تبیان، دستیار زندگی
متخصصان امنیت شبكه سال 2012 میلادی را از لحاظ حملات سایبری «سال جهنمی» توصیف می‌كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

2012 جهنمی‌ترین سال حملات سایبری


 متخصصان امنیت شبكه سال 2012 میلادی را از لحاظ حملات سایبری «سال جهنمی» توصیف می‌كنند.

هکر

حملات هكرها به سایت‌های دولتی و شركت‌های خصوصی هر روز در سراسر جهان در حال وقوع است و تقلب در كارت‌های اعتباری و دزدی از طریق اینترنت مسأله جدیدی محسوب نمی‌شود.

بر اساس تحقیقات شركت نورتون، جرایم سایبری در سال 2011 میلادی بیش از 388 میلیارد دلار به اقتصاد جهانی زیان وارد كرد كه این رقم بیش از جرایم دیگر از جمله قاچاق كوكائین و هروئین بوده است.

متخصصان امنیت شبكه فرضیه‌های مختلفی درباره افزایش حملات سایبری در سال 2012 مطرح می‌كنند؛ برخی معتقدند بروز مشكلات اقتصادی باعث بیكار شدن برنامه‌نویسان رایانه‌یی شده و به تبع آن این گروه‌ها به سمت حملات سایبری سوق پیدا كرده‌اند.

دسترسی آسان به رایانه در مناطق فقیرنشین جهان و شمار زیاد جوانان مستعد و جویای كار و گرایش این افراد به سمت سرقت‌های اینترنتی، از دیگر دلایل افزایش حملات سایبری عنوان می‌شود.

حملات DDoS و بوت‌نت‌ها (botnets) از اصلی‌ترین جرایم سایبری محسوب می‌شوند. حملات DDoS‌ بسیار ساده بوده و از طریق یك نرم‌افزار و بدون نیاز به اطلاعات برنامه‌نویسی یا دانش IT صورت می‌گیرد. بوت‌نت‌ها نیز شبكه‌ای از رایانه‌ها متصل به اینترنت هستند كه توسط ویروس آلوده شده و تحت كنترل رایانه واحد یا «بوت مستر» درمی‌آیند و هكر با استفاده از سیستم‌های تحت كنترل خود می‌تواند حملات سایبری انجام دهد.

انگیزه هكرها از انجام حملات سایبری تغییر یافته است و به تبع انگیزه های جدید یا «هكتیویسم»، ابزار و تكنیك‌های تازه برای حملات ابداع شده است

زمانی كه یك رایانه در معرض خطر قرار می‌گیرد، هكرها می‌توانند علاوه بر سرقت داده‌ها و اطلاعات حتی سایت را نیز از دسترس خارج كنند.

به گفته «كارل هربرگر» متخصص امنیت شبكه، انگیزه هكرها از انجام حملات سایبری تغییر یافته است و به تبع انگیزه های جدید یا «هكتیویسم»، ابزار و تكنیك‌های تازه برای حملات ابداع شده است.

هکر

اما در كنفرانس سایبری كه به تازگی برگزار شد، مدیر عامل لابراتور كاسپرسكی هكرها را با افراط‌گرایان كه به حملات انتحاری و انفجار بمب دست می‌زنند، مقایسه كرد.

روزنامه نیویورك تایمز فهرستی از شركت‌های آمریكایی كه احتمالا مورد حملات سایبری از سوی هكرهای چینی قرار خواهند گرفت را منتشر كرده است.

برخی متخصصان شبكه ادعا كرده‌اند كه در حملات سایبری علیه شركت‌های آمریكایی هكرهایی از روسیه، فرانسه، تایوان و رژیم صهیونیستی نیز مشاركت دارند.

استفاده از ویروس، تروجان‌ و كرم‌های اینترنتی بدون وقفه ادامه دارد؛ اما اصلی‌ترین تهدید در سال 2012 جنگ‌های سایبری خواهد بود. تنش سیاسی میان انگلیس و آرژانتین، مشكلات روسیه با برخی كشورهای همسایه، جنگ‌افروزی رژیم صهیونیستی در خاورمیانه از دلایلی است كه متخصصان امنیت شبكه سال جاری میلادی را «سال جهنمی» از حیث حملات سایبری توصیف كرده‌اند.

بخش ارتباطات تبیان


منبع : ایسنا