تبیان، دستیار زندگی
شبکه ی ملی، شبكه ‌ای داخلی است تا محتوای بومی را دربربگیرد و نیاز كاربران را در داخل كشور برآورده كند و بر خلاف شایعات، به هیچ عنوان با راه‌ اندازی آن، جدایی بین این شبكه و اینترنت صورت نخواهد گرفت. سوال: فاز اول شبکه ی ملی از چه تاریخی آغاز می شود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینترنت خارجی قطع می شود؟!


شبکه ی ملی، شبكه ‌ای داخلی است تا محتوای بومی را دربربگیرد و نیاز كاربران را در داخل كشور برآورده كند و بر خلاف شایعات، به هیچ عنوان با راه‌ اندازی آن، جدایی بین این شبكه و اینترنت صورت نخواهد گرفت.


قطعی اینترنت

در چند هفته ی گذشته با وجود اینکه، کندی سرعت، قطعی‌ ها و اختلالات در سرویس ‌های پست الکترونیک، بسیاری از کاربران ایرانی را با مشکل مواجه کرد و در برخی موارد این اتفاقات به ویژه سرعت پایین اینترنت ادامه دارد، در مقابل متولیان و مسوولان ارتباطات و فناوری اطلاعات بیشتر از آنکه به موضوع اصلی درباره کاهش سرعت اینترنت و مشکلات و نارضایتی کاربران اینترنت کشور بپردازند، بر بررسی و پیگیری موضوعات دست چندم در بخش ارتباطات کشور که از سالیان گذشته این مشکلات وجود داشته است، تاکید دارند.

در این میان چندی پیش خبر از روی کار آمدن شبکه ی ملی و تعطیلی شبکه های خارجی شوک تازه ای را به کاربران وارد کرد. اما حقیقت این است که، شبکه ی ملی، شبكه ‌ای داخلی است تا محتوای بومی را دربربگیرد و نیاز كاربران را در داخل كشور برآورده كند و بر خلاف شایعات، به هیچ عنوان با راه‌ اندازی آن، جدایی بین این شبكه و اینترنت صورت نخواهد گرفت.

در این راستا، معاون وزیر ارتباطات با تاكید بر این ‌كه شبكه ی ملی اطلاعات به هیچ عنوان دسترسی به اینترنت را محدود نمی ‌كند، گفت:‌ "شبكه ی ملی اطلاعات، شبكه ‌ای گسترده و قادر به پوشش ‌دهی كل فضای ICT است كه بر روی یكی از لایه‌ های متنوع آن دسترسی به اینترنت دیده شده و بستری امن را برای تبادلات مجازی به ارمغان می ‌آورد.

مفهوم پالایش و امنیت از یكدیگر جدایند چرا كه پالایش متولیان خاص خود را دارد و كارگروه تعیین مصادیق جرایم رایانه ‌ای سیاست ‌گذاری آن را برعهده دارد اما منظور از امنیت این است كه اطلاعات برروی بستر انتقال خود از مبداء به مقصد، دچار تغییر و دسترسی ‌های غیرمجاز نشوند و به نوعی ایمن مبادله شوند

محمدعلی فرقانی (معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیئت مدیره شركت ارتباطات زیرساخت كشور) درباره ی برخی اظهارات پراكنده درباره شبكه ملی اطلاعات اظهار كرد: "شبكه ی ملی اطلاعات برای نخستین بار در قانون برنامه ی پنجم توسعه دیده شده و هدف از راه ‌اندازی آن، شبكه ‌ای داخلی می باشد تا محتوای بومی را دربربگیرد و نیاز كاربران را در داخل كشور برآورده كند و به هیچ عنوان با راه‌ اندازی آن، جدایی بین این شبكه و اینترنت صورت نخواهد گرفت. وی درباره ی برنامه‌ های اجرا شده در راستای شبكه ملی اطلاعات تصریح كرد: "در حال حاضر جلوتر از برنامه هستیم و مقدمات اجرای این شبكه ایجاد شده است و طبق گفته ی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از فاز یک آن در خرداد ماه 91 بهره‌ برداری خواهد شد".

اینترنت

معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال ‌كه "آیا امنیت لازم توسط پالایش صورت می ‌گیرد"، اظهار كرد: "مفهوم پالایش و امنیت از یكدیگر جدایند چرا كه پالایش متولیان خاص خود را دارد و كارگروه تعیین مصادیق جرایم رایانه ‌ای سیاست ‌گذاری آن را برعهده دارد اما منظور از امنیت این است كه اطلاعات برروی بستر انتقال خود از مبداء به مقصد، دچار تغییر و دسترسی ‌های غیرمجاز نشوند و به نوعی ایمن مبادله شوند.

رئیس هیئت مدیره شركت ارتباطات زیرساخت كشور درباره ی اختلالاتی كه در فضای وب ایجاد شده و بیشتر شامل ایمیل ‌ها می ‌شود نیز تاكید كرد: "هیچ ‌گاه نباید به ظاهر قضایا نگاه كرد چرا كه فناوری اطلاعات با فناوری ‌های بسیاری تركیب شده و بستر توسعه بسیاری از فعالیت‌ ها می باشد.

وی ابراز كرد: "همان‌ طور كه جمهوری اسلامی ایران نمودی بیرونی دارد، در فضای مجازی هم دارای جایگاهی است كه در این فضا بستر تهدیدات بیشتر است و شاید این به نظر بسیاری كه از این حوزه آگاهی ندارند، شاید چندان قابل توجه نباشد اما برای ما كه از مخاطرات آن آگاهیم، باید جدی گرفته شود اما باید دانست كه زیرساخت نیز در این موضوعات دخالتی ندارد چراكه ما متولی تأمین شبكه هستیم.

شبكه ی ملی اطلاعات برای نخستین بار در قانون برنامه ی پنجم توسعه دیده شده و هدف از راه ‌اندازی آن، شبكه ‌ای داخلی می باشد تا محتوای بومی را دربربگیرد و نیاز كاربران را در داخل كشور برآورده كند و به هیچ عنوان با راه‌ اندازی آن، جدایی بین این شبكه و اینترنت صورت نخواهد گرفت

اما باید دانست كه تهدیدات فضای سایبر و برخی كشورهایی كه درصدد ضربه زدن به ما هستند، جدی است و باید جلوی آنها را با تدابیری كه اندیشیده می ‌شود، گرفت. در این میان باید توجه داشت که امروزه تمام شبکه‌ های داخلی، طراحی، پیاده ‌سازی و مباحث راهبری توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود و این از نظر امنیت ملی از اهمیت بالایی برخوردار است که نتیجه ی آن را در آینده ای نه چندان دور خواهیم دید.

فرآوری:آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: ایتنا / خبر آنلاین