تبیان، دستیار زندگی
یک سازمان تحقیقاتی آمریکایی با بررسی کاربرد توئیتر در دیپلماسی عمومی آمریکا تأکید می‌کند که دیپلماسی شبکه‌های اجتماعی مشکلات اصلی روابط خارجی واشنگتن را حل نخواهد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیپلماسی «توئیتر» گره‌ از مشکلات روابط خارجی آمریکا باز نمی‌کند

مرکز پروژه امنیت آمریکا


 یک سازمان تحقیقاتی آمریکایی با بررسی کاربرد توئیتر در دیپلماسی عمومی آمریکا تأکید می‌کند که دیپلماسی شبکه‌های اجتماعی مشکلات اصلی روابط خارجی واشنگتن را حل نخواهد کرد.

تویتر

سازمان تحقیقاتی «پروژه امنیت آمریکا» در مقاله‌ای به قلم «متیو والین» به تحلیل و بررسی «دیپلماسی توئیتر» پرداخته و آورده است: وزارت خارجه آمریکا به منظور حل مشکلات روابط خارجی خود درصدد اتخاذ «دیپلماسی توئیتر» است. آمریکا معتقد است که با استفاده «توئیتر» می‌تواند از گسترش دروغ‌ها و شایعات درباره خود جلوگیری نماید. بر اساس این تحلیل، استفاده آمریکا از وب 2 هم نمی‌تواند مشکلات اصلی روابط خارجی این کشور را از بین ببرد.

* سرمایه گذاری وزارت امور خارجه آمریکا بر «دیپلماسی توئیتر»

بر اساس گزارش «رادیو عمومی ملی آمریکا»، وزارت امور خارجه این کشور درصدد اتخاذ به اصطلاح «دیپلماسی توئیتر» گردیده و با استفاده از رسانه‌های اجتماعی درصدد برقراری ارتباط با مردم در خارج از این کشور است. اگر این وزارت تصمیم به چنین اقدامی نمی‌گرفت، یک مورد دیگر به لیست نقاط ضعف دیپلماسی عمومی کنونی آن افزوده می‌شد.

* استفاده آمریکا از وب 2 مشکلات اصلی روابط خارجی این کشور را حل نمی‌کند

موضوع مهم استفاده دولت آمریکا از وب 2 نیست بلکه مسئله اصلی این است که این کار مشکلات اصلی روابط خارجی را حل نمی‌کند؛ مشکلاتی از قبیل تبدیل شدن سفارتخانه‌ها به قلعه‌های دفاعی، عدم وجود درک متقابل و عدم پیروی از تعهدات.

* آمریکا معتقد است با استفاده از «توئیتر» می‌تواند با دروغ‌ها و شایعات مقابله نماید

اکنون به بررسی مشکلات رویکرد سفارت‌خانه تخلیه شده نسبت به روابط آنلاین می‌پردازیم. «الک راس» مشاور ارشد وزارت امور خارجه در مسئله «نوآوری» اظهار داشت: «امروز اگر کسی در رسانه‌ها درباره شما دروغ‌هایی را بیان کند، ما ابزاری داریم که بتوانیم به حقایق دست یابیم.» آیا این سخن نشان می‌دهد که ما در گذشته قادر به مقابله با دروغ‌ها نبوده‌ایم؟ آیا اکنون ما به «توئیتر» اعتماد می‌کنیم تا این معضل را برای ما حل کند؟ اگر این کار بیان‌گر «نوآور» بودن وزارت خارجه آمریکا است، پس این مسئله نشان‌دهنده مشکلات بزرگ سیستم آن‌ها خواهد بود.

وزارت امور خارجه این کشور درصدد اتخاذ به اصطلاح «دیپلماسی توئیتر» گردیده و با استفاده از رسانه‌های اجتماعی درصدد برقراری ارتباط با مردم در خارج از این کشور است. اگر این وزارت تصمیم به چنین اقدامی نمی‌گرفت، یک مورد دیگر به لیست نقاط ضعف دیپلماسی عمومی کنونی آن افزوده می‌شد

* رسانه‌های سنتی نسبت به «توئیتر» با قشر گسترده‌تری از مردم در ارتباط است

«پی جی کرولی» «معاون اسبق روابط عمومی وزارت خارجه» اظهار داشت: «توئیتر وسیله نهایی ما برای مقابله با این دروغ‌هاست.» در این جا یک نکته مهم فراموش شده است. رسانه‌های خبری قدیم کماکان بهترین وسیله برای گسترش این دروغ‌ها هستند و رسانه‌های در دسترس مانند شبکه‌های ماهواره‌ای قادر به جذب جمعیت بیشتری از مردم هستند. «توئیتر» وسیله‌ای برای ارتباطات سریع و شبکه‌ای است. از طریق «توئیتر» می‌توان اطلاعات را تنها در بین قشر کوچکی از جامعه گسترش داد و نمی‌توان آن را جایگزین مناسبی برای همکاری‌های رسانه‌ای منطقه‌ای و یا زیرزمینی در نظر گرفت.

* دیپلماسی عمومی در اینترنت با موانع بسیاری مواجه است

«جان براون» در مصاحبه‌ای با «رادیو عمومی ملی آمریکا» به درستی اظهار داشت: «به نظر من مسئله مهم‌تر درباره دیپلماسی عمومی، [رابطه] فیس‌بوک به فیس‌بوک نیست بلکه [رابطه] چهره به چهره است. نوشتن مطلب در فضای مجازی اینترنت کاری بسیار ساده است. اما عملی کردن آن کاری دشوار به نظر می‌رسد.

بخش ارتباطات تبیان


منبع :فارس