تبیان، دستیار زندگی
تهیه‌كننده برنامه «90» از احتمال پخش ویژه برنامه انتخابات فدراسیون فوتبال در روز شنبه آینده ـ 13 اسفند ماه ـ خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا نود پخش نشد ؟


روابط عمومی صدا و سیما که معمولا خود را بی نیاز از توضیح می داند، متن خلاصه ای به دفتر برخی رسانه ها فاکس کرد: «این هفته همه برنامه های شبکه 3 ویژه انتخابات است و به همین علت برنامه های «90» و «هفت» پخش نخواهند شد».


نود

عادل فردوسی پور، ظاهراً غافلگیر شده بود، اگر چه از چند روز قبل شایعه شده بود که ممکن است برنامه ای که قرار است برای انتخابات فدراسیون فوتبال بسارد. روی آنتن نرود گفته می شد که در نامه ای محرمانه از مدیران صدا و سیما خواسته شده، به انتخابات فدراسیون فوتبال پرداخته نشود.

مبادا چنین به نظر آید که وزارت ورزش می خواهد در انتخاب رئیس فدراسیون دخالت کند. ظاهراً این اصل ماجرا بوده، اما قرار شده بود بهانه مسکوت گذاشتن انتخابات فدراسیون فوتبال، حساسیت های ایام انتخابات مجلس عنوان شود؛ چیزی که در اطلاعیه روابط عمومی صدا و سیما غیررسمی به آن اشاره شده است. با وجود همه این شایعات، عادل فردوسی پور، مقدمات برنامه ای اختصاصی درباره انتخابات فدراسیون فوتبال را آماده کرده بود.

علی کفاشیان و عزیزالله محمدی، دو نفر از سه نامزد اصلی پست ریاست، پذیرفته بودند که در مناظره دوشنبه شب شرکت کنند حسین فریب هم که از او به عنوان نامزد مورد حمایت وزارت ورزش نام برده می شود، تقریبا تسلیم پافشاری های فردوسی پور شده بود مجری و تهیه کننده 90، دوشنبه هفته گذشته با اطمینان به مخاطبانش وعده داده بود که پشت پرده انتخابات را بررسی می کند.

در همان برنامه هم البته گریزی به ساختار معیوب انتخابات ورزشی در ایران زده بود و یکی از نامزدهای معترض به انتخابات فدراسیون دوومیدانی را روی خط تلفنی برنامه آورده بود تا توضیح دهد که چگونه شب آخر ترکیب آرا به نفع یکی دیگر از نامزدها تغییر کرده است. شاید فردوسی پور همان زمان که ناگهان ارتباطش با مهمان تلفنی برنامه قطع شد، باید اتفاقات این هفته را هم حدس می زد، با این حال او ترجیح داده بود بی توجه به فشارهای احتمالی از خبرنگارش بخواهد با تعدادی از روزنامه نگاران ورزشی گفت و گو کند؛ گفت و گوهایی که ظاهر اغلب در نقد فضای پیش از انتخابات فدراسیون بوده است.

مخالفت ها از یکشنبه کلید خود گفته می شود مدیران شبکه 3 از فردوسی پور خواسته بودند که قید بررسی انتخابات فدراسیون فوتبال را بزند نزدیکان او می گویند پاسخش به این درخواست تقریباً مثل همیشه بوده است یا برنامه ای که دوست دارم، یا هیچی! ظهر روز دوشنبه، ساعاتی پس از نشست شورای عالی ورزش صدا و سیما، تصمیم نهایی گرفته شد 90 این هفته پخش نخواهد شد. هنوز به درستی معلوم نیست که این تصمیم چه اندازه با نشست صبح روز دوشنبه مرتبط  بوده. اما هر چه بوده، دلایلی که در اطلاعیه روابط عمومی سازمان صدا و سیما آمده، عادل فردوسی پور را قانع نکرده است او بعد از این تصمیم به تماشا گفت: «امروز ناگهان گفتند که به خاطر ویژه برنامه های انتخاباتی مجلس، این هفته برنامه نداریم.» او توضیح داد که از چند روز پیش بیشتر کارهای این برنامه را انجام داده بود: «قرار بود ما هر سه نامزد اصلی انتخابات فدراسیون فوتبال را به استودیو دعوت کنیم تا شائیه ای پیش نیاید مشکل خاصی نبود». فردوسی پور در گفت و گویی کوتاه با ایسنا هم توضیحات مشابهی داد. ایسنا برای این توضیحات تیتر «انتقاد عامل فردوسی پور به لغو پخش 90» را انتخاب کرد. انتخابات فدراسیون فوتبال ایران، پانزدهم اسفند ماه، دو روز پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می شود. از علی کفاشیان به عنوان نامزد پر شانس پست ریاست فدراسیون فوتبال نام برده می شود، با این حال برخی شایعات حاکی از آن استکه حمایت های پشت پرده از محمد حسین قریب، بیش از دو نامزد دیگر است.

کفاشیان و محمدی: ناراحت شدیم که 90 پخش نشد

علی کفاشیان، با وجود تردیدهای اولیه، آن گونه که خودش می گوید، آماده بود تا در برنامه دیشب 90 از برنامه هایش برای اداره فدراسیون فوتبال دفاع کند، با این حال 90 روی آنتن  نرفت. کفاشیان در گفت وگویی کوتاه با تماشا، توضیح داد که خود فردوسی پور خبر لغو برنامه 90 را به او اطلاع داده «عادل تماس گرفت و گفت امشب برنامه پخش نمی شود راستش را بخواهید ناراحت شدم. قرار نبود من، آقای قریب و آقای عزیز محمدی با هم مناظره کنیم قرار بود فقط از برنامه هایمان حرف بزنیم. من قصد داشتم ضرورت ثبات مدیریت در ورزش را توضیح بدهم، اما به هر حال قسمت نشد». عزیزالله محمدی، یکی دیگر از نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال هم در گفت وگوی تأکید کرد که از پخش نشدن برنامه 90 ناراحت نشده با این حال محمد حسین قریب، به مانند روزهای گذشته سکوتش را ادامه داد و حتی به این اتفاق هم واکنشی نشان نداد.

عادل فردوسی‌پور با اعلام این خبر به خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت:‌ با توجه به اینكه انتخابات مجلس، روز جمعه تمام می‌شود و انتخابات فدراسیون فوتبال دوشنبه آینده ـ 15 اسفند ماه ـ برگزار خواهد شد، در تلاش هستیم تا با حضور مهمان‌هایی كه پیش از این دعوت كرده بودیم، برنامه این هفته را شنبه شب روی آنتن ببریم.

به گزارش ایسنا‌، برنامه «90» كه قرار بود شب گذشته با حضور نامزدهای فدراسیون فوتبال برگزار شود به طور ناگهانی از سوی شبكه سه سیما لغو شد. شبكه سه، دلیل پخش نشدن این برنامه را روی آنتن رفتن ویژه‌برنامه‌ی انتخابات مجلس اعلام كرد.

فرآوری:حسین محمدی

بخش ورزشی تبیان


منبع : تماشا