تبیان، دستیار زندگی
جهت انجام آزمایشات علمی الزاماً به تجهیزات بسیار پیشرفته نیاز نیست. علم در پس بسیاری از کارهایی که روزمره انجام می دهیم نهفته است! به عنوان نمونه آشپزخانه خود می تواند نمونه کاملی از یک آزمایشگاه خانگی باشد که بسیاری از اکتشافات از همان جا ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تردستی در آشپزخانه (1)

تردستی در آشپزخانه (1)

جهت انجام آزمایشات علمی الزاماً به تجهیزات بسیار پیشرفته نیاز نیست.
علم در پس بسیاری از کارهایی که روزمره انجام می دهیم نهفته است! به عنوان نمونه، آشپزخانه، خود می تواند نمونه کاملی از یک آزمایشگاه خانگی باشد که بسیاری از اکتشافات از همان جا نشأت گرفته است!
در این جا چند نمونه از تردستی های علمی جالبی که با امکانات موجود در هر آشپزخانه ممکن است، برای شما دوستان کنجکاو و علاقمند ارائه شده است. فقط توجه داشته باشید قبل از ورود به این آزمایشگاه، حتما با سرپرست مربوطه هماهنگی های لازم را به عمل آورید وگرنه شام بی شام!

نی نیرومند:

در این تردستی می خواهیم با استفاده از یک نی ساده و نازک یک سیب زمینی خام را با یک حرکت سوراخ نماییم! پس وسایل لازم را که عبارتند از همین دو قلم (نی ساده و سیب زمینی خام) را سریع آماده کنید.

تردستی در آشپزخانه (1)

اما چطور می توان با یک نی که به راحتی خم می شود این کار را انجام داد؟ نی را برداشته و با انگشت شست خود یک سر آن را ببندید. مواظب باشید به نی فشار زیادی وارد نکنید تا خم نشود سپس به آرامی سر دیگر نی را داخل سیب زمینی خام فشار دهید. می بینید که نی نازک، به راحتی درون سیب زمینی فرو می رود!

تردستی در آشپزخانه (1)تردستی در آشپزخانه (1)

حالا یک بار دیگر این کار تکرار کنید اما این بار انگشت خود را از روی نی بردارید. آنچه مشاهده می کنید این است که نی با فشار اندکی خم شده و اصلا نمی تواند وارد سیب زمینی شود!

اما چرا این اتفاق می افتد؟ تفاوت بار اول و دوم در چیست؟

جواب این سوال فشار هوا است.

دفعه اول انگشت شما یک سمت نی را مسدود کرده بود و هوا نمی توانست از نی خارج شود، در نتیجه وقتی سر دیگر نی را به سیب زمینی فشار می دادید هوا کاملا درون نی محبوس شده و به این ترتیب فشار هوای درون نی باعث محکم شدن آن می شد و نی به راحتی سیب زمینی را سوراخ می کرد.

اما در حالت دوم هوای دورن نی به راحتی از سر باز آن خارج می شد و نی تبدیل به همان لوله پلاستیکی نازکی می شد که بود!

به این ترتیب با انجام این تردستی مشاهده کردید که فشار هوا چقدر می تواند نیرومند و موثر باشد و یک نی ضعیف را به لوله ای محکم و نیرومند تبدیل نماید.

شمع عجیب:

تردستی در آشپزخانه (1)

همه ما بارها شمعی را با یک فوت خاموش کرده ایم کاری که هر سال در جشن تولدتتان انجام می دهید. اما آیا تا به حال به فکر روش دیگری برای خاموش کردن شمع تولدتان بوده اید؟! بالاخره حواستان باشد سن بالا می رود و تعداد شمع ها سال به سال بیشتر می شود!تردستی در آشپزخانه (1)

در این جا می خواهیم شمعی را بدون قرار دادن در معرض جریان هوا خاموش کنیم. برای این منظور مجددا به آشپزخانه رفته و مقداری آب گازدار (که در هر خانه ای یافت می شود!!) ، سرکه ، یک لیوان و البته یک عدد شمع را آماده می کنیم.

ابتدا شمع را درون لیوان محکم کرده و مقداری آب گازدار را در لیوان ریخته طوری که از شعله فاصله داشته باشد. سپس کمی سرکه را به آب افزوره و شمع را روشن می نماییم. بعد از انجام این کار خیلی سریع کاغذی را بر روی دهانه لیوان قرار می دهیم. حالا منتظر می مانیم و بعد از اندک زمانی مشاهده می کنیم که شمع خود به خود خاموش می شود.

شما شمع را فوت نکرده اید و آن جا هم هیچ جریان هوای تندی نبوده پس دلیل این پدیده چیست؟

این به نوعی شعبده بازی، دارای یک توضیح علمی ساده است. وقتی سرکه با آب گازدار مخلوط می شود گاز دی اکسید کربن ایجاد می شود، گازی که باعث خاموش شدن شعله آتش می شود. و دلیل خاموش شدن شمع نیز همین  است.

تردستی در آشپزخانه (1)

می توانید در جشن تولد بعدی تان از راه های غیر مستقیم جهت خاموش نمودن شمع هایتان استفاده کنید! البته دقت داشته باشید که کیک خامه ای و سرکه ترکیب چندان جالبی نمی شود!

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه : سارا قیصری

تنظیم : اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

دماسنج بسازید

حلقه جادویی

کاردستی های علمی (1)