تبیان، دستیار زندگی
از تاریخ 1 مارس برابر با پنج شنبه 11 اسفند سال 90، سیاست های امنیتی گوگل تغییر کرده است. این تغییر بدان معناست که اطلاعات میان سایت ها و محصولات مختلف گوگل یک پارچه می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جای پای خود را از گوگل پاک کنید


از تاریخ 1 مارس برابر با پنج شنبه 11 اسفند سال 90، سیاست های امنیتی گوگل تغییر کرده است. این تغییر بدان معناست که اطلاعات میان سایت ها و محصولات مختلف گوگل یک پارچه می شود.

شاید بپرسید یک پارچگی اطلاعات میان سرویس های مختلف گوگل به چه معناست. تا به حال وارد سایت معرفی فیلم یا کتاب شده اید؟ اگر دقت کرده باشید در این گونه سایت ها بر اساس جستجوهای قبلی و موضوعاتی که قبلا مشاهده کرده اید، سایت به شما پیشنهاداتی در همان ژانر می دهد. در واقع سایت های مذکور از روی اطلاعات قبلی شما که در کوکی ذخیره شده است تشخیص می دهند شما چه کسی هستید و چه علاقه هایی دارید و بر مبنای اطلاعات قبلی، اطلاعات جدیدی را برای شما به نمایش می گذارند. این ویژگی برای سایت هایی که در آن لاگین نمی کنید یا اطلاعات خاصی ندارید، آنچنان اهمیتی ندارد. ولی همین ویژگی را برای سرویس های گوگل تصور کنید. در حساب کاربری جیمیل تان لاگین می کنید و تمام اطلاعاتی که در گوگل سرچ کرده اید برای تان نمایان می شود. تمام فیلم ها و کلیپ هایی که در یوتیوب دیده اید در حافظه پروفایل تان ثبت می شود. و این قابلیت روی تمام سرویس های گوگل اعمال خواهد شد. گوگل دیگر می داند شما چه کسی هستید، چه چیزهایی سرچ می کنید، چه کلیپ هایی دیده اید، چه تصاویری به اشتراک گذاشته اید. چه افرادی را در حلقه گوگل پلاس تان دارید و.. .

جای پای خود را از گوگل پاک کنید

تا پیش از این گوگل تمام این اطلاعات را از شما داشت ولی اطلاعات هر سرویس منحصر به همان سرویس بود. اگر قبلا تنظیمات web history را تنظیم نکرده اید اکنون فرصت خوبی برای تنظیم است.

قدم اول : لاگین کنید

در حساب کاربری گوگل خود لاگین کنید. وارد آدرس https://www.google.com/history  شوید. در این قسمت می توانید جستجوهای قبلی خودتان در گوگل را ببینید.

قدم دوم : پاک کردن

سابقه تان جلوی چشمانتان است! نگران نشوید. تنها کافیست روی گزینه Remove All Web History کلیک کنید. از پایین صفحه روی گزینه ok کلیک کنید.

جای پای خود را از گوگل پاک کنید

قدم سوم : آینده

اگر می خواهید اطلاعات جستجوی شما در حساب کاربری تان ثبت نشود می توانید گزینه web history on را روی pause نگه دارید. اگر روزی احساس کردید به این قابلیت یک پارچگی اطلاعات میان سرویس های مختلف گوگل نیاز دارید، کافیست بازگردید و گزینه pause را به resume تبدیل کنید.

حال که در مورد امنیت اطلاعات در حساب کاربری گوگل صحبت کردیم بد نیست به یک قابلیت نه چندان امن ولی جالب در گوگل کروم اشاره کنیم.

شما چندتا حساب کاربری در گوگل دارید؟ اگر فقط یک حساب کاربری دارید این ویژگی به کار شما نمی اید ولی اگر هم زمان از چندین حساب کاربری استفاده می کنید حتما با مشکل لاگین کردن در یک مرورگر با حساب های مختلف مواجه شده اید. در این حالت برای وارد شدن به یک حساب، باید از حساب فعلی خارج شد و سپس در اکانت بعدی لاگین کرد.

با تنظیملت گوکل کروم می توانید از این سوییچ کردن خلاص شوید.

قابلیت پشتیبانی همزمان از چندین حساب کاربری در گوگل، در نسخه 16 کروم لحاظ شده است. این ویژگی برای افرادی که چند حساب کاربری دارند و یا خانواده هایی که همگی از یک دستگاه استفاده می کنند می تواند مفید باشد.

جای پای خود را از گوگل پاک کنید

قدم اول : روی گزینه آچار شکل گوشه صفحه کلیک کنید. گزینه Sign into Chrome را برای ایجاد یک پروفایل جدید انتخاب کنید. اگر قبلا از گزینه Chrome Sync استفاده کرده اید می توانید حساب خود را به صورت Signed in as مشاهده کنید.

Chrome Sync قابلیتی است که با فعال کردن آن اطلاعاتی مانند تم و بوک مارک ها در فضای ابری گوگل ذخیره می شود و شما از هر سیستمی که لاگین کنید می توانید به کروم به اطلاعات خود روی سیستم خودتان دست رسی داشته باشید

قدم دوم : از همان منو آچار شکل گزینه Options را انتخاب کنید. به دنبال Personal Stuff بگردید و از آنجا روی Add new user کلیک کنید.

قدم سوم : پنجره جدیدی در کروم باز می شود. از قابلیت استفاده همزمان از چند اکانت در یک مرورگر لذت ببرید.

فقط توجه کنید این کار اصلا امنیت داده های شما را تضمین نمی کند. اگر شراکتا از یک سیستم استفاده می کنید، بقیه می توانند به پروفایل شما سوییچ کنند و به اطلاعاتتان دست رسی داشته باشند.

فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان