تبیان، دستیار زندگی
سفر به طبیعت به معنای وارد شدن به قلمروی حیوانات دیگر است. بنابراین خیلی طبیعی است که آنها از ورود شما خشمگین شوند و بخواهند از خود دفاع کنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چطور از حمله گرگ در امان باشیم؟


سفر به طبیعت به معنای وارد شدن به قلمروی حیوانات دیگر است. بنابراین خیلی طبیعی است که آنها از ورود شما خشمگین شوند و بخواهند از خود دفاع کنند.

چطور از حمله گرگ در امان باشیم؟

در مطلب قبلی درباره راه های در امان ماندن از خرس ها اطلاعاتی به شما دادیم. در این مطلب نگاهی به ایمن ماندن از گرگ ها داریم.

در طبیعت هیچ جانوری بی دلیل به انسان حمله نی كند زیرا هر حمله نیازمند صرف انرژی زیاد است. اما آمار ها نشان می دهد در ایران تنها گونه ای كه بسیار به انسان حمله می كند گرگ است و این حمله با انگیزه شكار است و وقتی گرسنه باشد سراغ انسان می آید. بنابراین شاید بتوان گفت که گرگ ها خطرآفرین ترین حیوان برای طبیعت گردان در ایران هستند اما راه های مبارزه با آن ها بسیار ساده است:  استفاده از دستگاه های شوك صوتی، نترسیدن و كنترل ارادی فشار خون، افروختن مشعل و آتش در شب، همراه داشتن كمی باروت در لباس ها.

حیوانی ترسناك اما مفید

خیلی‌ها از گرگ‌ها وحشت دارند غافل از این‌كه وجود آنها برای حفظ توازن و سلامت حیات وحش، بسیار ضروری است. به‌طور مثال چند سال پیش برای حفظ جمعیت آهوهای یكی از مناطق حفاظت شده‌ به جای مانع‌شدن از ورود شكارچیان مجاز و غیرمجاز، دیواری كوتاه‌تر از گرگ‌ها پیدا نكردند و چند قلاده گرگ را از بین بردند اما بعد از مدتی فهمیدند كه با از بین رفتن گرگ‌ها، جمعیت آهوها بر اثر نوعی بیماری بسیار كم شده و تعداد زیادی از آهوها بر اثر آن بیماری از بین رفته‌اند، با بررسی‌های دقیق‌تر به این نتیجه رسیدند كه گرگ‌ها شكار خود را از بین حیوانات مریض و پیر گله انتخاب می‌كنند و در واقع جلوی انتشار بیماری بین بقیه آهوها و چهارپایان را می‌گیرند.

نكته‌ای كه باید درباره گرگ‌ها بدانیم این است كه این جانور از آتش می‌ترسد، پس هنگام چادر زدن و ماندن شب‌‌‌‌‌ در طبیعت بهتر است آتش كوچكی برپا كنیم (البته بعد از پایان برنامه طبیعت‌گردی، حتما آتش را خاموش كنیم تا باعث آتش سوزی ‌جنگل نشویم)

اگر در طبیعت با گرگ‌ها برخورد كردید، اصلا نباید بترسید زیرا گرگ‌ها در شرایط خاصی حمله می‌كنند، مانند زمانی‌كه فردی تنها در برف و سرمای شدید و به دور از آبادی گیر افتاده باشد.

نكته‌ای كه باید درباره گرگ‌ها بدانیم این است كه این جانور از آتش می‌ترسد، پس هنگام چادر زدن و ماندن شب‌‌‌‌‌ در طبیعت بهتر است آتش كوچكی برپا كنیم (البته بعد از پایان برنامه طبیعت‌گردی، حتما آتش را خاموش كنیم تا باعث آتش سوزی ‌جنگل نشویم) .

خوشبختانه اگر گرگ‌ها در جایی حضور داشته باشند، معمولا زوزه می‌كشند و این باعث می‌شود از وجود آنها مطلع شویم. در سفر به مناطقی كه گرگها در آنها زندگی می‌كنند، بهتر است حداقل 4 نفر باشید و از هم فاصله نگیرید.

در ضمن نوعی سوت مخصوص دور كردن سگ‌سانان وجود دارد كه صدایی با بسامد بالاتر از آستانه شنوایی انسان تولید می‌كند كه باعث دورشدن گرگ‌ها می‌شود.‌

یكی دیگر از ابزارهای ساده‌ای كه می‌توانیم همراه داشته باشیم، ترقه‌های موسوم به كپسولی است كه با تولید صدایی شبیه صدای انفجار، گرگ‌ها را فراری می‌دهد.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از کشکول، آنوبانینی