تبیان، دستیار زندگی
به گفته كارشناسان نرخ دیه 90 میلیون تومانی واقعی نبوده و پایین تر از حد واقعی آن است اما احتمال می‌رود همین میزان هم در بررسی مجدد و به واسطه فشار شركت‌های بیمه كاهش یابد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نرخ واقعی دیه‌ در سایه سود بیمه‌ها رنگ می‌بازد؟


به گفته كارشناسان نرخ دیه 90 میلیون تومانی واقعی نبوده و پایین تر از حد واقعی آن است اما احتمال می‌رود همین میزان هم در بررسی مجدد و به واسطه فشار شركت‌های بیمه كاهش یابد.


دیه

برای بسیاری از شهروندان این نكته به صورت سؤالی مطرح است كه دیه چیست و چه زمانی پرداخت آن لازم و واجب خواهد بود.

این در حالی است كه باید مشخص شود دیه بر اساس چه شاخصی باید پرداخت شود و میزان آن را چه كسی می‌تواند مشخص كند.

در قانون مجازات اسلامی كه امروزه در تمام محاكم قضایی و كیفری با استناد به آن آرا و احكام پرونده‌ها صادر می‌شود در كتاب چهارم این قانون در باب اول و در ماده 294 آمده است دیه مالی است كه به سبب جنایت بر نفس یا عضو به مجنی علیه یا به ولی یا اولیاءدم او داده می‌شود.

پس از این تعریف در ماده 295 از سوی قانونگذار عنوان می‌شود كه در 3 مورد دیه پرداخت می‌شود كه عبارت است از:

الف: قتل یا جرح یا نقص عضو كه به طور خطاء محض واقع می‌شود و آن در صورتی است كه جانی نه قصد جنایت نسبت به مجنی علیه را داشته باشد و نه قصد فعل واقع شده بر او را مانند آنكه تیری را به قصد شكاری رها كند و به شخصی برخورد كند.

ب: قتل یا جرح یا نقص عضو كه به طور خطا شبیه عمد واقع می‌شود و آن در صورتی است كه جانی قصد فعلی را كه نوعاً سبب جنایت نمی‌شود داشته باشد و قصد جنایت را نسبت به مجنی علیه نداشته باشد مانند آنكه كسی را به قصد تأدیب به نحوی كه نوعاً سبب جنایت نمی‌شود بزند و اتفاقاً موجب جنایت شود یا طبیبی مباشرتاً بیماری را به طور متعارف معالجه كند و اتفاقاً سب جنای بر او شود.

ج - مواردی از جنایت عمدی كه قصاص در آنها جایز نیست.

قانونگذار در ماده 3 تبصره نیز آورده است كه عبارت است از:

تبصره 1: جنایت‌های عمدی و شبه عمدی دیوانه و نابالغ به منزله خطا محض است.

تبصره 2: در صورتی كه شخص كسی را به اعتقاد قصاص یا به اعتقاد مهدورالدم بودن بكشد و این امر بر دادگاه ثابت شود و بعداً معلوم شود كه مجنی علیه مورد قصاص یا مهدورالدم نبوده است قتل به منزله خطا شبیه عمد است و اگر ادعای خود را در مورد مهدورالدم بودن مقتول به اثبات برساند قصاص و دیه از او ساقط است.

تبصره 3: هرگاه بر اثر بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا عدم مهارت و عدم رعایت مقررات مربوط به امری قتل یا ضرب یا جرح واقع شود به نحوی كه اگر آن مقررات رعایت می‌شد حادثه‌ای اتفاق نمی‌افتاد قتل یا ضرب یا جرح در حكم شبه عمد خواهد بود.

اما در ماده 296 قانونگذار عنوان می‌كند كه در مواردی هم كه كسی قصد تیراندازی به كسی یا شیئی یا حیوانی را داشته باشد و تیر او به انسان بی‌گناه دیگری اصابت كند عمل او خطای محض محسوب می‌شود.

در قانون مجازات اسلامی پس از تعریف دیه و حدود لزوم آن در باب دوم به موضوع مقدار دیه قتل نفس اشاره می‌شود.

در ماده 297 آمده است دیه قتل مرد مسلمان یكی از امور ششگانه ذیل است كه قاتل در انتخاب هر یك از آنها مخیر است و تلفیق آنها جایز نیست.

1 - یكصد شتر سالم و بدون عیب كه خیلی لاغر نباشند.

2 - دویست گاو سالم و بدون عیب كه خیلی لاغر نباشند.

3 - یك‌هزار گوسفند سالم و بدون عیب كه خیلی لاغر نباشند.

4 - دویست دست لباس سالم از حله‌های یمن.

5 - یكهزار دینار مسكوك سالم و غیر مغشوش كه هر دینار یك مثقال شرعی طلا به وزن 18نخود است.

6 - ده هزار درهم مسكوك سالم و غیر مغشوش كه هر درهم به وزن 6/12 نخود نقره است.

در این ماده 2 تبصره نیز وجود دارد كه اولی عنوان می‌كند قیمت هر یك از امور ششگانه در صورت تراضی طرفین و یا تعذر همه آنها پرداخت می‌شود.

در یك ماه اخیر خبری در یكی از سایت های مرتبط با وزارت دادگستری منتشر شد مبنی بر افزایش نرخ دیه و رسیدن ان به 90 میلیون تومان در سال جدید.

انتشار این خبر آن هم در سایت‌های مرتبط با وزارت دادگستری باعث شد تا خبرنگاران در اولین جلسه مصاحبه با سخنگوی قوه قضاییه به این نكته بپردازند و صحت و سقم آنرا جویا شوند.

عضو كمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی افزود: انسانهایی كه پشت فرمان خودرو می‌نشینند یا به اشتباه در درگیری‌های منجر به قتل شركت می‌كنند باید به عواقب كار خود واقف باشند تا شاید به واسطه احتیاط و عاقبت‌اندیشی مراعات بیشتری داشته باشند و از برخی از جرائم پیشگیری شود.

محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: براساس یك كارشناسی رقم 90 میلیون تومان پذیرفته شده و قرار شده است تا از روز 16 خرداد امسال اجرایی شود.

البته محسنی اژه‌ای درباره افرادی كه پیش از اجریا قانون مرتكب جرم شده و مجبور به پرداخت دیه هستند نیز پاسخ‌هایی به خبرنگاران داد و همچنین از مطرح شدن پیشنهاد پرداخت یارانه از سوی دولت به بیمه‌ها هم سخن به میان آمد.

پس از این اظهار نظر محسنی‌اژه‌ای و مشخص شدن صحت افزایش نزخ دیه شركت‌های بیمه نسبت به این افزایش جبهه گیری كرده و و مدعی شدند این كار خلاف قانون است و آنها نمی‌توانند این رقم جدید را پرداخت كنند.

سرانجام در روز 11 خرداد و در جلسه عالی مسئولان قضایی كشور رئیس قوه قضاییه از توقف اجرای نرخ جدید دیه به درخواست وزیر دادگستری خبر داد.

خبرگزاری فارس در این زمینه با برخی از كارشناسان امر به گفت‌وگو پرداخت تا مشخص شود به نظر آنها میزان دیه 90 میلیون تومانی كم یا زیاد است و اینكه آیا ادعای شركت‌های بیمه صحت دارد یا خیر.

*جوسازی بیمه‌ها به‎گونه‎ای است كه انگار هزینه دیه را آنها می‎پردازند

موسی قربانی در اظهار نظری مدعی شد: تنها موارد كمی از قتل‌ها مربوط به تصادفات است كه باید دیه از جیب بیمه‌ها پرداخت شود در صورتی كه بیمه‌ها به‎گونه‌ای جوسازی كرده‌اند كه انگار قرار است همه دیه‌ها در كشور از جیب آنها پرداخت شود.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی عنوان كرد: میزان دیه براساس اصول فقهی تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: به نظر من افزایش دیه و رساندن آن به سقف 90 میلیون تومان كار درستی بوده و باید عنوان كرد كه هنوز هم این رقم كمتر از میزان واقعی آن است.

عضو كمیسیون قضایی مجلس با اشاره به این مطلب كه برای تعیین دیه 6 مورد در قانون مجازات اسلامی قید شده است، گفت: هركدام از این موارد را قیمت‌گذاری كنیم خواهیم دید كه تصمیم كاملاً منطقی گرفته شده و برابر قانون و شرع این افزایش ایجاد شده است.

وی با اشاره به این مطلب كه بحث افزایش دیه ربطی به شركت‌های بیمه ندارد، گفت: اینكه ما رساندن قیمت دیه را به قیمت واقعی آن به بحث بیمه‌ها ارتباط دهیم نوعی بی‌حرمتی به خون انسان‌هاست.

موسی قربانی خطاب به شركت‌های بیمه گفت: شركت‌های بیمه باید خودشان متناسب با افزایش قیمت دیه مقررات و قوانین‌شان را اصلاح كنند و متأسفانه قاطی كردن بحث دیه و بیمه بحث اشتباهی است.

وی گفت: قتل‌های زیادی به صورت غیرعمد در كشور رخ می‌دهد كه نیازمند پرداخت دیه است و تنها موارد كمی از این قتل‌ها مربوط به تصادفات است كه باید دیه از جیب بیمه‌ها پرداخت شود در صورتی كه بیمه‌ها به گونه‌ای جوسازی كرده‌اند كه انگار قرار است همه دیه‌ها در كشور از جیب آنها پرداخت شود.

عضو كمیسیون قضایی مجلس با اشاره به این مطلب كه باید فردی پیدا شود كه برود و محاسبه كند و تكلیف بیمه‌ها را با توجه به حق بیمه‌ای كه از خودروها می‌گیرند مشخص كند، گفت: باید بررسی شود كه این‎همه پولی كه بیمه‌ها از شهروندان در قبال اجباری شدن بیمه خودرو می‌گیرند كجا می‌رود.

دیه

*افزایش نرخ دیه از وقوع برخی جرائم جلوگیری می‌كند

پس از قربانی محمد تقی رهبر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به موضوع افزایش نرخ دیه جور دیگری نگاه كرد و گفت: به ‎نظر می‌رسد با توجه به افزایش نرخ دیه از وقوع برخی از جرائم جلوگیری شود.

وی ادامه داد: قوه قضاییه بر سر دوراهی مانده است از یك‌سو دیه پولی است كه میزان آن به‎صورت شرعی تعیین شده و نمی‌توان آن را تغییر داد و از سوی دیگر بیمه‌ها نسبت به قراردادهایی كه با مردم منعقد كرده‌اند، متضرر شده‌اند.

نماینده مردم اصفهان با اشاره به این مطلب كه حق افراد باید در مقوله پرداخت دیه رعایت شود،‌ گفت: فعلاً اجرای دیه 90 میلیون تومانی به صورت موقت متوقف شده تا شاید راهكاری شرعی برای آن اندیشیده شود.

رهبر افزود: شاید یكی از راهكارهای حل این معضل پرداخت یارانه به شركت‌های بیمه‌گذار از سوی دولت باشد كه باید این بحث نیز بررسی شود و در مورد آن تصمیم گرفته شود.

وی با اشاره به این مطلب كه اگر كسی كشته شود باید دیه شرعی به او پرداخت شود و نباید حق مقتول ضایع شود، گفت: در مقابل انسانی كه از بین می‌رود 90 میلیون تومان پول نه‎تنها زیاد نیست بلكه كم هم هست.

عضو كمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی افزود: انسانهایی كه پشت فرمان خودرو می‌نشینند یا به اشتباه در درگیری‌های منجر به قتل شركت می‌كنند باید به عواقب كار خود واقف باشند تا شاید به واسطه احتیاط و عاقبت‌اندیشی مراعات بیشتری داشته باشند و از برخی از جرائم پیشگیری شود.

رهبر خطاب به بیمه‌ها گفت: بیمه‌ها باید بدانند همه افراد كشته نمی‌شوند و تنها در هزاران مورد شاید یك نفر كشته شود كه بیمه‌ها مجبور باشند به قربانیان حادثه دیه پرداخت كنند در حالی كه بیمه‌ها از همه خودرو‌ها حق بیمه دریافت می‌كنند.

*بیمه از پرداخت دیه 90 میلیون تومانی ضرر نخواهد كرد

علی‌رغم آنكه بیمه‌ها پس از اعلام افزایش نرخ دیه مدعی شده بودند از این افزایش متضرر خواهند شد عضو كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در خصوص دیه 90 میلیونی گفت: بیمه از پرداخت دیه 90 میلیون تومانی ضرر نخواهد كرد بلكه سود لازم را هم كسب می‌كند.

سیدمصطفی طباطبایی‌نژاد با بیان اینكه دیه در اسلام مشخص است، اظهار داشت: دیه یك انسان را 100 شتر یا 200 گاو یا ‌هزار گوسفند مقرر كردند كه امروزه با بررسی قیمت، متوجه شدند كه 100 شتر معادل 90 میلیون است و از رو این موضوع را برای دیه انسان اعلام كردند.

وی در خصوص دیه 90 میلیونی، ادامه داد: در این راستا، سرو صدای بسیاری به خصوص از سوی بیمه بلند شد و تقریباً این موضوع التهابی در جامعه به وجود آورد، به همین دلیل فعلاً رئیس قوه قضائیه دستور توقف داد تا این مقدار دیه بررسی شود.

عضو كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بیان كرد: به نظر می‌رسد نمی‌توانند این موضوع را اجرا نكنند چرا كه 100 شتر، 200 گاو یا هزار گوسفند صراحت دارد، بنابراین خواه یا ناخواه باید فكری بیندیشند و مسئله بیمه را حل كنند.

طباطبایی نژاد با بیان اینكه ظاهراً دیه 90 میلیونی باید تأیید شود و مشكل بیمه را حل كنند، گفت: بیمه از پرداخت دیه 90 میلیون تومانی ضرر نخواهد كرد بلكه سود لازم را كسب می‌كند.

*نمی‌توان به‎خاطر ملاحظه حال بیمه‌ها حكم خدا را تعطیل كرد

فرهاد تجری عضو كمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی تعطیلی حكم خدا در پرداخت دیه را امری اشتباه خواند گفت: نمی‌توان به‎خاطر ملاحظه حال بیمه‌ها حكم خدا را تعطیل كرد و قیمت دیه را افزایش نداد.

نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی گفت: ریاست قوه قضاییه براساس قانون مكلف است تا براساس شرع مقدس اسلام میزان دیه را مشخص كند.

وی ادامه داد: تعیین میزان ریالی دیه نباید دستخوش هیچ ملاحظه‌ای شود و فقط ولی فقیه زمان براساس شرایط و ضوابط موجود می‌تواند دستوراتی خاص را در این زمینه اتخاذ كند.

عضو كمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی افزود: قطعاً معلق شدن اجرای میزان دیه 90 میلیون تومانی با تشخیص رئیس قوه قضاییه به جهت توجه به نرخ واقعی موضوع دیه بوده است.

فرهاد تجری تأكید كرد: دولت، مجلس و قوه قضاییه باید بنشینند و هرچه سریعتر میزان واقعی دیه را مشخص و ابلاغ كنند زیرا این باعث می‌شود تا هم حقوق مردم ضایع نشود و هم اینكه باعث بازدارندگی از ارتكاب برخی جرائم خواهد شد.

وی درباره برخی از ابهاماتی كه شركت‌های بیمه‌گذار مطرح كرده‌اند گفت: دولت و شركت‌های بیمه گذار باید مشكل خودشان را حل كنند و نمی‌شود به خاطر عدم پیش‌بینی بیمه‌ها برای افزایش نرخ دیه و همچنین به خاطر ملاحظات آنها حكم خدا تعطیل شود.

*90 میلیون شاخص خوبی برای دیه است

علی اسلامی پناه عضو كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز با بیان اینكه امسال قوه قضائیه از وزارت جهاد سازندگی استعلام كرده و قیمت یك شتر را 900 هزار تومان محاسبه و اعلام كرده است، گفت: بنابراین 100 شتر به قیمت 900 هزار تومان، 90 میلیون می‌شود كه این 90 میلیون تومان شاخص خوبی برای دیه است.

علی اسلامی پناه با بیان اینكه دیه ارزش، قیمت و بهای یك انسان نیست، اظهار داشت: دیه مبلغی است كه به واسطه كشتن یك انسان جهت تسلی خاطر بازماندگان و رفع برخی از نواقص مالی این بازماندگان پرداخت می‌شود، در حقیقت چنانچه شخصی نان‌آور خانواده بوده و كشته شود، مبلغ دیه تسلی خاطر و جبران خسارت برای بازماندگانش است.

وی ادامه داد: مبلغ دیه، در شرع و مذهب با شاخص 6 كالا تا به امروز مشخص می‌شد كه دو مورد از این 6 كالا را می‌توان درهم و دینار رایج آن سرزمین نام برد ولی امروزه درهم و دینارها در كشور ما به عنوان سكه و پول رایج مرسوم نیست و به همین دلیل در خصوص 4 كالای دیگر صحبت به میان آمده است كه یكی از این كالا‌ها شامل پارچه‌ای به نام حله‌یمانی، از جنس ابریشم و ساخت كشور یمن بود كه امروزه این كالا كمتر یافت می‌شود.

دیه

*در قتل عمد دیه بالاتر، بهتر است

اسلامی پناه همچنین با اشاره به اینكه در قتل عمد واقعاً دیه 90 میلیون تومانی نیز كم است، اظهار داشت: چنانچه در قتل عمد دیه بالاتر باشد، بهتر است چرا كه وقتی فردی به عمد، انسانی را می‌كشد، اگر خون بهای بیشتری را بپردازد، اشكال ندارد.

عضو كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینكه مشكل اساسی بیشتر در قتل‌های غیر عمد به واسطه، وسایل نقیله است چرا كه وسایل نقلیه بسیار زیاد و خطر‌ساز است، افزود: امروزه در كشور ما وسایل نقلیه شایع‌ترین قتل را در ایران و جهان به ارمغان آورده است.

اسلامی پناه در ادامه گفت: وسیله نقلیه برای رفاه انسان‌ها ساخته شده است ولی متأسفانه در كشور ما آثار بسیار سوء و زیان‌باری دارد و ما را به عنوان خطا كارترین و بی‌احتیاط ترین رانندگان در سطح جهان می‌شناسد.

عضو كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینكه در سال، 25 هزار تصادف، منجر به فوت می‌شود، ادامه داد: در این راستا حدود 25 هزار دیه در سال باید داده شود و چون مردم ندارند، شركت‌های بیمه باید آن را تقبل كنند؛ شركت‌‌های بیمه یك تعرفه را از مردم می‌گیرند كه در حال حاضر حداقل این تعرفه‌ای كه گرفته می‌شود، حدود 300 هزار تومان حتی برای بیمه یك پراید یا پژو بوده كه این مقدار زیاد است.

* نرخ بیمه‌ها برای مردم زیاد است

اسلامی پناه با بیان اینكه نرخ بیمه‌ها برای مردم بسیار زیاد است، افزود: انسان اگر در ماه حرام كشته شود، دیه‌اش بیشتر از ماه غیر حرام است چرا كه 4 ماه از سال ماه حرام است؛ ولی بیمه حداكثر حق بیمه را از ما می‌گیرد، یعنی تصور می‌‌كند كه در تمام سال، دیه ماه حرام را می‌پردازند كه این عدم تناسبی در دریافت حق بیمه از شهروندان است.

وی بیان كرد: قوه قضائیه، هر ساله 10 الی 15 درصد دیه را افزایش می‌داد ولی امسال چون از 45 میلیون به 90 میلیون رسید یعنی صد در صد دیه افزایش پیدا كرد و این امر كار را دشوار كرد.

* در تصادفات باید نرخ بیمه متعادل شود

عضو كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به اینكه متوقف ماندن دیه 90 میلیونی، موقتی خواهد بود یعنی سال آینده این مبلغ اجرا خواهد شد، گفت: قطعاً كمتر از مبلغ 90 میلیون برای دیه، نخواهد بود بلكه بیشتر نیز خواهد شد؛ به طور مثال اگر قیمت گاو یا شتر یا گوسفند، درست محاسبه شود به طور قطع، مبلغش بیش از این است.

وی گفت: یكباره، مبلغ دیه صد در صد، افزایش پیدا كرد كه این امر در توان پرداخت مردم نیست و بیمه‌ها نیز اگر در خصوص پرداخت این مبلغ زیر بار نروند، ممكن است باعث شود، مردم به زندان بروند و زندان‌ها پر شود.

اسلامی پناه با اشاره به اینكه در تصادف باید نرخ بیمه را متعادل كرد تا مردم بتوانند دیه را پرداخت كنند، اضافه كرد: دیه 90 میلیونی، حداقل نرخ دیه‌ای است كه می‌توان در كشور تصور كرد در حقیقت برای دیه، مبلغ 90 میلیون را باید انتظار داشت كه البته شیب ملایمی باید در نظر بگیریم تا مردم توان پرداخت آن را داشته باشند.

*90 میلیون تومان كمتر از قیمت واقعی دیه است

خلیل حیات مقدم عضو كمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی هم مانند بیشتر كارشناسان 90 میلیون تومان را برای نرخ دیه كافی ندانست و گفت: حتی اگر دیه 90 میلیون تومانی تصویب و اجرایی شود باز هم این رقم بسیار كمتر از نرخ واقعی دیه است.

وی گفت: اگر بهترین نوع ماشین‌های سواری و گران‌ترین آنها را فرض كنید باید گفت ارزش انسان معیوب العقل از آن بالاتر است زیرا آفریده خداوند است.

وی ادامه داد: براساس مبانی فقهی و شرعی و همانطور كه قانون مدنی و كیفری از آن الهام گرفته است براساس 6 معیار می‌توان میزان دیه را مشخص كرد.

نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر می‌رسد حتی اگر دیه 90 میلیون تومانی به تصویب برسد و قرار بر اجرای آن باشد رقم دقیق دیه نیست و از میزان واقعی دیه بسیار پایین تر است.

حیات مقدم تأكید كرد: درست است كه 90 میلیون قیمت واقعی دیه نیست اما نباید از این نكته غافل شد كه بیمه‌ها براساس قیمت قبلی دیه با شهروندان و صاحبان خودرو قرار دادی را منعقد كرده‌اند و زیر بار پرداخت قیمت افزایش یافته دیه نیستند.

وی با اشاره به این مطلب كه صحبت بیمه‌ها مبنی بر اینكه قرار داد فی‌مابین شهروندان براساس قیمت قبلی دیه بسته شده صحیح است گفت: در كنار این موضوع حرف شهروندان این است كه اگر دیه قرار است افزایش پیدا كند بیمه‌ها موظف به پرداخت رقم افزایش یافته باشند.

سیدمصطفی طباطبایی‌نژاد با بیان اینكه دیه در اسلام مشخص است، اظهار داشت: دیه یك انسان را 100 شتر یا 200 گاو یا ‌هزار گوسفند مقرر كردند كه امروزه با بررسی قیمت، متوجه شدند كه 100 شتر معادل 90 میلیون است و از رو این موضوع را برای دیه انسان اعلام كردند.

عضو كمیسیون حقوق و قضایی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال كه توقف اجرای قیمت جدید دیه را از سوی رئیس قوه قضاییه چگونه ارزیابی میكنید گفت: من توقف اجرای این موضوع را به فال خیر می‌گیرم و امیدوارم در بررسی‌های جدید اصلاح قابل قبولی در امور انجام شود.

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره این موضوع كه برخی مدعی‌اند بیمه‌ها اگر رقم افزایش یافته دیه را نیز پرداخت كنند متضرر نخواهند شد و سود خود را خواهند برد گفت: من هم این صحبت را قبول دارم و می‌توان با یك آمارگیری ساده دریافت كه بیمه‌ها چه میزان حق بیمه دریافت می‌كنند و چه میزان خسارت پرداخت می‌كنند.

حیات مقدم افزود: با توجه به همه این موارد باز هم به موضوع اول باز می گردیم كه بنا بر قوانین موجود ادعای بیمه درباره قرار داد براساس نرخ سابق دیه امری صحیح است و نمی‌توان از آن دفاع نكرد.

نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این مطلب كه تا كنون مجلس در بحث نظارت بر موضوع بیمه‌ها ورود پیدا نكرده است گفت: به نظر من وقت ان رسیده است كه مجلس در بحث نظارت بر بیمه‌ها ورود پیدا كند.

به گزارش فارس، آنچه از گفتار كارشناسان برمی‌آید این است كه دیه 90 میلیون تومانی كمتر از میزان واقعی است.

اما این نكته را نیز نباید فراموش كرد كه به گفته قانون اعتراض شركت‌های بیمه و زیر بار نرفتن آنها برای قبول افزایش نرخ بیمه موضوعی است قانونی.

به هر تقدیر آنچه بیشتر از كش مكش‌های میان بیمه‌ها و قوه قضاییه نمود و جلوه می‌كند این است كه دیه به افرادی پرداخت میشود كه به دلیل حادثه رخ داده بخشی یا همه توانایی خود را از دست می‌دهند یعنی خانواده‌ای كه نان اور خود را از دست می‌دهد یا جوانی كه به خاطر خطای فردی دیگر از بخشی از زندگی انسانی خود محروم می‌شود.

با توجه به این نكته اینگونه به نظر می‌رسد كه اگر حتی مسئولان تعیین میزان دیه این نرخ را اندكی با دستان باز انجام دهند جای دوری نرفته بلكه به فردی كه از بخشی از سلامتی خود محروم شده كمك شایانی كرده‌اند تا در ادامه زندگی خود دچار مشكل خاصی نشود.

به نظر می‌رسد شركت‌های بیمه از این موضوع غافل شده‌اند كه دیه به انسانهای سالم تعلق نمی‌گیرد بلكه به خانواده و یا افرادی تعلق می‌گیرد كه قرار است این رقم ریالی بخشی از آلام وارد شده به این افراد را التیام ببخشد و آنها را كمك كنند تا گذران زندگی‌شان راحت‌تر باشد.

هر چند قصد نداریم شركت‌های بیمه‌گر را به نوعی بی‌تفاوتی در قبال افراد زیان دیده متهم كنیم اما بهتر بود پیش از آنكه شركت‌های بیمه نسبت به افزایش قیمت دیه موضع‌گیری كنند به موارد صرف شدن هزینه دیه نگاهی می‌كردند و آن‌وقت با قالب شدن موضوعات انسانی نسبت به این افزایش نرخ موضع‌گیری می‌كردند.

به هر تقدیر امیدواریم تا همانگونه كه كارشناسان گفته‌اند در بررسی جدید نرخ دیه به قیمت واقعی آن رسیده و پس از آن هم مشكلات شركت‌های بیمه در پرداخت نرخ جدید بیمه برطرف شود تا این شركت‌ها با پرداخت دیه متضرر نشوند.

بخش حقوق تبیان


منبع: وبلاگ تخصصی حقوق ایران