تبیان، دستیار زندگی
والیبالی که ایران را در دنیا مطرح کرد همان تیم خوب و قدرتمندی بود که ولاسکو آن را به مسابقات جهانی برد تا بتواند با ایران قدرت های بزرگ جهان را از پیش رو بردارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روایتی از زندگی ولاسکو در ایران


شاید کمتر کسی باشد که نداند بسیاری از رویا های والیبال ایران در گرو مدیریت حرفهای خولیو ولا سکو تحقق یافت.


خولیو ولاسکو

جادوگر دنیای والیبال حدود 11 ماهی می شود که هدایت ملی پوشان را بر عهده گرفته و در همین مدت کوتاه همراه تیم ملی ایران قهرمان آسیا شود و تیم های قدرتمند جهان مثل لهستان (قهرمان جام جهانی)،صربستان (قرهمان اروپا)و آرژانتین (نائب قهرمان منطقه  کنکاکاف ) را در جام جهانی شکست دهد.

عاشق کارم  بودم

ولاسکو همواره چهره خبرساز والیبال بوده و با قهرمانی های پیاپی معمولاً بخش قابل توجهی از صفحات مطبوعات ورزشی را به خود اختصاص می دهد.او قله های بسیاری را در دنیای والیبال فتح کرده است. وی با یادآوری روزهای جوانی خود می گوید«همیشه عاشق کارم بودم و هیچ وقت برای پول کار نکردم.من تنها وقتی جوان بودم برای پول کار می کردم.چرا که به آن نیاز داشتم.شاید یکی از دلایلی که بازی را کنار گذاشتم و حرفه مربیگری را شروع کردم همین بود. در آن سالها به یک بازیکن والیبال ،دستمزد قابل توجهی نمی دادنداما  شرایط برای مربیان فرق داشت .حالا دیگر سالهاست که برای پول کار نمی کنم. من عاشق حرفه ام هستم و دوست دارم در کنار یک تیم کار کنم. یادم می آید زمانی که در کادر فنی تیم آرژانتین مشغول کار شدم، کمتر کسی امیدی به این تیم داشت، با این حال موفق شدیم که پس از مدت کوتاهی سه مدال برنز بگیریم.من از سال 1989 هدایت تیم ملی ایتالیا را در دست گرفتم.این تیم دو سال قبل در رقابت های جهانی 1986 فرانسه سیزدهم شده بود اما من ایمان داشتم بازیکنان ایتالیا توانایی موفقیت را دارند.ما روزها تمرین کردیم تا ایتالیا به عناوین متعددی دست یافت و به عنوان یکی از قدرت های والیبال جهان شناخته شد.»

عشق به فرهنگ ایران را یکی از دلایل قبول کردن سرمربیگری در تیم ملی ایران می داند: «به ایران آمدم چون می خواستم لایه زیرین فرهنگ این کشور را ببینم. می خواستم دنیایی جدید را تجربه کنم. اگر اهل تغییر نبودم همان اروپا می ماندم. دوست دارم با همسرم تجربه ای جدید داشته باشیم.

علاقه مشترک ولاسکو و گواردیولا

ولاسکو نه فقط یک مربی صاحب سبک در والیبال که یک آدم صاحب تجربه در مدیریت فوتبال است.مردی که مدیر اجرایی تیم های بزرگ اینتر و لاتزیو بوده در دنیای فوتبال هم چهره سرشناسی است و با بسیاری از مربیان وفوتبالیست های جهان ارتباط نزدیکی دارد. مارچلو لیپی یکی از صمیمی ترین دوستان او در بین فوتبالی هاست که سابقه این دوستی به دوران همکاری او با باشگاه اینتر میلان ایتالیا بر میگردد. همچنین دونادونی کاندیدای قبلی مربیگری در تیم فوتبال پرسپولیس نیز یکی از دوستان ولاسکو است. وقتی دونادونی برای کار در پرسپولیس دعوت شد،پیش از هر کاری با ولاسکو در باره چگونگی کار در ایران مشورت کرد. ولاسکو همچنین با گواردیولا سرمربی محبوب کاتالان ها دوست است. وی درباره شخصیت گواردیولا می گوید «به عقیده من او به تیم خود امنیت و آرامش تزریق می کند. رهبری کردن یک تیم کار کمی نیست وگواردیولا همیشه کاری می کند که بازیکنانش حتی در اوج، تشنه یادگیری باشند.او شخصیتی بسیار متعادل داره و فوق العاده مسئولیت پذیر است. من زمان حضور گواردیولا در باشگاه برشای ایتالیابا او آشنا شدم.در آن زمان در موزه افتخارات خود قهرمانی در جهان، لیگ ایتالیا و سطح اروپا را داشتم و حتی در المپیک و لیگ های مختلف در کشورهای متفاوت تجربه کسب کرده بودم اما پس از ملاقات با این جوان متوجه شدم که می شود در کنار این موفقیت ها از مربیگری و جهان زیبای ورزش لذت برد.»

ولاسکو سرمربی تیم ملی ایران

از خود بی خود می شوم

خولیو ولاسکو در آغاز دهه ششم زندگی خود به عنوان یکی از تئوریسین های والیبال مدرن مطرح شد. او در کنار مربیگری در تیم های مختلف به مطالعه در حوزه علوم آکادمیک ورزش نیز اهتمام ویژه ای دارد و از اساتید شناخته شده مربیگری در جهان به شمار می رود. او هر سال در ماه مارس در یک کارگاه آموزشی برای مربیان فوتبال ایتالیا دوره بازآموزی برگزار می کند و تمام مربیان ایتالیا برای تمدید دوره مربیگری خود باید این دوره را با موفقیت پشت سر بگذارند. همه دوستان خولیو همیشه چهره ای منطقی، صبور و بامتانت از وی سراغ دارند اما خودش می گوید: «زمانی که با تنها نوه ام بازی می کنم فراموش می کنم که سال ها با او اختلاف سن دارم. همچون بچه ها بازیگوش می شوم و کاملاً از خود بی خود می شوم. من نوه ام را بیشتر از هر چیز در دنیا دوست دارم و همیشه مشتاق دیدار او هستم.»

حسرت به دل بودم برای یک تفریح

ولاسکو در خانه ای ویلایی در بالای تپه ای خارج از شهر بولونیا سکونت دارد. خانه زیبای او که پر از اجناس آنتیک و زیباست تا حد زیادی بدون تجملات زینت داده شده است. ولاسکو برخلاف ایتالیایی ها اهل تجملات نیست. او یک اتومبیل فورد بسیار معمولی سوار می شود و زیاد به مادیات در زندگی اهمیت نمی  دهد. حتی زمانی که هدایت تیم ملی ایران را پذیرفت تصمیم گرفت تا در یک آپارتمان 50 متری در تهران سکونت کند. ولاسکو می گوید: «من هیچ وقت فرصت زیادی برای تفریح نداشتم و همیشه سعی کردم از وقتم برای پیشرفت استفاده کنم.» شاید مطالعه کتاب و تماشای فیلم بهترین تفریح او در کوران رقابت های مختلف باشد.

ایران به من انگیزه داد

ولاسکو در اواخر مارس سال 2011 هدایت تیم ملی والیبال ایران را پذیرفت. انتشار این خبر در محافل ورزشی مثل بمب صدا کرد و تعجب بسیاری از رسانه های ورزشی اروپا را در پی داشت اما ولاسکو درباره دلیل پذیرفتن هدایت تیم ملی والیبال ایران گفت: «مهم ترین انگیزه ای که من را به ایران آورد این بود که تیم ملی والیبال ایران در مرکز توجه دنیا قرار نداشت و من این توانایی را داشتم تا از بازیکنان ایرانی یک تیم حرفه ای در کلاس اول والیبال جهان بسازم. البته والیبالیست های ایرانی نیز انگیزه زیادی برای رسیدن به موفقیت داشتند. مهم ترین انگیزه من رسیدن به افتخار است و نمی خواهم با یک تیم معروف به اهدافم دست یابم. رؤیای جدید می خواهم و موفقیت با ایران رویای این روزهای من است و احساس خوبی به من می دهد.»

پیش بینی های ولاسکو درست از آب درآمد و ایران در جام جهانی برابر تیم های قدرتمندی مثل صربستان، آرژانتین و حتی لهستان به برتری رسید تا کمتر از یکسال پس از مربیگری جادوگر در ایران، این تیم به عنوان یکی از قدرت های برتر والیبال در جهان شناخته شود.

اگر اهل تغییر نبودم به ایران نمی آمدم

ولاسکو در رشته فلسفه درس خوانده و مطالعه زیادی درباره فرهنگ های مختلف به ویژه تمدن ایران داشته است. او تاریخ ایران را خیلی خوب می شناسد و همچنین مطالعات زیادی درباره تاریخ صدر اسلام داشته و با ریشه های اعتقادی و فرهنگی عاشورا نیز آشناست. خودش هم عشق به فرهنگ ایران را یکی از دلایل قبول کردن سرمربیگری در تیم ملی ایران می داند: «به ایران آمدم چون می خواستم لایه زیرین فرهنگ این کشور را ببینم. می خواستم دنیایی جدید را تجربه کنم. اگر اهل تغییر نبودم همان اروپا می ماندم. دوست دارم با همسرم تجربه ای جدید داشته باشیم. به نظر من مردم ایران و آرژانتین شباهت فرهنگی زیادی با هم دارند و شایسته بهترین ها هستند.»

ولاسکو

گفتند به ایران نرو

ولاسکو پس از حدود شش ماه تمرین با تیم ملی والیبال ایران همراه این تیم قهرمان قاره کهن شد و به یکی از محبوب ترین چهره های ورزشی نزد ایرانیان بدل گشت. وی پس از این قهرمانی گفت: «هدف واقعی حضور من در ایران این است که تیم ملی را به سطح والیبال جهان نزدیک کنیم. ایران والیبالیست های خوبی دارد، لیگ خوبی دارد، امکانات و سالن های مناسبی دارد، فقط باید به یاد داشته باشیم که می توانیم به سطح اول والیبال جهان نزدیک شویم. من فقط در مورد تیم ملی حرف نمی زنم و دوست دارم همه والیبال ایران در سطح اول جهان قرار بگیرد.»

مربی محبوب این روزهای والیبال ادامه داد: «در تمام کشورها مردمی وجود دارند که به مسائل منفی نگاه می کنند. وقتی که من تصمیم گرفتم به ایران بیایم، گروهی از دوستانم به من گفتند که چرا ایران را انتخاب کردی، ایران که جایگاه خاصی در والیبال جهان ندارد و من در پاسخ گفتم در عوض بازیکنان بسیاری دارد، خیلی از کشورها هستند از وجود بازیکنان مناسب بی بهره اند. من نمی دانم در آینده چه پیش می آید، شاید ایران آخرین تیمی باشد که هدایت آن را بر عهده دارم و برای همین دوست دارم همه تلاش خودم را به کار بندم و به همه آن ها نشان دهم که همه چیز ممکن است و می توان همراه ایران در سطح والیبال جهان حضور یافت.»

پیش بینی هایم درست بود

پیش بینی های ولاسکو درست از آب درآمد و ایران در جام جهانی برابر تیم های قدرتمندی مثل صربستان، آرژانتین و حتی لهستان به برتری رسید تا کمتر از یکسال پس از مربیگری جادوگر در ایران، این تیم به عنوان یکی از قدرت های برتر والیبال در جهان شناخته شود. او پس از این موفقیت ها یادآور شد: «من از این پیروزی خیلی خوشحالم، نه تنها به دلیل این که ما قهرمان اروپا یا جهان را شکست دادیم، بلکه به این دلیل که در تمام طول تابستان گذشته تیم صربستان را به عنوان الگو برای بازیکنانم معرفی می کردم و حال از پیروزی برابر این تیم خیلی مسرور هستم. بازیکنان ما در این رقابت ها نشان دادند که یاد گرفته اند چگونه امتیاز توپ های رفت و برگشتی را به دست آورند. من قبلاً به بازیکنانم گفته بودم اگر ما شانسی برای پیروزی در هر تورنمنت داشته باشیم باید از آن نهایت استفاده را ببریم.»

مطمئن نیستم به المپیک برویم

موفقیت های پی در پی والیبال ایران سطح انتظارات را از این تیم بالا برد تا ولاسکو برای رقابت های انتخابی المپیک کار دشواری پیش روی خود داشته باشد. او که معتقد است تنها خدا می تواند نتیجه رقابت های ورزشی را پیش بینی کند درباره حساس ترین مسابقات تیم ملی ایران و شانس راهیابی به المپیک می گوید: «من مطمئن نیستم که می توانیم جواز ورود به رقابت های المپیک را به دست آوریم، به هر حال زمان خیلی محدودی را در اختیار داریم و رقابت های انتخابی المپیک برای هر تیمی بسیار دشوار است. بازیکنان ما هنوز در بعضی از فاکتورها مثل دریافت دچار مشکل هستند و این مشکلی بود که در جام جهانی هم در عملکرد تیم ما تاثیر گذاشت. باید تا حد زیادی برای برطرف کردن این مسأله راهکار داشته باشیم که در رقابت های انتخابی المپیک بتوانیم موفق شویم. من بارها تاکید کرده ام و باز هم می گویم که ایرانیان باید ذهنیت خود را نسبت به مسابقات ورزشی تغییر دهند. ما نباید به پیروزی مقابل یک تیم فکر کنیم بلکه باید تلاش کنیم تا همه تیم ها را شکست دهیم و در هر بازی نمایش خوبی داشته باشیم. اگر ذهنیت بازیکنان این باشد که فقط مقابل یک تیم باید نتیجه بگیرند نمی توانیم در رقابت های انتخابی المپیک قهرمان شویم.»

ایران و لهستان-والیبال

با این همه او ابراز امیدواری می کند: «رقابت های انتخابی المپیک در آسیا بسیار عجیب است، زیرا در سایر قاره ها تیم ها فقط با تیم های درون قاره بازی می کنند اما در آسیا مجبوریم با حریفان قدرتمند از قاره های دیگر نیز بازی کنیم، به همین دلیل پیروزی بر سایر حریفان به جز حریفان آسیایی نیز برای ما مهم است. در حال حاضر لهستان و اسلواکی برای حضور در تورنمنت دوستانه از تیم ایران دعوت به عمل آوردند، همچنین با رایزنی هایی که انجام دادیم احتمالاً یک برنامه تدارکاتی در اسلوونی خواهیم داشت و فکر می کنم به خاطر اختلاف ساعتی که با ژاپن داریم، باید طوری برنامه ریزی کنیم که بعد از آخرین برنامه تدارکاتی مستقیماً و کمی زودتر به کشور ژاپن سفر کنیم تا بازیکنان بتوانند با شرایط محیطی آماده شوند و همچنین بتوانیم با چند تیم دانشگاهی و باشگاهی در کشور ژاپن مسابقه دوستانه دهیم.

بعد از رقابت های انتخابی المپیک نیز در مسابقه های واگنر کشور لهستان بازی می کنیم. البته این برای نخستین بار است که لهستان از تیم ملی ایران برای این رقابت ها دعوت کرده و این موضوع نشان می دهد که بسیاری از تیم ها، دیگر ایران را به عنوان حریفی قدرتمند می شناسند.»

بخش ورزشی تبیان


منبع: تماشاگر