تبیان، دستیار زندگی
در دنیای فوتبال هم مثل خیلی حوزه های دیگر، خیلی ها می آیند، اسطوره می شوند و خیلی هم بی سر و صدا فراموش می شوند. از بین این جمع بزرگ فقط چند نفری ماندگار می شوند و همیشه صدر نشین می مانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کریمی طغیانگر مهربان


در دنیای فوتبال هم مثل خیلی حوزه های دیگر، خیلی ها می آیند، اسطوره می شوند و خیلی هم بی سر و صدا فراموش می شوند. از بین این جمع بزرگ فقط چند نفری ماندگار می شوند و همیشه صدر نشین می مانند.


علی کریمی

علی کریمی عضوی از همین گروه کوچک است، کسی که خیلی زود و در جوانی اش به اوج رسید و با وجود گذشتن سال های زیاد از آغاز فعالیتش هنوز هم در اوج هست. جادوگر فوتبال ایران، نه تنها یک چهره بین المللی در دنیای ورزش است بلکه خارج از دنیای فوتبال و در زندگی اجتماعی اش هم هواداران بسیار دارد.

این که علی کریمی چرا اسطوره شد و چرا اسطوره ماند را در این مطلب خواهید خواند تا شاید درس هایی از زندگی او بگیرید.

*درس اول : خاکتان را فراموش نکنید

ایران برای کریمی همه چیز است. در تمام این سال ها، آنقدر در فوتبال جهان هیاهو به پا کرده که در هر تیمی جایش باشد اما باز هم وفاداری اش را به کشورش ثابت کرده و برگشته است: «برای ادامه زندگی ام ایران را به همه جای دنیا ترجیح می دهم. اصولا حس وطن پرستانه بسیار قوی دارم. هر وقت در جمع های دوستانه مان صحبت از زندگی در خارج از کشور و رفتن از ایران می شود، من مخالف سرسخت این کار هستم. بعد از اتمام آن 8 سالی که به خاطر فوتبال خارج از ایران زندگی کردم، حتی از یکی، دو تیم دیگر هم پیشنهاد داشتم اما دیگر از غربت خسته شده بودم و فقط می خواستم به ایران برگردم.»

این اعتقاد شخصی من است که هرچه از مطبوعات دورتر باشم، برایم بهتر است چون با این کار، کمتر دچار حاشیه می شوم. به هر حال با همه خبرنگاران دوستم اما این اعتقاد شخصی من است که مصاحبه نکنم

*درس دوم : حرفه ای باشید حاشیه ساز نباشید

باور کنیم یا نه، دنیای فوتبال ایران، دنیای پرحاشیه ای است اما حرف های ضد و نقیض و جنجال هایی که همیشه درون این گروه هست و تمامی ندارد در زندگی علی کریمی جایی ندارد. علی کریمی را در تلویزیون زیاد نمی بینید. او علاقه ای به اظهارنظرهای جنجالی ندارد و می گوید: « این اعتقاد شخصی من است که هرچه از مطبوعات دورتر باشم، برایم بهتر است چون با این کار، کمتر دچار حاشیه می شوم. به هر حال با همه خبرنگاران دوستم اما این اعتقاد شخصی من است که مصاحبه نکنم.»

گذشته از حاشیه های مطبوعاتی، کریمی سعی می کند حمایت هوادارانش را حفظ کند و با هر تندی تماشاچیان نرنجد. او گفته است: « بعد از این همه سال بازی کردن یاد گرفته ام که وقتی به زمین می روم از تشویق ها روحیه بگیرم و کاری با مسائل دیگر نداشته باشم. در هر حالت من کار خودم را می کنم. موقعی هم که جو استادیوم مناسب نباشد طوری رفتار می کنم که انگار در استادیوم نیستم.»

علی کریمی

*درس سوم : به تصمیم ها احترام بگذارید

کریمی یک ورزشکار حرفه ای است و این موضوع را نه تنها در بازی اش بلکه در رفتارهای حرفه ای اش هم نشان می دهد. او پیش از این در واکنش به اما و اگر هایی که در دعوتش به تیم ملی وجود داشت، گفته بود: «توقعی ندارم. این مربی است که تصمیم می گیرد چه بازیکنی را دعوت کند و چه کسی را دعوت نکند. دعوتم کردند تلاش خودم را می کنم تا برای تیم ملی بازیکن موثری باشم، دعوت نکنند هم آرزوی موفقیت می کنم و دعا. اتفاق دیگری که زمان زیادی از آن نگذشته ماجرای کاپیتانی تیم ملی است که کی روش تصمیم گرفت بازوبند را به جواد نکونام بدهد و شاید اگر هر کس دیگری جای کریمی بود به این موضوعات دامن می زد اما کریمی .... »

معصومی در مصاحبه ای گفت: «مردم باید بدانند زمانی که پزشکان از من قطع امید کرده بودند، فقط علی کریمی بود که با سخاوتش مثل همیشه تمام هزینه های بیمارستان مرا پرداخت کرد. با هزینه او از یک اتاق عمومی به اتاق اختصاصی رفتم و تمام هزینه های مربوط به درمانم را هم او پرداخت کرد.»

* درس چهارم : با سلاح پول تهدید نکنید

در دنیای فوتبال ایران که پرداخت دستمزدهای باشگاهی آن قدر به تعویق می افتد که حاشیه ساز می شود، علی کریمی هرگز در مورد مطالبات مالی اش حرفی نزده است. او حاضر نیست چک و سفته هایی که از تیم های باشگاهی گرفته اما وصول نشده اند را مقابل دوربین های تلویزیونی نمایش بدهد. در شرایطی که برخی بازیکنان یشین استیل آذین همچنان پیگیر مطالبات خود از این باشگاه بودند، علی کریمی قبل از پایان فصل گذشته، باقی مانده مبلغ قراردادش را بخشید و از مسئولان باشگاه خواست که حق و حقوقش را در امور خیریه خرج کنند.

علی کریمی

*درس پنجم : بدون هیاهو به دیگران کمک کنید

موسسه «خانه سازندگان فردا» در منطقه محروم پیشوای ورامین، یک خانه خیریه است که در آن از بچه های بی سرپرست گرفته تا سالمندان زندگی می کنند. هیئت امنای این مجموعه از افراد خیر، تحصیل کرده و استادان دانشگاه تشکیل شده و در میان آن ها علی کریمی، ورزشکاری است که به صورت افتخاری در میان آنان حضور دارد اما نمی خواهد که کسی از حمایت هایش باخبر شود.

او کسی است که برنج سالانه و پوشاک این موسسه را تامین می کند و گذشته از کمک های نقدی، به گفته یکی از اعضای این موسسه، رختشوی خانه مدرن و بسیار گرانقیمتی را نیز خریداری کرده و به این موسسه اهدا کرده است اما کمک های علی کریمی به این موسسه تنها محدود به پشتیبانی مالی نمی شود. می گویند هر زمانی که فرصت کند سری به آنجا می زند و با بچه ها، فوتبال گل کوچک بازی می کند.

*درس ششم : همراهانتان را تنها نگذارید

بابک معصومی، کاپیتان سابق تیم ملی فوتسال ایران پس از مدت ها مبارزه با سرطان، از دنیا رفت اما کمتر کسی از همراهی علی کریمی با او در دوره بیماری اش خبردار شد. درحالی که بسیاری از مسئولان ورزش بار ها با حضور در بیمارستان، مقابل دوربین های تلویزیونی و عکاسان رسانه ها، وعده کمک به معصومی را داده بودند و پس از پخش ویدئو ها در تلویزیون و چاپ عکس ها، وعده های خود را فراموش کرده بودند، کریمی وعده ای نداد اما بی سر و صدا و دور از دوربین ها تا آخرین روزهای زندگی معصومی در کنارش ماند و حمایتش کرد.

به گفته معصومی، او حتی قصد داشت معصومی را برای معالجه به آمریکا بفرستد اما شرایط ادامه درمان در ایران مهیا شد. معصومی در مصاحبه ای گفت: «مردم باید بدانند زمانی که پزشکان از من قطع امید کرده بودند، فقط علی کریمی بود که با سخاوتش مثل همیشه تمام هزینه های بیمارستان مرا پرداخت کرد. با هزینه او از یک اتاق عمومی به اتاق اختصاصی رفتم و تمام هزینه های مربوط به درمانم را هم او پرداخت کرد.» اما تا قبل از این مصاحبه معصومی، کسی از این ماجرا مطلع نبود.

*درس هفتم : برای رشد حرفه تان تلاش کنید

او که حسن نیتش به فوتبال کشورش را بارها و بارها نشان داده، از تیم های ورزشی بانوان هم غافل نبوده و با دیدن کوتاهی های مسئولان در تامین نیازهای فوتبال بانوان، خودش دست به کار شده است. زمانی که تیم ملی فوتبال دختران زیر 19 سال ایران راهی رقابت های مقدماتی قهرمانی آسیا شده بود، مهناز امیر شقاقی، سرمربی این تیم در مصاحبه ای گفت: «علی کریمی نسبت به فوتبال، بانوان توجه خاصی دارد. او یک الگوی ورزشی برای ارتقای روحیه بازیکنان است و جدا از این موضوع، کریمی امکانات و لوازم مورد نیاز ما را تامین کرده است. کریمی نمی خواست نامش مطرح شود، او برای بازیکنان ما فقط یک شرط گذاشت. کریمی گفت به شرطی این کمک ها را انجام می دهد و ادامه خواهد داد که تیم ما گل بزند و مقام بیاورد.»

بخش ورزشی تبیان


منبع: سایت آفتاب