایه دوم تلق پلاریزه شده ای قرار دارد که ما به آن نیاز داریم. پس آن  این لایه را باید از روی صفحه نمایش جدا کرد.

صفحه نمایش کاملا شخصی

نکته قابل توجه در رابطه با این لایه این است که، فیلم توسط یک چسب قوی به صفحه نمایش متصل شده است. بنابراین در هنگام جدا سازی باید دقت کرد و باید آن را به آرامی از روی صفحه نمایش جدا ساخت.

حال نوبت این است که چسب موجود بر روی صفحه نمایش را از بین ببرید. به همین منظور باید ابتدا صفحه نمایش را به کمک تینر کاملا تمیز نمایید. اما در صورتی که چسب موجود بر روی صفحه نمایش از بین نرفت ، شما می توانید  تکه هایی از دستمال کاغذی را با تینر خوب مخلوط کنید، سپس دستمال کاغذی های آعشته به تینر را بر روی  صفحه نمایش قرار داده و فرصت دهید تا زمانی را بر روی آن باقی بماند. حال می توانید Monitor را ببندید.

در صورتی که لایه پلاریزه از روی صفحه نمایش حذف شود، هیچ چیزی بر روی صفحه نمایش را نمی توان مشاهده کرد و همه افرادی که به صفحه نمایش نگاه می کنند، آن را تنها به صورت یک صفحه سفید خواهند دید

با این عمل چسب موجود بر روی صفحه نمایش مقداری حالت چسبناک بودنش را از دست داده و شل می گردد و شما قادر به پاک کردن آن از روی صفحه نمایش هستید.

حال باید عینک مخصوص را برای خود بسازید به منظور ساخت عینک مجهز به لایه پلاریزه، نیاز به یک فریم عینک دارید. برای ساخت  عینک مناسب، می توانید از فریم عینک سه بعدی نیز استفاده کنید.

ابتدا قاب عینک را باز کرده، و بعد عینک و شیشه آن را اسکن کنید. این کار برای این است که بدانید چه اندازه از لایه را برای قرار گرفتن درون عینک ببرید . سپس لایه برش خورده را درون فریم عینک قرار دهید.

به این ترتیب با برداشتن لایه پلاریزه از Monitor و می توانید با استفاده از عینک ساخته شده، صفحه نمایش را مشاهده کرده و سیستم خود را کاملا خصوصی کنید!

فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Intractable

aviom

"Refog Personal Monitor for Mac" by: Robin Seaver, USA, MN