تبیان، دستیار زندگی
همواره پیش از هر انتخاباتی امام خمینی (ره) در پیام هایی خطاب به مردم توصیه های مهم و راهبردی را برای مردم و نامزدها کرده اند که این توصیه ها نقش مؤثری در انتخاب مردم داشته است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام:مردم در انتخابات آزادند


همواره پیش از هر انتخاباتی امام خمینی (ره) در پیام هایی خطاب به مردم توصیه های مهم و راهبردی را برای مردم و نامزدها کرده اند که این توصیه ها نقش مؤثری در انتخاب مردم داشته است.


مردم در انتخابات آزادند

به گزارش خبرآنلاین، با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و آغاز جمهوری اسلامی انتخابات های متعددی در کشور برگزار شده است به طوری که مردم به طور متوسط هر سال یکبار پای صندوق های رأی حاضر شده اند.

انتخابات مجلس بخشی از انتخابات های متعدد در کشور است که تا کنون هشت دوره از آن برگزار شده است که در هر کدام از این انتخابات ها کشور در شرایط خاص و حساسی قرار داشته است و بر همین اساس حضرت امام خمینی (ره) و پس از رحلت ایشان مقام معظم انقلاب پیش از برگزاری آن در پیام هایی راه مجلس را برای مردم معرفی کرده و مردم را در نحوه انتخاب اصلح کمک کرده اند.

سه دوره نخست مجلس شورای اسلامی را با توجه به پیروزی انقلاب و همچنین جنگ تحمیلی می توان حساس ترین انتخابات های مجلس شورای اسلامی در ایران خواند.

امام خمینی در سه دوره نخست انتخابات مجلس پیام های مختلفی را برای مردم داشتند که هم اکنون پس گذشت سال ها نیز این پیام ها نشان دهنده خط و مشی مجلس بوده و افزون بر این که ویژگی های بازر نماینده واقعی را معرفی می کند مردم را نیز برای مقابله با دسیسه های دشمنان کمک می کند.

مردم مبادا خیال کنند که مبارزات انتخاباتی عبارت از این است که به دیگران بد بگویندو کارشکنی بکنند

امام خمینی در پیامشان برای انتخابات مجلس در سال 58 به مردم تاکید کردند: تا آنجایی که من شاهد انتخابات در ایران بودم، از زمان قبل از رضاشاه، سالهای طولانی که شاهد بودم انتخابات را، انتخاب آزاد در ایران نبود. منتها انتخابات یکوقت با زور خوانین بلاد و مالکین بلاد انجام می‌گرفت، و زمان رضاشاه که دست آنها کوتاه شد، تحت کنترل رضاشاه بود، و دیگر مجلسی در کار نبود به جز انتصاباتی که از اشخاص معلوم، و در زمان محمدرضا بدتر از او شد.

من می‌توانم ادعا کنم که انتخابات در این سال، تنها انتخاباتی است که به رأی مردم و بدون فشار کسی و بدون اینکه دخالت داشته باشند اشخاص در آرای مردم، انجام خواهد گرفت؛ لکن من از همه قشرها، از همه ملت می‌خواهم که آداب اسلامی خودشان را نسبت به همه امور، خصوصاً در انتخابات حفظ کنند و مبادا خیال کنند که مبارزات انتخاباتی عبارت از این است که به دیگران بد بگویندو کارشکنی بکنند.

لزوم داشتن تخصص و دید سیاسی نمایندگان مجلس و کافی نبودن تعهد

امام خمینی در پیام هایشان پیش از انتخابات مجلس دوم بر تفاهم گروهها و جریانات سیاسی، برابری رأی مردم، کراهت داشتن تحصیل مقام، دخالت دانشگاهها و دانشگاهیان در امر انتخابات و ضرورت شناخت رأی دهندگان به کاندیدای مورد نظر تأکید داشتند و نامزدها را به پرهیز از روش های غیرشرعی در تبلیغات، هرگونه تخریب رقبا توصیه می کردند.

همچنین امام در پیام هایشان دولتمردان را به پرهیز از برگزاری انتخابات فرمایشی مانند رژیم سابق توصیه و می کردند و معتقد بودند انحراف و تخلف در میان برگزار کنندگان انتخابات منجر به لطمه خوردن اسلام خواهد شد.

امام در بخش های دیگری از پیام های انتخاباتیشان در دور دوم مجلس بر لزوم داشتن تخصص و دید سیاسی نمایندگان مجلس و کافی نبودن تعهد و تفاوت نداشتن روحانی و غیرروحانی در مورد نمایندگان مجلس تأکید داشتند و دخالت مردم در انتخابات را منجر به سلامت مجلس می دانستند.

امام در سخنانشان دخالت مردم در انتخابات را عنوان عاملی مهم در جهت برگزاری انتخابات سالم می دانستند و در واقع اعتقاد داشتند که هرچه تعداد بیشتری از مردم در این امر مشارکت داشته باشند، ضریب خطا و امکان تقلب در انتخابات کمتر خواهد شد و به عبارتی دیگر ایشان به نظارت عامه مردم بر روند انتخابات، اعتقاد کامل داشتند.

مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند و هیچ فرد و یا گروه و دسته‏اى حق تحمیل فرد و یا افرادى را به مردم ندارند. جامعه اسلامى ایران، که با درایت و رشد سیاسى خود جمهورى اسلامى و ارزشهاى والاى آن و حاکمیت قوانین خدا را پذیرفته‏اند و به این بیعت و پیمان بزرگ وفادار مانده‏اند، مسلّم قدرت تشخیص و انتخاب کاندیداى اصلح را دارند

مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند

امام خمینی در فروردین ماه سال 67 پیش از برگزاری انتخابات مجلس سوم در پیامی خطاب به ملت ایران فرمودند:

در آستانه انتخابات سومین دوره مجلس شوراى اسلامى هستیم، گمان نمى‏کنم که نقش و اهمیت انتخابات و مجلس شوراى اسلامى بر کسى پوشیده باشد، بحمد اللَّه هر چه از عمر با برکت انقلاب شکوهمند اسلامى ما مى‏گذرد، مردم مسلمان و متعهد کشورمان به اهمیت حضور و نقش تعیین‏کننده خود در تمامى صحنه‏هاى انقلاب آشناتر مى‏شوند، و راز دوام و بقا و استحکام قیام الهى خود را بهتر کشف مى‏نمایند.

هم اکنون، با توجه به آگاهى و شعور بالاى سیاسى مردم خداجوى ایران، شاید ضرورتى به یادآورى اهمیت شرکت در انتخابات نباشد؛ ولى براى احتیاط در اداى تکلیف شرعى- سیاسى خود نکاتى را متذکر مى‏شوم:

1- از آغاز انقلاب تا کنون، یکى از اهداف شوم و پلیدى که همواره مورد توجه استکبار جهانى و نوکران خارجى و داخلى آنان بوده است دور کردن مردم از صحنه‏هاى انقلاب و گسستن پیوندهاى پولادین آنان با آرمانهاى اجتماعى- سیاسى اسلام بوده است؛ که در راه تحقق آن به انواع حیله‏ها و ترفندهاى گوناگون متوسل شده‏اند؛ که بحمد اللَّه سرشان به سنگ خورده است و ملت پیروز و سرافراز ایران با نمایش قدرت عظیم خود در حوادث گوناگون انقلاب این حقیقت و واقعیت را به اثبات رسانیده و نشان داده‏اند که از دریاى خروشان وحدت و انسجام آنان چیزى کم نشده و نخواهد شد و جهانخواران ان شاء اللَّه تا ابد حسرت گسستن اتحاد مقدس مردم ما را به گور خواهند برد.

مردم در انتخابات آزادند

بعید به نظر نمى‏رسد که در این روزها یکى از اهداف شرارتهاى اخیر صدامیان در تهدید و ارعاب و ادامه بمبارانها و موشک‏باران مناطق مسکونى، علاوه بر سرپوش نهادن بر شکستهاى پیاپى خود در صحنه‏هاى نبرد، رسیدن به این هدف باشد که حضور مردم را تحت الشعاع این جنایات قرار دهد و از هم اکنون هم باید مطمئن باشیم رسانه‏هاى استکبارى از عدم حضور مردم در صحنه انتخابات سخنها خواهند گفت و با تحلیلهاى موذیانه و القائات توأم با تهدید و ارعاب تلاش خواهند نمود ذهنها را به مسائل دیگر معطوف نمایند. غافل از آنکه امت اسلامى ایران سالهاست نشان داده‏اند که از این هیاهوها نمى‏ترسند و مقاوم و استوار در مقابل تمام ابرقدرتها و قدرتها مى‏ایستند و به یارى خداوند متعال، ملت شریف ایران با حضور گسترده خود انتخابات را در موعد مقرر و با قدرت و قاطعیت برگزار مى‏کنند و مطمئناً در زیر موشک و بمب هم اگر قرار بگیرند، به پاى صندوقها مى‏روند و به تکلیف شرعى و الهى خود عمل خواهند نمود.

و این جانب تحت هر شرایطى در انتخابات شرکت مى‏کنم و ان شاء اللَّه دنیا خواهد دید که مردم عزیز ایران چگونه حماسه حضور گذشته خویش را در سراسر میهن اسلامى تکرار خواهند کرد.

2- همان طور که بارها گفته‏ام، مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند و هیچ فرد و یا گروه و دسته‏اى حق تحمیل فرد و یا افرادى را به مردم ندارند. جامعه اسلامى ایران، که با درایت و رشد سیاسى خود جمهورى اسلامى و ارزشهاى والاى آن و حاکمیت قوانین خدا را پذیرفته‏اند و به این بیعت و پیمان بزرگ وفادار مانده‏اند، مسلّم قدرت تشخیص و انتخاب کاندیداى اصلح را دارند. البته مشورت در کارها از دستورات اسلامى است و مردم با متعهدین و معتمدین خویش مشورت مى‏نمایند و افراد و گروهها و روحانیون در حد تذکرات قبلى در حوزه خود مى‏توانند کاندیدا معرفى نمایند؛ ولى هیچ کس نباید توقع داشته باشد که دیگران اظهار نظر و اظهار وجود نکنند.

درنگِ امروز فرداى اسارتبارى را به دنبال دارد. امروز باید لباس محبت دنیا را از تن بیرون نمود، و زره جهاد و مقاومت پوشید، و در افق طلیعه فجر تا ظهور شمس به پیش تاخت و ضامن بقاى خون شهیدان بود

مجلس خانه همه مردم و امید مستضعفین است

در هر حال، مردم با بصیرت و درایت و تحقیقْ کاندیداها را شناسایى کرده، و به‏ سوابق و روحیات و خصوصیات دینى- سیاسى نامزدهاى انتخاباتى توجه نمایند. مردم شجاع ایران با دقت تمام به نمایندگانى رأى دهند که متعبد به اسلام و وفادار به مردم باشند و در خدمت به آنان احساس مسئولیت کنند، و طعم تلخ فقر را چشیده باشند، و در قول و عمل مدافع اسلام پابرهنگان زمین، اسلام مستضعفین، اسلام رنجدیدگان تاریخ، اسلام عارفان مبارزه جو، اسلام پاک طینتان عارف، و در یک کلمه، مدافع اسلام ناب محمدى- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- باشند. و افرادى را که طرفدار اسلام سرمایه دارى، اسلام مستکبرین، اسلام مرفهین بى‏درد، اسلام منافقین، اسلام راحت طلبان، اسلام فرصت طلبان، و در یک کلمه، اسلام امریکایى هستند طرد نموده و به مردم معرفى نمایند. و از آنجا که مجلس خانه همه مردم و امید مستضعفین است، در شرایط کنونى نباید کسى انتظار داشته باشد که حتماً نمایندگان باید از گروه و صنف خاصى باشند. باید توجه داشت که هنوز خیلى از مسائل وجود دارد که به نفع محرومین باید حل و فصل شود. و تمیز بین کسانى که در تفکر خود خدمت به اسلام و محرومان را اصل قرار داده‏اند، با دیگران کار مشکلى نیست.

انتخابات

3- نصیحتى است از پدرى پیر به تمامى نامزدهاى مجلس شوراى اسلامى که سعى کنید تبلیغات انتخاباتى شما در چارچوب تعالیم و اخلاق عالیه اسلام انجام شود؛ و از کارهایى که با شئون اسلام منافات دارد جلوگیرى گردد. باید توجه داشت که هدف از انتخابات در نهایتْ حفظ اسلام است. اگر در تبلیغات حریم مسائل اسلامى رعایت نشود، چگونه منتخبْ حافظ اسلام مى‏شود. باید سعى شود تا خداى ناکرده به کسى توهین نگردد؛ و در صورتى که رقیب انتخاباتى به مجلس راه یافت، به دوستى و برادرى، که چیزى شیرینتر از آن نیست، لطمه‏اى نخورد.

ملت شهیدپرور ایران بدانند این روزها روز امتحان الهى است. روز پرخاش علیه کسانى است که با اسلام کینه دیرینه دارند. روز انتقام از کفر و نفاق است. روز فداکارى است. امروز روز عاشوراى حسینى است. امروز ایران کربلاست، حسینیان آماده باشید. «جَهِّزُوا أَنفُسَکُم بِالصَّلاحِ و السِّلاحِ» «1». نهراسید. که نمى‏هراسید، کمربندهاتان را محکم کنید. اى آزادگان و احرار بپاخیزید. قدرتهاى بزرگ شرق و غرب مى‏خواهند شما را در زیر چکمه‏ها و چنگالهاى کثیف و خونین خود خُرد کنند که حتى آخ هم نگویید. امروز روز مقاومت است. چنان بر صدام و امریکا و استکبار غرب سیلى زنید که برق آن چشمان استکبار شرق را کور کند. امروز روز درنگ نیست. امروز روز صیقل انسانیتِ انسانهاست. روز جنگ است. روز احقاق حق است. و حق را باید گرفت. و انتظار آنکه جهانخواران ما را یارى کنند بیحاصل است. امروز روز حضور در حجله جهاد و شهادت و میدان نبرد است. روز نشاط عاشقان خداست. روز جشن و سرور عارفان الهى است. امروز روز نغمه سرایى فرشتگان در ستایش انسانهاى مجاهد ماست.

درنگِ امروز فرداى اسارتبارى را به دنبال دارد. امروز باید لباس محبت دنیا را از تن بیرون نمود، و زره جهاد و مقاومت پوشید، و در افق طلیعه فجر تا ظهور شمس به پیش تاخت و ضامن بقاى خون شهیدان بود.

فرزندانم، دشمن در بمباران شیمیایى مناطق مسکونى نهایت قساوت و درندگى خود را نشان داده است و با حمله شیمیایى به مردم بى‏دفاع عراق حتى پایه‏هاى حمایت حامیان خود را نیز سست نموده است؛ به سوى جبهه‏ها هجوم برید تا ضربات پى در پى شما توان و امان او را بگیرد، که ان شاء اللَّه پیروز خواهید شد.

بخش سیاست تبیان


منبع:خبر آنلاین