تبیان، دستیار زندگی
اگر می خواهید برای پاک سازی لکه های سمج آستین ها را بالا بزنید به چند نکته توجه کنید. آب خورش: در مورد پارچه های قابل شست و شو، این نوع لکه ها را در آب سرد بخیسانید تا لعابشان (نشاسته) حل شود و سپس آنها را بشویید اگر پس از خشک شدن پارچه، لکه هنوز باقی بو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شگردهایی جهت پاک کردن لکه ها

لکه گیری از لباس ها

پرسش: لطفا در مورد پاک کردن انواع لکه ها من را راهنمایی نمایید.

پاسخ: اگر می خواهید برای پاک سازی لکه های سمج آستین ها را بالا بزنید به چند نکته توجه کنید.

آب خورش:

در مورد پارچه های قابل شست و شو، این نوع لکه ها را در آب سرد بخیسانید تا لعابشان (نشاسته) حل شود و سپس آنها را بشویید اگر پس از خشک شدن پارچه، لکه هنوز باقی بود روی آن را یک مایع پاک کننده بکشید برای مواد غیرقابل شست و شو هم از اسفنج آغشته به آب استفاده کنید سپس روی آن مایع پاک کننده بریزید و نهایتاً از یک جذب کننده استفاده کنید.

آدامس:

اگر آب، لکه پارچه مورد نظر را از بین نمی برد بر روی قسمت آلوده شده به آدامس، یک تکه یخ بکشید سپس آن را بتراشید این روش در مورد قالی و پارچه های ضخیم بسیار مفید است راه دیگر اینکه لکه را به یک مایع تمیز کننده آغشته کنید و در صورت لزوم این کار را تکرار کنید اگر لکه ای باقی ماند، آن را با اسفنج آغشته به آب بزدایید این روش در مورد تمام پارچه ها مفید می باشد و می تواند در مورد مواد غیر قابل شست و شو استفاده شود.

عرق کردن:

اگر مواد ناشی از عرق بر روی پارچه بمانند، الیاف پارچه را کم دوام کرده و رنگ آن را تغییر می دهند تا جایی که ممکن است به سرعت این لکه ها را بشویید، از آب گرم حاوی یک پاک کننده استفاده کنید. اگر رنگ پارچه بر اثر عرق تغییر کرده است، گاهی اوقات می توان آن را به حالت اولیه اش باز گرداند.

روی لکه های تازه را اسفنج آغشته به آمونیاک بکشید یا آنکه آنها را در مقابل بخار متصاعد شده از بطری حاوی آمونیاک قرار دهید. بر روی لکه های قدیمی هم سرکه بکشید اگر پس از خشک شدن پارچه، لکه های روغنی باقی مانده بود، آن ها را با اسفنج آغشته به مایع تمیز کننده پاک کنید. مایعات تمیز کننده به تنهایی قادر به زدودن لکه های عرق نیستند، آنها را باید در آب حل کرد.

اگر پس از شست و شوی لباس بوی عرق از بین نرفته بود، آن را به مدت یک ساعت یا بیشتر در محلول آب گرم که حاوی سه یا چهار قاشق غذاخوری نمک به ازای هر لیتر آب است. بخیسانید همواره قبل از اتو زدن لباس، لکه های عرق را بزدایید اتو زدن این لکه ها، پارچه را کم دوام می کند.

لکه تخم مرغ:

برای پاک کردن لکه تازه تخم مرغ، محل لکه را با آب سرد بشویید و برای اثر لکه تخم مرغ بر روی پارچه، با آب ولرم و صابون محل لکه را شست  و شو دهید و سپس با الکل و محلول رقیق آمونیاک، اثر لکه را برطرف کنید.

جوهر خودکار:

برخی از جوهرهای خودکار با شست و شو پاک می شوند در صورتی که بقیه با شست و شو باقی می مانند. ابتدا بر روی یک پارچه مشابه نشانه ای بگذارید اگر لکه با شست و شو پاک نشد، ملزم به استفاده از «استون» یا «آمیل آستات» هستید در مورد پارچه های استات، آرنل، وینیل و ورل، آمیل استات خالص ( از نظر شیمیایی ) استفاده کنید لکه را چند بار اسفنج بکشید در مورد لکه های سنگین، ابتدا از حلال، سپس آب و بعد از یک سفید کننده استفاده کنید، این کار را تا جایی که لازم باشد انجام دهید.

چسب و سریش:

روی لکه های ناشی از چسب پلاستیک را فوراً مایع پاک کننده بکشید و بشویید اگر چسب پلاستیک سفت شود، ممکن است نتوانید آن را پاک کنید، اما در مورد مواد مقاوم، آن ها را در سرکه داغ یا اسید استیک بخیسانید و آن ها را تا نزدیک نقطه جوششان نگه دارید تا وقتی که چسب حل شود این کار ممکن است 15 دقیقه یا بیشتر طول بکشد در آخر پارچه را آبکشی کنید. برای لعاب ها و دیگر چسب ها به جای آب سرد از آب داغ استفاده کنید و لکه ها را در آب سرد بخیسانید.

مواد آرایشی

لكه را خیس كرده و ماده پاک كننده ای را بطور مستقیم بر روی آن بریزید پارچه را خوب چنگ زده تا لكه از بین برود سپس خوب آبكشی نمائید . در صورت لزوم عملیات موفق نبود مقداری مایع پاك كننده بر روی آن ریخته و بگذارید مدتی بماند سپس پارچه را با آب داغ شستشو دهید.

لکه

قهوه و چای

پارچه را فوری با آب سرد بشوئید یا آنرا بدمت 30 دقیقه یا بیشتر در آب سرد خیس كنید مقداری ماده پاك كننده روی لكه باقیمانده ریخته و با آب آنرا شستشو دهید . اگر لكه از بین نرفت از مواد سفید كننده ای چون آب ژاول پر برات سدیم یا آب اكسیژنه استفاده كنید پارچه را با آب داغ شستشو دهید.

زنگ زدگی و زردی ناشی از اتو

از مواد زنگ زدا ( محتوی اسید اگزالیک ) كه در كارخانه های نساجی مورد مصرف است استفاده كنید با توجه به نحوه تولید پارچه آنرا در محلولی كه محتوی 4 قاشق چای خوری جوهر غوره و آب قرار داده بجوشانید سپس پارچه را در آبی كه در حال جوش است قرار داده یک دانه لیمو را آب گرفته با مقداری نمک در آب بریزید سپس پارچه را در آفتاب پهن كرده و بار دیگر در محل لكه آب لیمو بریزید و بگذارید خشک شود پارچه را خوب آبكشی كنید و در صورت لزوم عملیات را تكرار كنید.

مشاوره هنر در خانه

تنظیم: مرکز مشاوره