تبیان، دستیار زندگی
شهرت نوژیان بیشتر به دلیل آبشار نوژیان است كه حدود 100 متر ارتفاع دارد و آب را از دل كوهی به همین نام می‌گیرد و آن را در حوضچه عمیق و بزرگ زیر پایش می‌ریزد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیر سایه آبشار
زیر سایه آبشار

باید رقص ماهی‌های قزل‌آلا را در استخرهای پرآب پرورش ماهی ببینید و یك بعدازظهر را در دامنه كوه 80 پهلو یا جنگل اسرارآمیز كوه تاف بگذرانید، بعد پرسان پرسان از شیب ملایم كوه پایین بیایید تا به روستای نوژیان از توابع بخش مركزی شهرستان خرم‌آباد در استان لرستان برسید و خانه‌های قدیمی را ببینید با سقف‌های گلی و درهای چوبی و باغچه‌های پرگل و آن وقت است كه می‌فهمید جاذبه‌های گردشگری روستای نوژیان، فقط آبشار تاف (نوژیان) در 2.5 كیلومتری روستا نیست و همه اجزای آن دیدنی است.

تاریخ سكونت دائمی در روستای نوژیان، به حدود 100 سال پیش بازمی‌گردد. پیش از آن، این روستا به عنوان اتراقگاه عشایر مورد استفاده قرار می‌گرفته است. روستای نوژیان تقریبا در 40 كیلومتری خرم‌آباد واقع شده و بین كوه تاف (در خاور و جنوب خاوری) و كوه 80 پهلو (در جنوب و جنوب باختری) محصور شده است. این روستا از طریق شهر خرم‌آباد با جاده‌ای كامل و آسفالته قابل دسترسی است.

آبشار نوژیان پس از دریاچه «گهر» و آبشار «بیشه» یكی از زیباترین آثار طبیعی لرستان است كه هر ساله، بسیاری از گردشگران و مسافران را به سوی خود جلب می‌كند

شهرت نوژیان بیشتر به دلیل آبشار نوژیان است كه حدود 100 متر ارتفاع دارد و آب را از دل كوهی به همین نام می‌گیرد و آن را در حوضچه عمیق و بزرگ زیر پایش می‌ریزد.

آبشار نوژیان پس از دریاچه «گهر» و آبشار «بیشه» یكی از زیباترین آثار طبیعی لرستان است كه هر ساله، بسیاری از گردشگران و مسافران را به سوی خود جلب می‌كند. این آبشار كه از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران است با ارتفاع 95 متر و عرض تاج 5 متر در 51 كیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد (بخش پاپی) و در ارتفاعات كوه‌های نوژیان واقع شده است.

زیر سایه آبشار

گردشگاه جنگلی نوژیان بالای كوه تاف قرار دارد. دراین كوه انواع گیاهان دارویی می‌رویند كه طبیعت بكر این منطقه و همچنین وجود آبشار زیبای نوژیان آن را به محلی زیبا و دیدنی تبدیل كرده است.

در تمام طول سال شرایط برای بازدید از نوژیان مهیاست، ولی بهترین زمان آن از ابتدای بهار تا اواخر مهرماه است. راه ارتباطی آبشار زیبای نوژیان از طریق خرم‌آباد به گردنه نوژیان است، جاده دسترسی به این آبشار آسفالته است، البته می‌توان از طریق راه‌آهن و با كمی پیاده‌روی به دیدار آن رفت. آبشار نوژیان از لحاظ پتانسیل و چشم‌انداز طبیعی یكی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین آبشارهای غرب كشور محسوب می‌شود و جاده دسترسی به این آبشار آسفالته و منطقه نیز از امنیت بالایی برخوردار است.

زیر سایه آبشار

آب شرب مناسب نیز در منطقه موجود است، اطراف آبشار از لحاظ بیولوژیك و اكولوژیك دارای پوشش انبوه جنگلی با گونه‌های غالب بلوط ایرانی است كه همراه با آن گونه‌هایی از نوع زالزالك، بنه، كیكم، آلبالوی وحشی و سایر گونه‌های زاگرس در این رویشگاه موجود است.

رویشگاه اطراف نوژیان، به همراه وجود گونه‌های گیاهی، چشم‌انداز زیبایی به طبیعت اطراف این آبشار داده است. این آبشار در حوزه آبخیز سد دز و سد كرخه قرار دارد كه در گذشته عملیات مختلف آبخیزداری به منظور مهار سیلاب و حفظ آب و خاك منطقه توسط دولت و با مشاركت افراد محلی در آن انجام شده است.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم