تبیان، دستیار زندگی
حسن غفوری فرد، سرلیست ائتلاف راه ملت، پیروان ولایت و کاندیدای این روزهای انتخابات به رقیبانش توصیه می کند به اخلاق انتخاباتی پایبند باشند و پس از انتخابات رقابت ها را به رفاقت تبدیل کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غفوری فرد در گفت و گوی اختصاصی با تبیان:

کاندیداها به نتیجه آرای مردم تمکین کنند


حسن غفوری فرد، سرلیست ائتلاف "راه ملت، پیروان ولایت" و کاندیدای این روزهای انتخابات به رقیبانش توصیه می کند به اخلاق انتخاباتی پایبند باشند و پس از انتخابات رقابت ها را به رفاقت تبدیل کنند.

او با پیش بینی مشارکت 60 درصدی مردم در انتخابات پیش رو، معتقد است با حضور گسترده مردم می توان به دنیا ثابت کرد نظام ما از پشتوانه قوی مردمی برخوردار است و این موضوع در تعاملات جهانی با کشورمان موثر است.

غفوری فرد

مشروح گفت و گوی تبیان با دکتر حسن غفوری فرد را در زیر می خوانید:

-به نظر شما به عنوان یکی از کاندیداهای حاضر در عرصه انتخابات، فارغ از رقابت ها و فعالیت های سیاسی اهمیت رعایت احترام اشخاص و جریانات را در این فضا چطور ارزیابی می کنید؟

هدف ما به عنوان یک کشور اسلامی و فرهنگی از حضور در صحنه های سیاسیف اجرایی و مدیریتی خدومت به مردم و انجام وظیفه شرعی است لذا رعایت معیارهای اسلامی و اخلاقی برای ما در درجه اول اولویت قرار دارد. ضمن اینکه بی اخلاقی ها انتخابات را از فضای رقابت سالم دور می کند.

علاوه بر این با توجه به بلوغ و آگاهی سیاسی مردم این تخریب ها اثرگذار نخواهد بود و حتی گاهی اثر عکس خواهد داشت چرا که مردم به کسانی که بداخلاقی سیاسی مس کنند و برای اثبات خود دست به تخریب دیگری می زنند اقبالی نشان نمی دهند. بنابراین این امکان تقریبا وجود ندارد که کاندیداها از این روش رای بیشتری برای خود کسب کنند. ضمن اینکه اگر کسی بداخلاقی و تخریب می کند معنایش این است که صلاحیت لازم را ندارد زیرا اگر چنین بود به معرفی ظرفیت های مثبت خود برای مردم می پرداخت.

مردم علاقه دارند ببینند یک کاندیدا چه برنامه، سوابق و خدماتی داشته و از چه ظرفیت، خلاقیت و شایستگی برخوردار است. بنابراین مردم به مثبتات رای می دهند و کاندیداها هم اگر تنها رای گرفتن از مردم برایشان اهمیت دارد بهتر است برای نفع خودشان هم که شده به اثبات شایستگی های خود بپردازند.

آنچه ایشان به عنوان رقابتی بودن انتخابات مطرح کردند حضور افراد و سلیقه های مختلف است. قطعا اگر یک یا دو لیست در انتخابات پیش رو حضور می یافتند این رقابت محقق نمی شد. بر همین اساس ما ائتلاف بزرگ اصولگرایان را شکل دادیم که پاسخی به مطالبه ایشان بود اما به خاطر تکدر خاطر آیت الله مهدوی کنی به "ائتلاف راه مردم، پیروان ولایت" تغییر نام دادیم

-اما برخی معتقدند تنش های موجود بین جریانات و کاندیداها به جلب نظر مردم به سمت انها موثر است، نظر شما در این باره چیست؟

مردم ما نشان داده اند که از دعوای سیاسی بیزارند؛ همانگونه که بعد از دعواها در مجلس ششم، مردم در دوره هفتم مجلس به اصولگرایان اقبال نشان دادند و آن جریان را از دور خارج کردند. در شورای شهر نیز وقتی مردم شاهد تنش در دوره اول این شوراها بودند، در دوره بعد اصولگرایان را انتخاب کردند.

غفوری فرد

-با توجه به تاکیداتی که پیشتر مقام معظم رهبری برای سلامت انتخابات داشتند، فضای رقابت را چقدر منطبق با این موضوع می بینید؟

ایشان توصیه کردند انتخابات سالم و اخلاقی باشد و خوشبختانه تاکنون کمترین بداخلاقی ها را در عرصه انتخابات شاهد بودیم. امیدواریم تا پایان نیز شاهد بداخلاقی کاندیداها و هوادارانشان نباشیم و این انتخابات اخلاقی ترین باشد و در نهایت همه به نتیجه آرای مردم تمکین کنند. همچنین با توجه به ممنوعیت نصب بیلبورد کاندیداها در سطح شهر بیشتر از فضای سایبری در این جهت استفاده می شود و این امر هم به اخلاقی تر شدن شرایط انتخابات کمک می کند.

-رهبری همچنین رقابتی بودن انتخابات را نیز مورد تاکید قرار داده بودند، این ویژگی چقدر در انتخابات این دوره متبلور است؟

آنچه ایشان به عنوان رقابتی بودن انتخابات مطرح کردند حضور افراد و سلیقه های مختلف است. قطعا اگر یک یا دو لیست در انتخابات پیش رو حضور می یافتند این رقابت محقق نمی شد. بر همین اساس ما ائتلاف بزرگ اصولگرایان را شکل دادیم که پاسخی به مطالبه ایشان بود اما به خاطر تکدر خاطر آیت الله مهدوی کنی به "ائتلاف راه مردم، پیروان ولایت" تغییر نام دادیم. در حال حاضر 8-7 فهرست از اصولگرایان در صحنه انتخابات وجود دارد و اثری از اصلاح طلبان هم نیست. جریان انحرافی هم با ارائه فهرستی در انتخابات حاضر است. بنابراین به نظر می رسد رقابت اصلی بین اصولگرایان است اما این رقابت ها تا صبح 5 شنبه خواهد بود و بعد از آن به رفاقت تبدیل می شود و همه با هم ید واحده ای می شوند که کمک می کنند کارهای کشور به جلو پیش رود.

-تاثیر میزان مشارکت مردم در انتخابات پیش رو را با توجه به شرایط بین المللی و تهدید و تحریم علیه کشورمان چطور می بینید؟

اکنون در دنیا زمان جنگ نرم است و در این نوع از جنگ نقش مردم و حمایت های مردمی بسیار تاثیر گذار است که شاخصه اصلی آن حضور در انتخابات است. مردم ما در راهپیمایی 22 بهمن هم نشان دادند پشتیبان نظام هستند اما تفاوت انتخابات این است که در آن عدد و رقم مشخصی وجود دارد که با آن می توان به دنیا ثابت کرد نظام ما از پشتوانه قوی مردمی برخوردار است و قطعا این موضوع در تعاملات جهانی با کشورمان موثر است.

غفوری فرد

زمانی که تحریم ها بر کشور تحمیل می شود می گویند اعمال تحریم ها فلج کننده بریا کشاندن ایران به میز مذاکره است. البته ایران همواره اعلام کرده آمادگی مذاکره را دارد اما منظور آنها از مذاکره تسلیم است. بنابراین اگر در این انتخابات با عدد و رقم میزان مشارکت و حضور مردم حداکثری باشد نشان دهنده این است که مردم ما تحریم ها را جدی نمی گیرند. زیرا آنها می خواستند مردم ما ناراضی شوند و انسجامشان خدشه دار شود اما وقتی اینطور نشود چه بسا تحریم ها را لغو کنند چرا که می بینند این امر بیشتر موجب وحدت و انسجام مردم شده است.

-درصد مشارکت مردم را در این دوره از انتخابات چقدر پیش بینی می کنید؟

ما امیدواریم در این دوره از انتخابات نیز حضور گسترده مردم شاخصی برای اقتدار، مشروعیت و مقبولیت نظام باشد و همه دنیا بفهمند نظام جمهوری اسلامی غیر قابل شکست و تسلیم است.

به نظر می رسد میزان مشارکت در شهرستانها بیش از 70 درصد و در کل بیش از 60 درصد باشد.

سارا کیان

بخش سیاست تبیان