تبیان، دستیار زندگی
داروها و مواد شوینده بیشترین موادی هستند که کودکان با آنها مسموم می شوند، البته بی احتیاطی خانواده ها در خصوص نگهداری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقب باشید کودکتان مواد شوینده نخورد


داروها و مواد شوینده بیشترین موادی هستند که کودکان با آنها مسموم می شوند، البته بی احتیاطی خانواده ها در خصوص نگهداری این مواد از مهمترین عوامل ایجاد مسمومیت در کودکان به شمار می رود.


مسمومیت کودک با مواد شوینده

بیشترین مسمومیت کودکان در سنین 2 تا 4 سالگی دیده می شود.

برای حفظ سلامت کودکان با دقت بیشتری از مواد شیمیایی مثل مواد شوینده استفاده کنید.

بچه‌ها در حال رشد هستند و بدن‏شان نسبت به بزرگسالان، مواد شیمیایی را سریع‌تر و بیشتر جذب می‌کند و تاثیر این مواد ممکن است تمام عمر در بدن آنها باقی بماند.

موضوع نگران‏کننده دیگر، برچسب‌های رنگی و علایم و اشکال روی محصولات شیمیایی است که برای آنها جذابیت زیادی دارد.

کودکان در سنین 2 تا 4 سال بیشتر حس کنجکاوی را دارند و اگر مواد مسمومیت زا در دسترس آنها قرار داشته باشد به خاطر غریزه ای که دارند، آن را به سمت دهان خود برده و می بلعند. همین مسئله مسمومیت در کودک را به وجود می آورد.

بیشتر مسمومیت‌های کودکان در اثر خوردن و آشامیدن اتفاق می‌افتد، اما مواد سمی می‌توانند از راه چشم، پوست و استنشاق هم وارد بدن شوند. به عبارت دیگر کودکان در اثر خوردن مواد شوینده دچار سوختگی گوارشی می گردند.

بچه‌ها اشیا و سطوح بیشتری را با دست‌شان لمس می‌کنند و دست‏شان را در دهان‎شان می‌برند. گاهی چهاردست و پا یا سینه‌خیز رفتن روی فرش یا زمینی که گرد و خاک و مواد پاک‎کننده روی سطح آن قرار دارد، بچه‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

کودکان بیشتر با وایتکس یا همان سفیدکننده مسموم می شوند، البته به خاطر بوی تند وایتکس اطرافیان زودتر متوجه مسمومیت کودک با این ماده می شوند

سوختگی اطراف دهان از علائم مسمومیت با این ماده است و از این رو اطرافیان باید سریعا دهان کودک را شسته و او را فوراً به نزدیک ترین مرکز درمانی منتقل کنند.

5 نـکـتـه درباره مسمومیـت کودکان با مواد شوینده

1- در صورتی که کودک ماده شوینده را خورده بود، به هیچ‌وجه او را وادار به استفراغ نکنید، چون این مواد هنگام برگشت، سوختگی دستگاه گوارش را تشدید می‌کنند.

2- هیچ‌گاه در این موارد، از مواد خنثی‌کننده استفاده نکنید؛ برای مثال، اگر کودکی جوهرنمک خورده بود، به او جوش شیرین ندهید که اثر اسیدی آن را خنثی کند، زیرا واکنش اسیدی و قلیایی حاصل، یک واکنش گرمازا است و در کودک علاوه بر سوختگی شیمیایی، سوختگی گرمایی نیز ایجاد می‌کند.

3- بهترین کار در این موارد رقیق‌سازی است. می‌توان در این حالت به کودک 20، 30 یا 50 سی‌سی آب نوشاند و در فواصل زمانی معین به نحوی که کودک دچار حالت تهوع نشود، این کار را تکرار کرد. این عمل را می‌توان با شیر هم انجام داد، زیرا خاصیت پانسمان‌کننده هم دارد.

4- از خوراندن شیر به کودکانی که با خوردن شیر دچار حالت تهوع می‌شوند، خودداری کنید.

5- کودک را به سرعت به مراکز درمانی انتقال دهید و از درمان‌های خودسرانه بپرهیزید.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

هفته نامه سلامت

فارس - دکتر اکبر کوشانفر، متخصص اطفال و سم شناسی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

مطالب مرتبط:

پیشگیری از مسمومیت کودکان در خانه

با فرد مسموم چه کار کنیم؟

هر سال هزار نفر از مسمومیت می‌میرند

از جوهر نمک استفاده نکنید

مواد شوینده را درست استفاده کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.