تبیان، دستیار زندگی
سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی کنار تشک مسابقه های جهانی استانبول ایستاده بود و کشتی امید نوروزی در فینال جریان داشت که ناگهان استرس زیاد معمار کشتی فرنگی ایران را از پا انداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بنا ناجی کشتی فرنگی


بیهوش شد و بند دل خیلی ها با فرو افتادن محمد بنا پاره شد!سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی کنار تشک مسابقه های جهانی استانبول ایستاده بود و کشتی امید نوروزی در فینال جریان داشت که ناگهان استرس زیاد معمار کشتی فرنگی ایران را از پا انداخت.


محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی

بنابراین لحظاتی بیهوش شد؛ روزهای سختی بر ارتش او گذشته بود. داغ دوپینگ دو ملی پوش کشتی فرنگی هنوز بر دلش بود که دو کشتی گیر هم در استانبول با کشتی گیرهای صهیونیستی هم قرعه شدند. بنا آن قدر فریاد زد و هیجان داشت که ناگهان از هوش رفت و بر زمین افتاد. او عاشقانه بر زمین افتاد تا نشان دهد چقدر به کشتی و شاگردانش عشق می ورزد.

شاید همین تلاش عاشقانه محمد بنا بود که فیلا را مجبور کرد او را بهترین مربی کشتی جهان در سال 2011 بنامند؛ عنوانی که به حق شایسته محمد بنا است.

او عاشق کشتی است؛ این را به خوبی می توان در چشم هایش دید وقتی که کنار تشک کشتی و در هیبت یک مربی ایستاده ولی با اجرای هر حرکت توسط شاگردانش او هم ناخودآگاه فن می زند!

کشتی فرنگی ایران که از آن به عنوان زنگ تفریحی برای سایر تیم ها یاد می شد به یک باره و با تلاش بنا و یارانش، اوج گرفت. حالا کشتی فرنگی ایران برای خودش کیا و بیایی دارد که نگو و نپرس.

خیلی از افراد بنا را معلمی برای فرنگی کاران می دانند؛ معلمی رند که 6 دانگ حواسش به همه جا هست و موی لای درز کارهایش نمی رود، البته در مقابل مخالفان و منتقدان خود را هم دارد که این امری طبیعی است.

بسیاری هم او را آقای خاص دانسته و بر این باورند بنا با حضور خود در کشتی فرنگی توانست رنسانسی در این رشته به وجود آورده و فرنگی کاران را به این باور برساند که می توانند در رقابت های جهانی صاحب مدال شوند، البته تعداد زیادی از کارشناسان هم عقیده دارند اگر حسن رنگرز بعد از رکودی 10 ساله موفق به کسب مدال طلایی مسابقات جهانی 2001 نمی شد، احدی نمی توانست زنگ های موفقیت را برای فرنگی کاران ایرانی در مسابقات جهانی و... به صدا در آورد، چه برسد به بنا!

هیچ گاه نمی توان منکر مدیریت خود محمد بنا در 6- 7 سال اخیر شد؛ هر چقدر هم که با بدبینی بخواهیم او را متهم به ضعف فنی یا خودرایی کنیم می بینیم که او در این چند سال 4 برابر تمام تاریخ کشتی فرنگی ایران پیش از حضورش، برای کشتی فرنگی مدال آورده!

محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی

محمد بنا بعد از چند سال که خارج از ایران بود به کشور بازگشت و توسط دوستان قدیمی به دیدار محمدرضا طالقانی رییس وقت فدراسیون کشتی رفت و طالقانی همان جا از بنا درخواست همکاری کرد. نایب قهرمان مسابقات جهانی 1983 کی یف هم تصمیم گرفت تجربیات خود را در اختیار جوانان قرار دهد او اعتقاد به میدان دادن به جوانان داشت و برای این کار ریسک کرد و جواب این کار را هم گرفت.

البته عده ای معتقدند او فرد بسیار خوش شانسی است و همین شانس که از ابتدا با او بود کمک کرد تا با سه شکست نایب قهرمان کشتی فرنگی جهان در سال 1983 کی یف شود. این خوش شانسی به بنا کمک کرده تا به درجه ای از موفقیت در مربیگری برسد که به عنوان بهترین مربی جهان معرفی شود.

البته در مقابل افرادی که بنا را فردی خوش شانس می دانند هم باید گفت چه اشکالی دارد که برای رسیدن به موفقیت از شانس یک فرد خوش شانس استفاده شود؟! ضمن این که هیچ گاه نمی توان منکر مدیریت خود محمد بنا در 6- 7 سال اخیر شد؛ هر چقدر هم که با بدبینی بخواهیم او را متهم به ضعف فنی یا خودرایی کنیم می بینیم که او در این چند سال 4 برابر تمام تاریخ کشتی فرنگی ایران پیش از حضورش، برای کشتی فرنگی مدال آورده!

بخش ورزشی تبیان


منبع:تماشاگر