تبیان، دستیار زندگی
کارلوس کی‌روش؛ احتمالا نامدارترین سرمربی ای که تا به حال به فوتبال ایران پا گذاشته و اهالی فوتبال در ایران تمام رویاهایشان را در برنامه‌های سرمربی سابق رئال مادرید جستجو می‌کنند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کی‌روش سورپرایز فوتبالی سال 90


کارلوس کی‌روش؛ احتمالا نامدارترین سرمربی ای که تا به حال به فوتبال ایران پا گذاشته و اهالی فوتبال در ایران تمام رویاهایشان را در برنامه‌های سرمربی سابق رئال مادرید جستجو می‌کنند.


کارلوش کی روش

در اواخر سال 89 بود که نامه کی‌روش به فدراسیون فوتبال آب پاکی را روی دست کفاشیان و همکارانش ریخت. او در آخرین روزهای سال 89 بود که در نامه‌ای پر از احساس از میزبانی ایرانی ها تشکر کرد اما گفت که به خاطر "مشکلات خانوادگی" نمی‌تواند پیشنهاد هدایت تیم ملی ایران را بپذیرد. با این حال چند روز بعد از این جواب، پیشنهاد تازه‌ای از سوی ایران اما این بار از طریق کانال‌های غیر ورزشی به سرمربی نامدار پرتغالی ارائه شد و  پس از این پیشنهاد کی‌روش در آخرین روزهای فروردین 90 به ایران آمد و از همان زمان کار را در دست گرفت تا بتواند فضا را برای  صعود بی دغدغه تیم ملی ایران به جام جهانی فراهم کند.

حالا که سال 90 به سر آمده، اگر به عقب برگردیم می‌توانیم با اطمینان حضور این سرمربی در فوتبال ایران را بزرگترین اتفاق فوتبالی برای کشور دانست. این اهمیت وقتی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که بدانیم در تمامی این سال‌ها شایعات درباره حضور یک مربی درجه یک اروپایی در فوتبال ایران سر آخر با انتخاب یک مربی درجه چندم از بلوک شرق اروپا یا یک مربی ایرانی به پایان می‌رسید اما این بار فدراسیون فوتبال ایران هر چند شائبه‌های دخالت دولتی هم وجود داشت، توانست پای یک مربی بزرگ خارجی را به فوتبال ایران باز کند، آن هم در وضعیتی که کشورهایی مثل چین و عربستان با استخدام مربیان بزرگی چون کاماچو و رایکارد کورس بزرگی را برای ایجاد تحول در ساختار فوتبال‌شان آغاز کرده بودند.

چه كسی از تیمش انتظار بازنده بودن را دارد؟ اگر قرار است به جام جهانی برویم و در آنجا ببازیم اصلا بهتر است نرویم. اما اگر می‌خواهیم در سطحی باشیم كه امكان موفقیت‌مان كم نباشد، پس باید بسیار جدی‌تر از گذشته كارمان را ادامه دهیم.

*کی روش چه می‌خواهد؟

طبیعی بود که برای راضی کردن سرمربی بزرگی چون کی‌روش برای حضور در تیم ملی ایران، مسوولان فدراسیون فوتبال کار دشواری در پیش داشتند، آن هم در شرایطی که این مربی در باشگاههای پر امکاناتی همچون رئال مادرید و منچستریونایتد سابقه کار داشته. به همین خاطر بود که در ماههای اول حضور کی‌روش در فوتبال ایران، عباس ترابیان سرپرست وقت تیم ملی در اظهارنظری گفت که "کی‌روش امکاناتی همچون رئال مادرید و منچستر از ما می‌خواهد" و البته نیازی به توضیح نیست که فوتبال ایران برای فراهم کردن چنین امکاناتی با محدودیتهای زیادی روبه رو بود.

با این حال فدراسیون فوتبال برای جلب رضایت این مربی هم که شده تا جایی که در توانش بود، امکانات مورد نظر کی روش را فراهم کرد. مثلا احداث سالن بدنسازی و سونا و استخر از کارهایی بود که توسط فدراسیون فوتبال جهت جلب رضایت کی‌روش انجام گرفت اما همه این کارها هم باعث نشد تا کی‌روش از وضعیتی که برایش به وجود آمده رضایت داشته باشد.

کارلوس کی روش

همه فکر و ذکر کی‌روش هم بازیهای پیش‌روست. این صحبتهای کی‌روش را که بخوانید بیشتر به دغدغه‌های سرمربی تیم ملی پی می‌برید، با این توضیح که کی‌روش بارها چنین نگرانی‌هایی را ابراز کرده بود: "این بازیكنان آمادگی انجام بازی‌های بین‌المللی و رویارویی با حریفان تراز اول جهانی را ندارند. من زمانی كه در منچستریونایتد یا رئال مادرید بودم یك بازیكن طی 33 روز 11 تا 13 مسابقه انجام می‌داد.

این یعنی به طور میانگین انجام یك بازی در كمتر از سه روز. آن‌ها بازیكنان بین‌المللی و كار كرده‌ای هستند كه در بستر فوتبال اروپا تمرین كرده و آماده می‌شوند. آن‌ها این آمادگی را دارند اما بازیكنان ما در حال حاضر چنین آمادگی را ندارند. مردم از تیم ملی كشورشان انتظار دارند. اگر این انتظار را داشته باشیم كه مقابل تیم‌های اروپایی قرار بگیریم، به آن‌ها ببازیم و بعد من بگویم بازیكنان خسته بودند آیا شما این را از من قبول می‌كنید؟

چه كسی از تیمش انتظار بازنده بودن را دارد؟ اگر قرار است به جام جهانی برویم و در آنجا ببازیم اصلا بهتر است نرویم. اما اگر می‌خواهیم در سطحی باشیم كه امكان موفقیت‌مان كم نباشد، پس باید بسیار جدی‌تر از گذشته كارمان را ادامه دهیم. باید از الان خیلی جدی‌تر كار كرد و از هیچ بهانه‌ای سوء استفاده نكنیم. من واقعا نگران هستم. در یك جاهایی می‌بینم پزشك بعضی از تیم‌ها به ما اعلام می‌كنند كه فلان بازیكن وضعیت جسمانی مساعدی نداشته و تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند در زمین تمرین حاضر شود و در خدمت تیم ملی باشد اما بعد از آن می‌بینیم همان بازیكن در یك مسابقه بین‌المللی برای تیمش بازی می‌كند! مشكل ما اینجور جاهاست. پزشكان بعضی تیم‌های باشگاهی می‌گویند بازیكن‌شان نمی‌تواند بازی كند اما بعدا می‌بینیم كه بازی می‌كند و ظاهرا فشار ناشی از آن بازی باعث تشدید مصدومیتش شده و آسیب دیدگی‌اش بسیار جدی‌تر از گذشته می‌شود."

کی‌روش برای خودش این هدف‌گذاری را انجام داده که باید با تیم ملی ایران از مرحله گروهی جام جهانی برزیل صعود کندٰ، منتها به این شرط که شرایط برای آماده‌سازی تیم ملی ایران فراهم شود. او می‌گوید جام جهانی برای ایران از خرداد 91 شروع می‌شود؛ جایی که ایران باید سه دیدار مهم در راه حضور در جام جهانی برگزار کند.

کارلوس کی روش

* ایران بخت کی‌روش را باز کرد

بعد از ناکامی پرتغال در جام جهانی 2010، چند ماهی از کی‌روش خبری نبود اما با پیشنهاد ایران بخت کی‌روش هم باز شد.

بعد از پیشنهاد اولیه ایران بود که فدراسیون فوتبال عربستان هم به این مربی پیشنهاد داد اما پس از مشورت گرفتن از همکاران پرتغالی‌اش که سابقه کار در سعودی را داشته‌اند، کی روش را از پذیرفتن پیشنهاد عربستان منصرف کرد و سرانجام او ایران برای ادامه کار انتخاب کرد. با این حال انعقاد قرارداد با فدراسیون فوتبال ایران هم مانع از این نشد که پیشنهادها به کی‌روش هم متوقف شود. از منچستریونایتد به عنوان مقصد بعدی دستیار سابق کی‌روش نام برده شد و حتی فرگوسن در گفت‌وگویی رادیویی کی‌روش را در کنار مورینیو بهترین گزینه‌های جانشینی خودش در منچستریونایتد دانست اما سرمربی تیم ملی ایران هیچ وقت به این خبرها واکنشی نشان نداد و اعلام کرد تنها فکر و ذکرش موفقیت با تیم ملی ایران در راه صعود به جام جهانی 2014 است.

کی‌روش برای خودش این هدف‌گذاری را انجام داده که باید با تیم ملی ایران از مرحله گروهی جام جهانی برزیل صعود کندٰ، منتها به این شرط که شرایط برای آماده‌سازی تیم ملی ایران فراهم شود. او می‌گوید جام جهانی برای ایران از خرداد 91 شروع می‌شود؛ جایی که ایران باید سه دیدار مهم در راه حضور در جام جهانی برگزار کند.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان