تبیان، دستیار زندگی
بیمه زنان ‌خانه‌دار، عبارت است از بیمه اجتماعی برای تمامی زنانی که شاغل نیستند و خانه‌دار محسوب می‌شوند. زنان بیمه‌شده پس از مدت معینی می‌توانند مستمری‌ ماهانه‌ دریافت کنند تا به هنگام سالخوردگی دچار مشکلات روحی و جسمی نشوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بلاتکلیفی بیمه زنان خانه دار


بیمه زنان ‌خانه‌دار، عبارت است از بیمه اجتماعی برای تمامی زنانی که شاغل نیستند و خانه‌دار محسوب می‌شوند. زنان بیمه‌شده پس از مدت معینی می‌توانند مستمری‌ ماهانه‌ دریافت کنند تا به هنگام سالخوردگی دچار مشکلات روحی و جسمی نشوند.

بیمه زنان خانه دار

فقدان امنیت اجتماعی و اقتصادی و نداشتن آینده ای امن برای زنان خانه دار در هنگام بروز حوادث محتمل و قطعی نظیراز کار افتادگی، بیوگی، طلاق، بیماری، سالخوردگی، رهاشدگی و... به جهت تنگناها و نواقص سیستم تامین اجتماعی فعلی (که عمدتا ناشی از تمرکز بر اشتغال به معنای وجود رابطه مزد و حقوق بگیری می باشد) و مطالبات زنان در این خصوص و از سوی دیگر نگاه نظام جمهوری اسلامی به جایگاه و نقش زنان خانه دار منجر به آن گشته است که همواره موضوع چگونگی بهره مندی زنان خانه دار از نظام تامین اجتماعی به عنوان یکی از دغدغه های مرکز امور زنان و خانواده باشد و به طرق مختلف در مراجع تصمیم ساز مطرح گردد.

متاسفانه این مطرح شدن فقط و فقط در حد همان مطرح شدن باقی مانده است، زیرا طرح  بیمه زنان خانه‌دار پروژه‌ای است که از سال 1381 آغاز شده و هنوز به نتیجه نرسیده‌است.

برای تفهیم بهتر موضوع می بایست در ابتدا مفهوم بیمه اجتماعی زنان خانه دار روشن شود. بیمه زنان ‌خانه‌دار، عبارت است از بیمه اجتماعی برای تمامی زنانی که شاغل نیستند و خانه‌دار محسوب می‌شوند. زنان بیمه‌شده پس از مدت معینی می‌توانند مستمری‌ ماهانه‌ دریافت کنند تا به هنگام سالخوردگی دچار مشکلات روحی و جسمی نشوند. جمعیت زنان خانه‌دار براساس داده‌های آماری سرشماری سال 90 حدود 15 میلیون نفر است، پس وقتی اعلام می‌شود که زنان خانه‌دار بیمه می‌شوند لازم است تا یک جمعیت 15 میلیونی در ذهن مسئولین وجود داشته باشد.

در نهایت از آنجایی که بیمه زنان خانه‌دار بر زندگی حدود 15 میلیون نفر از جمعیت کشور تاثیر مستقیم خواهد گذاشت، افراد زیادی طرفدار اجرای این طرح شدند. یکی از این هواداران مرکز امور زنان ریاست‌جمهوری است که اعلام کرد طرح جدیدی برای بیمه زنان خانه‌دار تهیه کرده‌است. مریم مجتهدزاده، رئیس این مرکز، حدود دو ماه پیش اعلام کرد که در این طرح ابتدا نوعروسان و سپس دیگر زنان تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار می‌گیرند.

بر اساس این طرح در نسخه مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، در یک پیشنهاد عجیب، مردان از زمان عقد ازدواج ملزم می‌شوند که حق بیمه زنان‌شان را به صندوق بیمه گر پرداخت نمایند، به این ترتیب تمام نوعروسان بیمه می‌شوند و پس از آن می‌توان برای بیمه گروه‌های دیگر زنان نیز راه حلی پیدا کرد

بر اساس این طرح در نسخه مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، در یک پیشنهاد عجیب، مردان از زمان عقد ازدواج ملزم می‌شوند که حق بیمه زنان‌شان را به صندوق بیمه گر پرداخت نمایند، به این ترتیب تمام نوعروسان بیمه می‌شوند و پس از آن می‌توان برای بیمه گروه‌های دیگر زنان نیز راه حلی پیدا کرد.

بیمه زنان خانه دار

مجتهد‌زاده، ‌رئیس مرکز امور زنان ریاست‌جمهوری، در توضیح طرح ارائه شده‌گفته‌بود: از میان 800 تا 900 هزار ازدواجی که در طول سال داریم افرادی را که تحت پوشش هیچ بیمه‌‌ای قرار ندارند تحت پوشش بیمه زنان خانه‌‌دار قرار می‌دهیم. به این ترتیب راحت‌ترین راه برای بیمه زنان خانه‌دار پیشنهاد شده‌است، اما نکته اینجاست که براساس کدام قانون مرد ملزم خواهد شد که بیمه همسرش را پرداخت کند و اگر هم قانونی به این مضمون تصویب شود مردان حاضرند با زنان بیکار ازدواج کنند و مجبور شوند حق بیمه همسرانشان را نیز پرداخت کنند؟

البته نا گفته نماند همان وقت، گفته شد که نسخه‌ای که مرکز امور زنان ریاست‌جمهوری برای بیمه زنان پیچیده عملا راه گشا نیست زیرا ناگفته پیداست که مجبور کردن مردان به پرداخت حق بیمه همسرانشان راهکار مناسب و ممکنی نیست.

راهکاری که فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی برای حل مشکل بیمه زنان خانه‌دار پیشنهاد داده این است که یک صندوق ویژه برای انجام این کار تاسیس شود  و خانم های خانه دار متعهد شوند که ماهیانه 37 هزار تومان به این صندوق بپردازند.

مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بزرگ‌ترین مشکل طرح ارائه شده از سوی مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری را اینگونه بیان کرده‌است: مشکل این طرح این است که حق بیمه کارفرما را چه کسی باید پرداخت کند اگر شوهر قرار است این کار را انجام دهد و از جیب خانواده پرداخت شود در این صورت پرداخت حق بیمه از جیب زن و مرد فرقی با یکدیگر ندارد و این نوع بیمه فقط در خانواده‌ها باعث اختلاف می‌شود. به همین دلیل در برابر اجرای آن مقاومت می‌کنیم اما اگر راهی برای حل این مشکل پیدا کنیم حتما برای اجرای طرح بیمه زنان خانه دار و پرداخت مبلغ حق بیمه اقدام خواهیم کرد.

مریم مجتهدزاده، رئیس این مرکز، حدود دو ماه پیش اعلام کرد که در این طرح ابتدا نوعروسان و سپس دیگر زنان تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار می‌گیرند

در نهایت وی گفت: رفع مشکل اجرای طرح بیمه زنان خانه دار با فوریت در دستور کار ما قرار دارد و در جلسات آینده با مرکز امور زنان و خانواده به آن پرداخته می شود.

سرانجام اینکه بیمه زنان خانه‌دار با پایان یافتن امسال 7 ساله می‌شود، نسخه‌هایی که در این سال‌ها نوشته شد هرگز به اجرا نرسید. شاید سال 91 برای زنان خانه‌دار سال بهتری باشد و بالاخره نسخه‌ای برای این نوع بیمه پیچیده شود که قابل اجرا باشد.

فرآوری: فاطمه برادران

بخش اجتماعی تبیان


منابع: تابناک/ خبر آنلاین/ همشهری