تبیان، دستیار زندگی
اسناد عراق کشف قدیمی ترین دست نوشته انسان در چین بزرگداشت سعدی شاعر شهیر ایران زمین آمادگی ایران برای مرمت اسناد عراق تهران – سازمان اسناد و کتابخانه ی ملی ایران برای مرمت و بازسازی اسناد عراق با هماهنگی سازمان علمی، فرهنگی و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمادگی ایران برای مرمت اسناد عراق

تهران – سازمان اسناد و کتابخانه ی ملی ایران برای مرمت و بازسازی اسناد عراق با هماهنگی سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) اعلام آمادگی کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ی ملی ایران، آمادگی کارشناسان ایرانی برای ترمیم اسناد عراقی را با ارسال نامه های جداگانه ای به "جون وان آ لبادا" دبیر کل شورای جهانی آرشیو و "راس شیمون" دبیر کل "ایفلا" اعلام کرد.

سید کاظم موسوی بجنوردی در این نامه نوشت: حادثه اسفبار آتش سوزی کتابخانه و مرکز اسناد عراق که بدون تردید دو مرکز نگهداری مجموعه های نفیس و گرانقیت میراث مکتوب تمدنهای اولیه بشری در بین النهرین و بخشی از تمدن جهان اسلام به شمار می رفت در کنار قتل و غارت مردم مظلوم عراق و تخریب منابع ملی آن کشور، اندوه و تاسف ملل اسلامی و به ویژه فرهیختگان را دوصد چندان ساخت.

وی افزود: بار دیگر، تاریخ نظاره گر وداع حاملان علم و اندیشه با گنجینه های نفیس فرهنگ بشری شد که متاسفانه در سالهای اخیر نمونه های آن را در(بخارست، سارایو و بامیان) نیز شاهد بوده ایم.

بجنوردی از ملت عراق خواست با هوشیاری از میراث تاریخی و فرهنگی خود حفاظت و نگهداری کنند.

کشف قدیمی ترین دست نوشته انسان در چین

پکن – باستان شناسان ، قدیمی ترین کلمات نوشته شده را که قدمت آنها به 8600 سال می رسد، در چین کشف کردند.

این کلمات که بر روی لاک"لاک پشتها" نوشته شده ، نمادهایی است که به اواخر عصر سنگی که در اصطلاح عصر نئولیتیک خوانده می شود، باز می گردد.

قدیمی ترین دست نوشته ی بشر که پیش از این کشف شده به بیش از دو هزار سال قبل و به منطقه بین النهرین در عراق کنونی اختصاص داشت.

باستان شناسان می گویند، شباهتهایی میان این دو نوشته های 8600 ساله ، با دست نوشته های دیگر پیدا کرده اند که قدمت آنها به دوره 1700 تا 1100 سال پیش از میلاد مسیح یعنی سلسله یانگ در چین می رسد.

باستان شناسان 11 نماد مجزا از هم را که روی لاک ِ لاک پشتها حک شده بود در استان هنان در غرب چین پیدا کردند.

این لاک ها همراه بقایای بدن انسان در گورهایی که به دوره نئولیتیک باز می گردد، پیدا شد.

بزرگداشت سعدی شاعر شهیر ایران زمین

شیراز – به مناسبت فرا رسیدن اول اردیبهشت، روز بزرگداشت سعدی، در جوار آرامگاه این شاعر نامی مراسمی برگزار وطی آن یاد و خاطره ی بزرگترین غزلسرای جهان  گرامی داشته شد .

به گزارش واحد مرکزی خبر، در این مراسم مدیر کل مرکز سعدی شناسی نیز با تجلیل از سعدی به عنوان بنیانگذار مکتب ادبی شیراز، از ضعف استقبال عمومی به اشعار سعدی و روشن نبودن کارنامه متولیان فرهنگی و پژوهشگران در این زمینه انتقاد کرد و گفت: نیاز است در دوران تسلط تکنولوژی به ریشه فرهنگی خود بازگردیم و به اشعار دل انگیز سعدی شیراز، بیشتر توجه کنیم.