تبیان، دستیار زندگی
در قسمت قبل (لینک تردستی 1 ) دو تردستی جالب آشپزخانه ای را تقدیم حضور شما کردیم. در این قسمت با دو نمونه جالب دیگر همراه شما دوستان ...عزیز هستیم
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تردستی در آشپزخانه (2)

تردستی در آشپزخانه (2)

در قسمت قبل  دو تردستی جالب آشپزخانه ای را تقدیم حضور شما کردیم. در این قسمت با دو نمونه جالب دیگر همراه شما دوستان عزیز هستیم.

جلیقه نجاتی از پوست پرتقال:

تردستی در آشپزخانه (2)

به نظر شما پرتقال با پوست سنگین تر است یا بدون آن پوست؟
حتما الان با خودتان می گویید چه سوال بی ربطی! خب معلوم است با پوست سنگین تر است. اگر این طور فکر می کنید ظرفی را پر از آب کرده و یک پرتقال با پوست و یک پرتقال بدون پوست را در آن بیاندازید. حدس می زنید چه اتفاقی بیفتد؟
بله همان طور که خواهید دید در نهایت تعجب، پرتقال بدون پوست به زیر آب رفته و پرتقالی که دارای پوست است مثل یک شناگر ماهر روی آب می ماند!
تردستی در آشپزخانه (2)

اما علت این پدیده چیست؟ اگر به دقت به پوست پرتقال نگاه کنید می بینید که کیسه های خیلی ریزی در آن وجود دارند که هوا درون آن ها محبوس است.

این کیسه های کوچک درست مثل جلیقه نجات عمل کرده و باعث می شوند پرتقال روی آب شناور بماند، اما بقیه میوه هایی که این جلیقه های کوچک را ندارند و شنا هم بلد نیستند به راحتی به زیر آب رفته و غرق می شوند!

تردستی در آشپزخانه (2)   تردستی در آشپزخانه (2)

توجیه علمی این اتفاق بر می گردد به صدها سال قبل و به دانشمند معروفی به نام ارشمیدس. احتمالا شما نیز نام این دانشمند را همراه با جمله معروف "یافتم! یافتم!" وی در حمام شنیده اید!

اما آنچه که وی یافته بود مسلما سنگ پا نبوده! بلکه در واقع یکی از مهم ترین قوانین فیزیک که امروزه در ساخت انواع شناور هایی همچون کشتی کاربرد دارد، بوده است.

وی در آن روز به یاد ماندنی وارد وانی پر از آب شد و مشاهده کرد که با ورودش به آن مقدار زیادی از آب به بیرون سرازیر شد. به این ترتیب وی کشف کرد که از آن جایی که وی به جای آن حجم آب خالی شده، قرار گرفته از جانب آب درون وان به وی نیرویی وارد می شود که موجب احساس سبکی در وی شده و این نیرو برابر است با وزن آب خالی شده از وان!

این نیرو که پس از آن نیروی ارشمیدس نام گرفت در محاسبات اجسام شناور در آب به شدت به کار می رود. حال اگر وزن جسمی از وزن آب خالی شده کمتر باشد آن جسم روی آب شناور می شود و اگر بیشتر باشد غرق می شود.

راستی آیا می دانید میزان آب خارج شده به چه عاملی بستگی دارد؟

دستان جادویی :

دوست دارید با کمی تردستی دوستانتان را حسابی شگفت زده کنید؟ انجام این کار خیلی ساده و در عین حال جالب است. وسایل زیر را آماده کرده تا با هم همراه شویم:

دو کاسه آب کوچک
مقداری نشاسته
مقداری بتادین
یک عدد قرص جوشان ویتامین ث

تردستی در آشپزخانه (2)

 

تردستی در آشپزخانه (2)

ابتدا نشاسته را در یک کاسه آب حل نموده. در کاسه آب دیگر چند قطره بتادین ریخته تا رنگ آب زرد شود. یکی از دست هایتان را درون محلول نشاسته فرو برده و بعد آن را در ظرف آب و بتادین قرار دهید. بله در نهایت شگفتی رنگ آب تغییر می کند و آبی تیره می شود!

حال دستتان را بیرون آورده و با دست دیگر قرص ویتامین ث را نگاه دارید و وارد آب و بتادین نمایید.

آنچه مشاهده خواهید کرد بازگشت آب به حالت اول یعنی به رنگ شفاف می باشد!! و درست این جا است که تمامی حاضران شما را با دست و سوت تشویق خواهند کرد!

اما چطور همچین چیزی ممکن است؟

بتادین حاوی ماده ای به نام ید است. این ماده در کنار نشاسته واکنش داده و تغییر رنگ می دهد. اما ویتامین ث حالت اسیدی دارد و نشاسته را خنثی نموده و برای همین آب دوباره شفاف می شود.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه : سارا قیصری

تنظیم : اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

تردستی در آشپزخانه (1)

حلقه جادویی

کاردستی های علمی (1)