تبیان، دستیار زندگی
طبیعت‌گردی‌ یكی از بهترین شیوه‌های سفر به شمار می‌رود اما ممكن است با خطراتی همراه باشد كه بهتر است از قبل خود را برای روبه‌رو شدن با آنها آماده كنیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چطور از خرس‌ها در امان بمانیم؟


طبیعت‌گردی‌ یكی از بهترین شیوه‌های سفر به شمار می‌رود اما ممكن است با خطراتی همراه باشد كه بهتر است از قبل خود را برای روبه‌رو شدن با آنها آماده كنیم.

چطور از خرس‌ها در امان بمانیم؟

یكی از مواردی كه ممكن است هنگام سفر و گردش در طبیعت با آن مواجه شویم، برخورد با حیوانات وحشی است كه معمولا خطری برای انسان‌ها ندارند اما لازم است نكاتی را هنگام روبه‌رو شدن با آنها رعایت كنیم تا آسیبی به حیوانات یا خودمان نرسانیم.

تمام حیوانات به طور غریزی از انسان می‌ترسند و سعی می‌كنند كمترین رویارویی و برخورد را با ما داشته باشند، هرچند که در چند دهه اخیر، به‌دلیل شكار و تخریب محیط زیست، جمعیت جانوری كشورمان كاهش چشمگیری داشته و باتوجه به چنین وضعیتی، دیدن جانوران در طبیعت، خوش شانسی بزرگی به شمار می‌رود.

خرس ها بیشتر مناطق كوهستانی و جنگلی ایران زندگی می‌كنند و با توجه به همه چیز خوار‌بودن آنها، بیشتر غذای خود را از میوه و ریشه درختان جنگلی به دست می‌آورند ولی به خوردن گوشت و عسل نیز علاقه زیادی دارند و شكار خود را از بین گوزن‌های بیمار و گرازها انتخاب می‌كنند

در مواجهه با خرس

قبل از هر چیز باید بدانیم كه ما در طبیعت مهمانی ناخوانده هستیم و احترام به طبیعت و محیط زندگی حیوانات برما لازم است، پس باید از آسیب زدن به حیات وحش بپرهیزیم و آن را برای خود و نسل‌های آینده حفظ و نگهداری كنیم.

خرس ها بیشتر مناطق كوهستانی و جنگلی ایران زندگی می‌كنند و با توجه به همه چیز خوار‌بودن آنها، بیشتر غذای خود را از میوه و ریشه درختان جنگلی به دست می‌آورند ولی به خوردن گوشت و عسل نیز علاقه زیادی دارند و شكار خود را از بین گوزن‌های بیمار و گرازها انتخاب می‌كنند.

خرس‌های قهوه‌ای ساكن ایران معمولا 250  تا 400 كیلوگرم وزن دارند و در مقایسه با خرس های مناطق دیگر سبک وزن به حساب می آیند. محل زندگی آنها معمولا در میان صخره‌ها و شكاف سنگ‌ها و نیز كنده درختان تنومند است و اكثر‌ شب‌ها برای غذا خوردن بیرون می‌آیند.

چنانچه مجبور به اقامت شبانه در این‌گونه محیط‌ها شدید، به خاطر داشته باشید خرس‌ها حس بویایی قوی دارند، پس جایی را برای غذا خوردن و پخت و پز انتخاب كنید كه با چادر شما حداقل 100 متر فاصله داشته باشد و از ریختن زباله و باقیمانده غذا در اطرافتان خودداری كنید

خرس ها همیشه خطرناک نیستند

خرس‌ها موجودات باهوشی هستند، اما در دفاع از توله‌های خود، بسیار خطرناك می‌شوند. هنگام كوهپیمایی در قلمرو خرس‌ها باید به این نكته توجه داشته باشیم كه این جانوران در 2 صورت به انسان حمله می‌كنند؛ اول این‌كه غافلگیر شوند و شما را به صورت ناگهانی مقابل خود ببینند و دوم در‌حال دفاع از توله‌ها یا لاشه شكارشان باشند . بنابراین بهتر است تا جایی كه امكان دارد از وارد شدن به محل زندگی آنها بپرهیزید و هنگام حركت در مناطقی كه دید مناسبی نسبت به پیرامون خود ندارید‌ از سوت استفاده كنید یا چند وقت یك بار با صدای بلند فریاد بزنید تا حیوان از وجود شما آگاه شود و فرصت فرار داشته باشد.

دیدن جای پای بزرگ با چنگال‌های بلند یا ریشه و پوست كنده شده درختان یا ساقه شكسته شده گیاهان می‌تواند علامت وجود خرس در نزدیكی شما باشد. چنانچه مجبور به اقامت شبانه در این‌گونه محیط‌ها شدید، به خاطر داشته باشید خرس‌ها حس بویایی قوی دارند، پس جایی را برای غذا خوردن و پخت و پز انتخاب كنید كه با چادر شما حداقل 100 متر فاصله داشته باشد و از ریختن زباله و باقیمانده غذا در اطرافتان خودداری كنید.

عصبانی اش نکنید

باید مراقب هر صدایی که ایجاد می‌کنید باشید و البته گوش‌هایتان را هم حسابی تیز کنید تا بتوانید نزدیک شدن خرس را تشخیص دهید. معمولا هیچ راهی وجود ندارد که مطمئن شوید خرس به شما حمله نخواهد کرد، ‌چون ممکن است خرس به هر نحوی از حضور شما باخبر شود و به سراغتان بیاید.

اگر به هر دلیل‌ با یك خرس برخورد كردید، به هیچ وجه از تفنگ استفاده نكنید زیرا با شلیك شما، جانور، زخمی و عصبانی می‌شود و حتما مورد حمله قرار خواهید گرفت.

یكی از بهترین و ساده‌ترین ابزارها برای دفاع در چنین شرایطی، اسپری فلفل و گازهای اشك‌آور است. این ابزار باعث فرار خرس می‌شود و مهم‌تر این‌كه آسیبی به جانور وارد نمی‌كند.

اگر با خرس رو به رو شدید، بهترین راه این است که خودتان را به مردن بزنید. رو به زمین دراز بکشید و دست‌ها را در هم قلاب کرده پشت گردنتان بگذارید. وقتی خرس شما را در این حالت ببیند،‌ به سراغتان می‌آید و با کنجکاوی شما را بررسی خواهد کرد.

در این صورت، پنجه‌های تیزش ممکن است شما را زخمی کند. اما در نهایت شما را رها می‌کند و می‌رود. وقتی در این حالت قرار بگیرید و سعی کنید همین حالت را حفظ کنید،‌ اندام‌های حیاتی شما از آسیب مصون می‌مانند، سر محافظت می‌شود، گردن محافظت می‌شود، قلب و اعضای درون شکم شما هم که آسیب‌پذیر هستند محافظت می‌شوند.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از کشکول، خبرآنلاین