تبیان، دستیار زندگی
t کردن تنظیمات رجیستری  یکی از ویژگی های بزرگ رجیستری توانایی و قابلیت import وexport تنظیمات رجیستری به فایل متنی است. این فایل با پسوند reg . قابل شناسایی است .محیط قالب بندی این فایل های متنی را می توان با ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

Import و Export کردن تنظیمات رجیستری

نرم افزار نصب ویندوز ایکس پی service pack 2

یکی از ویژگی های بزرگ رجیستری توانایی و قابلیت import وexport تنظیمات رجیستری به فایل متنی است. این فایل با پسوند reg . قابل شناسایی است .محیط قالب بندی این فایل های متنی را می توان با برنامه ای همچونNotepad مشاهده کرد.بدین منظور در رجیستری کلیدی را که قصد تغییر در آن داریر را انتخاب کرده و سپس از منویRegistry گزینه... Export Registry File  را انتخاب کنید .سپس یک نام برای آن وارد کرده و آن را ذخیره کنید. اگر این فایل را در برنامهNotepad باز کنید فایلی همچون شکل زیر را مشاهده خواهید کرد:


REGEDIT4

[HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/Setup]
"SetupType"=dword:00000000
"CmdLine"="setup -newsetup"
"SystemPrefix"=hex:c5,0b,00,00,00,40,36,02


این محیط کاملا ساده است ، عبارت REGEDIT4 به نوع فایل و نسخه آن اشاره دارد .عبارت [HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/Setup] به کلید اشاره دارد و مقادیر نیز بصورت "SetupType"=dword:00000000  هستند و در خود مقادیر  نیز کلمه بعد از کاراکتر " = " نشان دهنده نوع مقادیر آنها است که عبارتند ازDWORD ،String و  یاBinary



از این رو می توانید فایل را به راحتی ویرایش کرده و تغییرات مورد نظرتان را به آن اعمال کنید .و سپس به آسانی  و با دوبار کلیک سریع و یا با انتخاب گزینه "Import" از منوی  Registry آن را برای قابل استفاده و اعمال شدن در تنظیمات مربوط به ویندوز امکان پذیرکنید .


رجیستری ویندوز   حذف کلید ها و مقادیر با استفاده از فایلREG:

حذف کلیدها و مقادیر در فایلهایREG با قرار دادن یک کاراکتر"-"  در جلوی نام کلیدی که قصد حذف آن را دارید امکان پذیر است.بعنوان  مثال برای  حذف کلید [HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/Setup] در فایل فوق باید به شکل ژیر عمل نمائید :

REGEDIT4
[-HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/Setup]


 این ویژگی  بسیار دلواپس کننده است ، زیرا وقتی کلید و یا مقداری را به اشتباه پاک کنید ممکن است باعث مشکلات اساسی در تنظیمات رجیستری شود ، از این رو به خآیر داشته باشید  که حتما در ابتدا  نسبت به پشتیبان گیری  از رجیستری اقدام کنید.



رجیستری ویندوز    گزینه های خط فرمان در رجیستری :

Regeditدارای تعدادی گزینه خط فرمان است که می توان برای اجرای سرِیع آنها از طریق  فایل هایbatchو یا از   طریق command prompt  ، از آنها استفاده کرد.

regedit.exe [options] [filename] [regpath]
[filename]برایImport کردن فایلreg.
/s [filename]برایImport کردن آسان و بدون ویزاردی که از شما سوالی پرسیده شود.
/e [filename] [regpath]رجیستری را با[filename] شروع کنید سپس مسیر[regpath] .بعنوان مثال :
regedit /e file.reg HKEY_USERS/.DEFAULT
/L:systemتعیین موقعیت فایل system.dat
/R:userتعیین موقعیت فایل system.dat
/C [filename]فشرده سازی (در ویندوز 98)
/D [regpath]حذف کلید تعیین شده ( در ویندوز 98)

ویرایش رجیستری

رجیستری ویندوز

نگهداری از رجیستری

رجیستری ویندوز