تبیان، دستیار زندگی
علیرضا دهقان عضو کمیسیون ورزش مجلس دیروز مهمان سایت تبیان بود تا در مورد عملکرد مجلس و انتخابات هم سخن شویم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشتغال زایی اصلی ترین مشکل جامعه


"علیرضا دهقان" عضو کمیسیون ورزش مجلس دیروز مهمان سایت تبیان بود تا در مورد عملکرد مجلس و انتخابات به سوالاتمان پاسخ دهد.

علیرضا دهقان

او چهار سالی است که وارد سیاست شده و با ورود به مجلس شورای اسلامی، چهره‌ای پیدا کرده که فراتر از یک چهره ورزشی است. او با همان صدای گیرا و رسایش که زمانی در رسانه ملی به گویندگی اخبار می پرداخت به سوالات مان پاسخ داد تا توضیح دهد چرا در این دوره انتخابات می‌خواهد به عنوان نماینده مردم تهران وارد مجلس شود.

هر گاه صحبت از مردم ایزه و خطه خوزستان می شد چهره وی نیز تغییر می کرد و آنها را با بهترین القاب خطاب می کرد و اعتقاد داشت هر چقدر برایشان زحمت بکشد باز هم مدیون آنها خواهد بود.

مشروح گفت و گوی سایت اطلاع رسانی تبیان با علیرضا دهقان را در زیر می خوانید:

آقای دهقان این دوره از تهران کاندید شدید؟ هدف تان چه بود؟

ببینید در تهران می شود به دنبال کارهای کلان و با برنامه ریزی شده رفت. همانطور که شما هم می دانید کار اصلی مجلس قانون گذاری و نظارت صحیح بر اجرای دقیق قانون است و اگر قصد پیگیری دارید باید پیگیر مطالبات مردم باشید نه اینکه پیگیر کارهای شخصی باشید. اگر اینگونه نباشد فردا برای استیضاح کردن و یا طرح سوال از رئیس جمهور در آینده به مشکل برمی خوریم.

اقداماتی که شما در دوره گذشته به عنوان نماینده مردم باغملک و ایذه انجام دادید چه بوده است؟

بنده پیگیری های زیادی برای مطالبات مردم داشته ام. اول از همه کارخانه ای به منطقه اضافه کردم. بیمارستان احداث کریم. آب کارون را پیگیری کردم که این طرح بیش از 35 هزار فرصت شغلی ایجاد می کند. از طرف دیگر بیش از 100 هزار هکتار از زمین های کشاورزی را زیر کشت آبی خواهد برد تا کشاورز در طول سال در سه دوره محصولات خود را برداشت کنند. این ها در حالی است که اگر شما از مسائل جانبی این طرح ها عبور کنید به توسعه کشاورزی، دامداری، محصولات باغی مانند زیتون و روغن زیتون ..... نیز دست پیدا خواهید کرد. دامداری نیز به همین صورت خواهد بود که با توسعه و برنامه ریزی بر روی آن شاهد پیشرفت های زیادی بوده ایم.

البته تمامی مواردی که گفته شد هم اکنون اتفاق نخواهد افتاد بلکه بنده در این سالها با پیگیری های فراوان در مجلس؛ موفق شدم تا کارهای زیر بنایی و پایه را به خوبی ایجاد کنم. ابتدا توانستم با قاطعیت کامل این طرح ها را وارد مصوبات دولت کنم پس از آن در جلساتی که طی دو سال با معاونت راهبردی داشتیم موفق شدیم طرح را نیز به وزارت نیرو ارائه دهیم.به هر حال وزارت نیرو نیز باید این طرح را از نظر کارشناسی شده تایید کند و به دولت از نظر ایجاد اشتغال اطمینان دهد تا دولت بودجه ای را برایش در نظر بگیرد.

پس از کسب موافقت های دولت آقای نامجو وزیر نیرو و رحیمی معاون رئیس جمهور طی مراسمی با قراردادی که با خاتم الانبیا بستیم کلنگ زنی کردیم و این طرح ها در دست اجرا و احداث می باشند.

دو تا طرح سوال از رئیس جمهور بود که یکی غیر علنی و دیگری طرح سوال از رئیس جمهور بود که بنده غیر علنی را امضا کردم. سوال بنده نیز در مورد اشتغال بود که بنده فکر می کنم اصلی ترین مشکل جامعه به شمار می رود. نباید از حق گذشت که رئیس جمهور از طرح آب کارون حمایت کردند که وارد مصوبات دولت شد. ما همانطور که در دوران دفاع مقدس ستاد جنگ تشکیل دادیم الان هم باید ستاد کار تشکیل دهیم.

از اینکه توانسته اید وارد فضای مجلس شوید خوشحال هستید؟

واقعا خوشحال هستم. تجربه خوب وبسیار عالی بود و توانسته ام از آن اعتبار و ارتباطات رسانه ای خودم به نحو احسنت استفاده کنم. بنده سی سال ساکن تهران هستم اما همچنان مستاجر هستم و این برای من افتخاری است که توانسته ام با وجود چهار سال حضور در مجلس اقدامات فراوانی را برای مردمانی که حق فراوانی به گردن بنده دارند و اگر الان بنده به عنوان نماینده مجلس مقابل شما نشسته ام تنها و تنها منتی بود که مردمان عزیزمان بر گردن من گذاشتند.

از عملکرد مجلس هشتم راضی بوده اید یا خیر ؟

خودم از عملکرد خودم کاملا راضی هستم اما در مورد مجلس نمی خواهم زیاد بحث  کنم تا وارد بازی های سیاسی شوم ولی به نظرم در نقاطی ضعف و در نقاطی قوت داشتیم. به طور مثال در نظارت بر اجرای صحیح و قوانین با نقاط ضعفی مواجه بودیم که باید با قدرت بیشتری عمل می کردیم.

علیرضا دهقان

منظورتان نظارت بر دولت است؟

خیر در همه موارد  . البته در بخش دیگر مانند هدفمند کردن یارانه ها که فکر می کردند مجلس خیلی کوتاه آمد واقعا اینگونه نبود و ما 15 ماه کار را متوقف کردیم تا کارهای کارشناسی روی این طرح صورت بگیرد. یعنی کار تحویل کمیته ها داده شد و کمیته ها با تشکیل کارگروهای متخصص و کمک گرفتن از مشاوره هایشان روی طرح کار کردند سپس طرح وارد کمیسیون ها شد و مورد بحث قرار گرفت و در واقع قرار بر این بود که این بسته پیشنهادی مزیت هایش در نظر گرفته شود که سر و سامان دادان به هزینه سوخت و جلوگیری از هدر رفتن انرژی های بی حد و اندازه از جمله این موارد به شمار می رود و با هزینه هایی که در ادامه صرفه جویی می شود به صنعت و کشاورزی کمک شود.

به طور مثال قرار است با صرفه جویی هایی که در آینده صورت می گیرد بحث آبیاری و کشاورزی ایران مکانیزه شود تا از هدر رفتن آب در این زمینه جلوگیری شود. پس از آن بحث زیر ساخت ها و حمل و نقل عمومی و ریلی بود. بحث دیگر بهداشت و سلامت و بیمه درمانی بود. حتی قرار بر این شد مقداری از این صرفه جویی که پس از اجرای هدفمند کردن یارانه صورت می گیرد در اختیار دولت قرار گیرد تا در بحث های دیگر هزینه شود اما هنوز هیچ کدام از این  موارد اتفاق نیفتاده است.

البته بحث یارانه برای بعضی مناطق به خصوص مناطق محروم خوب بود اما اگر به طور کلی نگاه کنید بحث تورم ایجاد شده و جمعیت کلان شهری که ما داریم باید سریع تر برنامه ریزی شود که پس از پایان انتخابات، مجاس باید برنامه ریزی دقیقی را در این زمینه انجام دهد.

خصوصی سازی کردن باشگاه برخلاف انتظار خیلی ساده نیست مثلا وزارت جهاد کشاورزی باید زمین ها و منابع طبیعی را در اختیار کسانی که علاقه دارند در ورزش سرمایه گذاری کنند قرار دهد. بانک ها باید امکانات و تسهیلات ویژه ای به افرادی که قصد حضور در حوزه ورزش را دارند بدهند. همانطور که در حوزه صنعت دولت موظف است آب، برق ، گاز و ... را تا کارخانه ها به طور رایگان ایجاد کند باید در ورزش نیز از این قبیل امکانات برای ورزشی ها نیز در نظر بگیریم تا استقبال کنندگان بیشتر شود

در این دوره شما از کدام جناح کاندید شدید؟

بنده هم از جناح صدای ملت، هم از حامیان ولایت و هم از جناح جبهه کارگری شیفته ولایت و خودم هم مستقل دارم کار می کنم که البته جا دارد از لطف بزرگان که اسم بنده را نیز در قرار دادند تشکر کنم.

با توجه به تحصیلات شماو داشتن مدرک ارشد مدیریت ورزش از نظر شما  مجلس در مقوله ورزش چگونه عمل کرده است؟

ببینید با توجه به اینکه دولت برای تشکیل وزارت ورزش مخالفت می کرد تشکیل این وزارت در دوره هشتم کار بزرگ و عظیمی بود. اما بنده در مورد عملکرد وزارت ورزش تا اینجای کار بحث دارم و اعتقاد دارم موفق آمیز نبوده است.

مقداری در بحث انتخاب فدراسیون ها و به کارگیری نیرو ها شفاف عمل نکرده اند. از نظر بنده در حوزه ورزش در سطح کلان نیز مدیران ورزشی تحصیل کرده هم داریم و می توانیم از این مدیران استفاده کنیم اما به هر حال رئیس جمهور کشورمان اختیاراتی دارد که می تواند کسانی را معرفی کند که به توانایی هایش اعتقاد داشته باشد و مجلس نیز به آقای عباسی رای اعتماد دادند.

اما از نظر من قرار نیست بدنه ورزش به شکلی شود که غیر ورزشی ها در صحنه حاضر شوند و کسانی که در دبیرستان به ورزش علاقه داشتند و ورزش می کردند در این حوزه حضور پیدا کنند که این باعث همین اتفاقات و بی اخلاقی ها در ورزش خواهد شد.

ببینید بحث بنده در مورد ورزش این است که پس از تشکیل وزارت ورزش بحث خصوصی سازی ورزش و باشگاه ها بصورت جدی دنبال شود که خدا رو شکر این موضوع در مجلس به شدت در حال پیگیری است.

البته خصوصی سازی کردن باشگاه برخلاف انتظار خیلی ساده نیست مثلا وزارت جهاد کشاورزی باید زمین ها و منابع طبیعی را در اختیار کسانی که علاقه دارند در ورزش سرمایه گذاری کنند قرار دهد. بانک ها باید امکانات و تسهیلات ویژه ای به افرادی که قصد حضور در حوزه ورزش را دارند بدهند. همانطور که در حوزه صنعت دولت موظف است آب، برق ، گاز و ... را تا کارخانه ها به طور رایگان ایجاد کند باید در ورزش نیز از این قبیل امکانات برای ورزشی ها نیز در نظر بگیریم تا استقبال کنندگان بیشتر شود که البته این کار خود ماست و ما داریم به شدت روی این حوزه کار می کنیم و پیشنهادات فراوانی را به مجلس ارائه کرده ایم که اگر استارت کار زده شود اتفاقات خوشایندی در زمینه های استعداد یابی، جلوگیری از هدر رفتن بیت المال، بحث زیر ساخت ها و .... برای ورزش مان اتفاق خواهد افتاد.

در دولت های پس از انقلاب کدام یک بیشتر توانسته اند در مقوله ورزش بیشترین توجه را داشته است؟

ببینید نمی شود بطور دقیق گفت.بعضی از دولت ها مدیران خوبی را به کار گرفتند اما بودجه کافی برای کار نداشته اند. در مقابل بعضی ها بودجه و پول های زیادی را وارد ورزش کردند ولی مدیریت نشد. این جامع ترین پاسخ به این سوال خواهد بود.

علیرضا دهقان

خیلی از کارشناسان اعتقاد داشتند آقای سجادی می توانست گزینه بهتری نسبت به آقای عباسی باشد؟

با توجه به مقاومت دولت مقابل تشکیل وزارت ورزش و نحوه معرفی کردن وزیر، مجلس کمی ناراحت شد و مسائل مختلفی پیش آمد که آقای سجادی رای نیاوردند. آقای عباسی نیز بالاخره از این فرصتی که در اختیارشان قرار گرفته است باید به نحو احسنت استفاده کنند. به طور مثال ایشان باید سر و سامان بدهند به فدراسیون های ورزشی تا مجلس برای هر اتفاق کوچکی که در ورزش رخ می دهد وزیر را فرا نخواند. به هر حال تمامی کشور ها در زمینه ورزش با شکست مواجه شده اند اما نشسته بررسی کرده اند و برطرف کرده اند.

اگر قرار باشد ورزش ما همین روش را در پیش بگیرد این نواسانی که در سالهای گذشته داشته ایم را ادامه خواهیم داد. شاید در زمانی مربی ها و ورزشکاران با استعدادی بودند که توانستند درخشش فوق العاده ای داشته باشند و یا مدیرانی بودند که توانسته اند موفقیت های زیادی را کسب کنند. اما تا کارهای اصولی و زیر ساختی صورت نگیرد ورزش ما نوسانات فراوانی خواهد داشت.

شما طرح سوال از رئیس جمهور را امضا کردید؟

دو تا طرح سوال از رئیس جمهور بود که یکی غیر علنی و دیگری طرح سوال از رئیس جمهور بود که بنده غیر علنی را امضا کردم. سوال بنده نیز در مورد اشتغال بود که بنده فکر می کنم اصلی ترین مشکل جامعه به شمار می رود. نباید از حق گذشت که رئیس جمهور از طرح آب کارون حمایت کردند که وارد مصوبات دولت شد. ما همانطور که در دوران دفاع مقدس ستاد جنگ تشکیل دادیم الان هم باید ستاد کار تشکیل دهیم. واقعا نیاز به تشکیل چنین ستادی در کشور وجود ندارد؟ بنده قصد ندارم تقصیر را گردن شخص خاصی بی اندازم چون باید قانون طوری تصویب شود که اگر کسی قصد انجام کاری را دارد به راحتی بتواند آن را انجام دهد.

بنده اعتقاد دارم کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند باید به این قضیه جدی نگاه کنند. من به مناطق محروم رفته ام و دیده ام در نداشتن کار چه اتفاقات بزرگی در حال رقم خوردن است. واقعا حیف است  که به طور به بعضی مناطق می روید که امکانات کافی برای ایجاد اشتغال را دارند و می توان با اختصاص بودجه ای محدود علاوه بر استفاده از مناطق کشاورزی و صنعتی اشتغال زایی را نیز صورت داد.

زمانی که این اتفاق رخ دهد درصد تولید محصولات کشاورزی در سطح کلان کشور افزایش می یابد که از جهات مختلفی برای جامعه و کشور مفید خواهد بود.وقتی می توانیم با بودجه ای محدود منطقه ای از کشور را سر و سامان دهیم و باید از فوت وقت جلوگیری کنیم.

بنده اعتقاد دارم داشته ام که انسان باید در هر قسمتی که فعالیت می کند بدون غرض ورزی و مسائل جناحی به مسائل پیرامونش بپردازد به خصوص ما که نمایندگان مردم به شمار می رویم. من در این چهار سال بدون هیچ چشم داشت و کینه ای کارها و پیشنهادات را ارائه کرده ام.

اینجا جا دارد از مردم خواهش کنم تا چشم هایشان به تمامی لیست ها باشد و دقت کامل در انتخاب شان داشته باشند تا یک نماینده بتواند با استقلال کامل انتخاب شود و حرف مردم را در خانه ملت بیان کند.در حال حاضر فرصتی برای ما در مجلس و دوستان در دولت ایجاد شده است. اگر از این فرصت برای خدمت استفاده نکنیم مردم باید دل شان به چه چیزی خوش باشند.من قصد جسارت به دولت و دوستان را ندارم چون می دانم کسی بیکار نیست و همه در حال انجام اهداف جامعه هستند اما باید ببینیم چه طوری کار کنیم تا سریع تر پیش برویم و مردم آنها را در زندگی لمس کنند و به خروجی برسیم.

علیرضا دهقان

با توجه به اینکه ورزش مهمترین مقوله اجتماعی به شمار می رود و با مدیریت حال حاضر در ورزش به نظر شما ورزش ایران در المپیک چگونه خواهد بود؟

همانطور که مقام معظم رهبری چندین بار فرموده اند هر چقدر در ورزش سرمایه گذاری و هزینه کنیم جای دوری نرفته است. چرا که در ورزش جوانان مشغول می شوند و احساسات و انرِژی خود را تخلیه می کنند و می تواند افتخارات فراوانی را برای کشور عزیزمان کسب کند و سرود کشورمان را به اهتزاز در می آورد. این اقدامات باعث می شود تا جوانان به سمت اعتیاد کشیده نشود تا جامعه ای پر نشاط و سالم داشته باشیم تا  هزینه های بهداشت درمانی و مبارزه با مواد مخدر کاهش خواهد یافت. اما در بحث المپیک بار ها گفته ام که ورزش ما حال و هوای المپیک را ندارد. برنامه ما نیز این است که اگر در مجلس باقی ماندیم برنامه ای ترتیب دهیم تا کسانی که سهمیه کسب کردند و فدراسیون هایی که موفق هستند و کمیته ملی المپیک و نمایندگان ورزش را فرابخوانیم تا مشکلات و کمبود های آنها را بررسی کنیم تا موانع را برطرف کنیم.

چون اعتقاد ندارم پس از المپیک و رقم خوردن شکست کمیته ای تشکیل دهیم تا باز هم برای مردم به دنبال دلایل شکست باشیم.اعتقاد دارم اگر قرار است کاری صورت بگیرد باید الان انجام گیرد تا قبل از رخ دادن حادثه پیشگیری شود.

انتخابات فدراسیون فوتبال نیز نزدیک است و با توجه انتخابات دو ومیدانی به نظر می رسد گزینه دولت به روی کار خواهد آمد؟

همین جا با صدای بلند خدمتتان عرض می کنم اگر من باشم اجازه نمی دهم هر کاری را انجام دهند و باید کارها طبق اصول و چارچوب باشد.


مصاحبه از رضا سیگاری

بخش سیاست تبیان